Forum Mercedes-Benz SLK (1996 - 2004)
Reacties van eigenaren
Ervaring met Mercedes-Benz SLK 230: Zorg ervoor dat het een orginele Nederlandse auto is met alle onderhoud van de dealer erbij. Duitse import wordt veel te vaak mee gerommeld en zeker de km-stand is dan onbetrouwbaar.
Antwoord: Ik kan een SLK uit 1997 kopen. Weinig kms. Waar moet ik op letten?
Antwoord: Waar je standaard op moet letten in een auto (roest, olie, opknapper na aanrijding? water in de reservewiel ruimte). Ik heb er een aantal gezien die hier wat last van hadden.
Specifiek: lekkage dak, lekkage bij de benzine tank bij het starten, lekkage luchtmassameter. Kijk naar de rubbers van het dak.
Test het dak goed -als deze niet zonder hulp open gaat, kan het ook (gewoon) zijn dat de vorige eigenaar niet vaak open gereden heeft.
Wat helaas "normaal" is, is dat de bovenlaag van het interieur zwak is en kan loslaten. Bij rode/blauwe interieurdelen: deze zijn geverfd, bij veel gebruik zie je de zwarte onderlaag terug komen.
Over het algemeen een hele goede auto, op op oudere leeftijd, dat kan ik beamen!
Maar het hangt (ook) heel erg van de vorige eigenaar af. Heeft hij er wel of geen onderhoud aan gepleegd, is hij er lief voor geweest, veel pekel gereden of enkel in de lente/zomer, heeft hij binnen gestaan, of lekker warm in de garage.
Kijk of er een reservewiel aanwezig is. Als je die niet hebt, er hoort dan een tirefit-setje aanwezig te zijn. Dit bestaat uit een pomp (op je aansteker aan te sluiten) en plakschuim. Gebruik dat laatste alleen als het echt -maar dan ook echt- niet anders kan! Je kan je band weggooien als je het gebruikt en het schoonmaken van de velg kan tijdrovend worden als je het uit laat harden. Maar, het hoort aanwezig te zijn.
Ga vooral proefrijden! Luister en voel de auto. Probeer elk knopje en schakelaartje e.d. Test de airco, doe het dak open en dicht (test de beveiliging -het rolscherm in de kofferbak moet dan uitgetrokken zijn) e.d.
Veel succes met zoeken!
Antwoord: Ik heb hem inmiddels aangeschaft! Wat me opvalt is, dat hij erg traag optrekt. Had hiervoor BMW 1-Serie diesel cabrio en die was toch wel wat sneller! Zou de luchtmassameter kunnen zijn? Laat er zaterdag iemand naar kijken die er verstand van heeft.
Interieur is blauw en idd niet erg mooi, maar het kan er mee door.
Antwoord: Luchtmassameter is idd een veel voorkomende kwaal van de 230 Kompressor, is bij mijn vorige SLK ook vervangen.
Ervaring met Mercedes-Benz SLK 200: Vreselijke stoelen voor lange afstanden, belachelijke positie cruise-control.
Antwoord: De cruisecontrol zit bij elke wagen van Mercedes op deze locatie, zelfs de nieuwste, is niets mis mee, wel ben ik het met u eens dat de stoelen van de eerste serie SLK niet geweldig zitten, heb nu een facelift r170 SLK 320, en wat opvalt is dat de stoelen vele malen beter zitten.
Antwoord: Helemaal mee eens dat de stoelen in de 320 V6 beter zijn , maar de afstand hoofd-hoofdsteden is veel te groot.
Antwoord: Klopt dat de stoelen van de SLK170 serie waardeloos zitten. Maar hier is de oplossing! Op de Duitse site van de MB SLK club staat bij Tipps und Tricks een beschrijving hoe je zonder de stoelen te demonteren deze kunt veranderen zodat ze perfect zitten en prima steun geven. Ik heb dit gedaan voor 2 stoelen binnen 3 kwartier en met mijn 1.90 mtr is het een wereld van verschil. Doen!
Antwoord: Goed idee, ga ik doen!
Antwoord: Zo dramatisch slecht vind ik de stoelen ook weer niet. Maar beter kunnen ze wel. Ze zijn wellicht voor zeer corpulente Duitsers ontworpen? Ik moet altijd 'even' mijn positie zoeken. Ik vind 'm wel. Heb er heel wat comfy kilometertjes in versleten.
Dit zijn geen kuipstoeltjes. Ze doen me wat ouderwets aan. Maar die in mijn Cappuccino of in de Barchetta van mijn broertje zitten beter. Die stoelen zijn beter gevormd, meer kuipstoellerig, zeg maar.
Antwoord: Goed idee, ga ik doen!
Ervaring met Mercedes-Benz SLK 200: Heerlijke auto. Heb hem 2 dagen, misschien wel wat kort maar ben er echt blij mee. Heb alleen een vraag voor iemand met ervaring. Kan ik mijn dubbel DIN autoradio inbouwen in een SLK van 1999? Heeft er iemand ervaring? Ik hoor het graag. Met vriendelijke groet Ramon.
Ervaring met Mercedes-Benz SLK 230: Let op de velgen, liefhebbers hebben mooie velgen want die rijden niet in pekel!
Ervaring met Mercedes-Benz SLK Slk230: Als tweede auto gekocht en nog geen minuut spijt gehad, hiervoor een Mazda MX5 gehad wat ook een goede cabrio is maar geen vergelijk met de Mercedes. De motor is snel en toch met de 6 bak vrij zuinig op de snelweg,de verwarming links rechts regelbaar is zeer goed als ook de stoelverwarming en dan is er ook nog climatcontrol links recht gescheiden wat bij 30 gr heerlijk is.Iedere dag dat ik rij stap ik met een big smile uit deze cabrio rijdt fijn en is zeer betrouwbaar.
Kijk met kopen uit voor schade exemplaren en kijk onder de kap of de kunststof rood/wit deksel nog gaaf is bij een gebladerd exemplaar staan laten want motor heeft het dan zwaar te verduren gehad. Kap constructie Mercedes is zeer betrouwbaar en moet alleen onderhouden worden met een goede olie. Remmen zijn super schakelen gaat niet zo soepel als bij een jap maar wel trefzeker. Sturen is zoals een echte Mercedes stuurt: niet heel strak, maar wel precies. Een aanrader voor iedereen die een cabrio zoekt.
Ervaring met onderhoud: Gebruik uitsluitend de beste synthetische olie en originele onderdelen ,maak ieder jaar voor het nieuwe seizoen de remmen schoon en voorzie ze weer van kopervet.Mercedes onderdelen zijn niet duur en als je zelf handig bent dan bespaart dat veel geld.
Antwoord: "Kijk met kopen uit voor schade exemplaren en kijk onder de kap of de kunststof rood/wit deksel nog gaaf is". Welk rood wit deksel bedoelt u. Waar de olie carter dop zit?
Het exemplaar wat ik op het oog heb daar is het grijze gedeelte enigsinds gehavend m.i. is dit van metaal. Maar ik kan mij vergissen...
Antwoord: Wij hebben onze zwarte SLK230 bj2001 bijna 10 jaar gehad. Toen wij hem gekochten was het rode deksel okay, nu bij de inruil zaten er blaren op. Met onze SLK is nooit geragd, dus dit verhaal gaat niet op.
Ervaring met Mercedes-Benz SLK 230 kompressor: Geweldige roadster; snel genoeg. Het open rijden is een geweldige ervaring. De mijne staat daarom in de winter stil. Wel is het spuitwerk van de middenconsole om te huilen. Dat ga ik ook overspuiten. Verder alleen maar lof!
Ervaring met onderhoud: Let bij aankoop even op de middenconsole en dashboard op beschadigingen met het redelijk slechte spuitwerk. Verder zijn deze auto's onverwoestbaar.
Antwoord: ...ik heb laatst mijn middenconsole gespoten en deze ziet er uit als nieuw! Let op: ik heb een aantal forums doorlopen en zag hoe men de auto verflaag eraf ging schuren, krabben etc. Ik heb zelf de meest effectieve en supermakkelijke oplossing gevonden...in 1 uur klaar, alles eraf, geen vlekken, geen zere vingers etc! Je kan dit met Allebastine verfverwijderaar doen...potje kost geen drol bij Gamma..met de kwast aanbrengen en het komt er gelijk af..super!
Antwoord: Het demonteren is vrij makkelijk, je moet wel even weten waar de schroeven zitten en hoe je e.a. zonder te beschadigen eraf haalt. Eigenlijk moet je er gewoon aan beginnen, ik vond het superleuk en het resultaat is echt mooi! Heb je de juiste verf al besteld? Als je in de buurt van Breda zou wonen zou ik je best even willen helpen hoor :)
Antwoord: Ik zou ook graag mijn middenconsole willen voorzien van een nieuwe verflaag, is het demonteren veel werk? Ik heb wel een link om alles te verwijderen en hoe, maar durf het zelf niet aan.
Antwoord: Verf is binnen een uur droog, daarna nog een laagje erover en klaar. Dus eerst demonteren, let op: het handvat van de handrem zal even tegensputteren maar met 2 handen rechtsom en linkom draaiend eraf trekken. Kost even kracht maar dan lukt het wel. Daarna 2 schroeven in middenconsole onder het matje. Blijven de 2 schroeven voor over. Eerst met iets van plastic (niet met platte schroevendraaier!) chromen ring eraf halen. Ik heb een soort van bankpas gebruikt. De rest wijst zich vanzelf. Als het er uit is (10 min werk) dan de klep van het console eraf halen en met een kwast Alebastine erop. Binnen 20 min/30 minuten laat de oude laag los en en trek je het er zo af. Dan even goed schoonmaken, afplakken en spuiten! Binnen 1 dag klaar. Succes ermee, als er nog vragen zijn mail je me maar.
Antwoord: Hallo Rene....geef je emailadres even, dan kunnen we van dit forum af en het bespreken.
Fijne avond!.
Antwoord: Nee helaas zit ik in het noorden van het land. De juiste verf weet ik wel te krijgen in DLD.
Is alles binnen een dag in en uit te bouwen? Of moet de verf een nacht drogen? Want een ritje naar Breda is ook niet onoverkomelijk voor mij :)
Vriendelijke groet,
Rene
Antwoord: Hoi Paul,
Dat klinkt idd vrij simpel, maar ik heb zelf helaas 2 linkerhanden :)
En vaak als ik met dingen begin verkloot ik het altijd :(
Zou jij tegen betaling dit voor mij willen doen?
Zorg ik voor de juiste verf en toebehoren die nodig zijn voor de klus.
Vriendelijke groet,
René:
Antwoord: Beste Paul,
Mijn email adres is:
rmesken@hotmail.com
Vriendelijke groet,
René:
Antwoord: Hallo Paul,
Ik zie de discussie op het SLK forum over het opnieuw spuiten van de middenconsole. Ik lees dat jij daar ervaring mee hebt Ik ben mijn SLK van 1999 aan het verfraaien en dien middenconsole is mij een doorn in het oog vanwege de sleetse plekken.
Ik zou dus graag de opknapbeurt die ik in het forum las erop willen loslaten maar zoals een enkele ander... ik heb twee linkerhanden. Kan jij behulpzaam zijn? Ik kom regelmatig in de buurt van Rutten en begrijp dat je daar woont.
Pieter Ravelli
Antwoord: Beste Paul,
Ik heb ook het bekende probleem met de middenconsole van mijn SLK wat betreft de verf. De kleur is antraciet. Weet jij waar ik dezelfde verf kan kopen en ben je eventueel bereid, tegen betaling, de middenconsole te behandelen. Breda is niet zo ver weg voor mij.
M.vr.gr.
Theo Tromp.
Ervaring met Mercedes-Benz SLK 230: Fijne en degelijke wagen. Gekocht bij van Os loon op Zand. 6 maanden Bovag-garantie. Uit 2003 km. 177638 automaat. Mijn vorige SLK uit 1998 in geruild. Drie lekkages gehad, nokkenasversteller de krukas keerkring en de automaat stekker. Dit werd netjes gerepareerd onder garantie. Auto werd thuis gehaald en terug gebracht. Mijn derde SLK wordt een 350. Je kunt wel raden waar die vandaan komt. De geface liftte is beter en mooier dan de eerste serie. En met 197 pk verveel je je echt niet.
Ervaring met onderhoud: Onder de motorkap iemand met kennis.
Remmen en wielen zelf.
Lakwerk en bekleding ook zelf.