6 april 2022

Mercedes-AMG SL43

Mercedes-AMG introduceert SL43

6 april 2022 - Na de twee varianten met V8-motor presenteert Mercedes-AMG nu een instapmodel van het nieuw ontwikkelde roadster-icoon: de SL 43. Onder de motorkap van de open 2+2-zitter met softtop ligt een 2,0 liter vier-in-lijn benzinemotor die een primeur bevat: de wereldwijd voor het eerst in een productiemodel toegepaste elektrische uitlaatgasturbo. Deze technologie is afkomstig uit de Formule 1. Het systeem dat is ontwikkeld voor de SL43 is een directe afgeleide van de technologie die het Mercedes-AMG Petronas F1 Team jarenlang met succes heeft toegepast in de top van de autosport. De nieuwe vorm van laden belooft een bijzonder spontane gasrespons over het hele toerentalbereik, waardoor een dynamischere rijervaring wordt geboden en tegelijkertijd de efficiƫntie wordt verhoogd. De turbocompressor wordt bediend via het 48V-boordnet, dat ook de riemaangedreven startdynamo (RSG) voedt. Daardoor beschikt de Mercedes-AMG SL 43 over een vermogen van 280 kW (381 pk) en een maximumkoppel van 480 Nm, plus een extra kortstondige boost van 10 kW (14 pk) van de RSG, in bepaalde rijsituaties. Het nieuwe instapmodel van de SL-familie kenmerkt zich ook door een uitgebreide standaarduitrusting. Daarnaast zorgen tal van comfort- en veiligheidsverhogende opties voor een breed scala aan individualiseringsmogelijkheden.

De werking van de elektrische uitlaatgasturbo is gebaseerd op dezelfde technologie die ook door het Mercedes-AMG Petronas F1 Team wordt gebruikt. Een ongeveer 4 cm brede elektromotor is direct op de as van de turbocompressor geïntegreerd, tussen het turbinewiel aan de uitlaatzijde en het compressorwiel aan de inlaatzijde. Deze drijft de as van de turbocompressor rechtstreeks en elektronisch gestuurd aan, en versnelt zo het compressorwiel voordat de uitlaatgasstroom de aandrijving op conventionele wijze overneemt.

Mercedes-Benz SL

Dit verbetert de onmiddellijke respons vanaf stationair toerental en over het volledige toerentalbereik aanzienlijk. De verbrandingsmotor reageert volgens Mercedes-AMG spontaner op de input van het gaspedaal, terwijl de algehele rijervaring dynamischer zou zijn. Bovendien maakt de elektrificatie van de turbo een hoger koppel bij lage toerentallen mogelijk. Dit verhoogt ook de dynamiek en optimaliseert de acceleratie vanuit stilstand. Zelfs wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt of op de rem trapt, kan de technologie van de e-turbocompressor de laaddruk te allen tijde handhaven. Dit zorgt volgens de fabrikant voor een continue onmiddellijke reactie.

De turbocompressor, die via het 48V-boordnet wordt bediend, werkt met toerentallen tot 170.000 t/min, wat een zeer hoge luchtdoorvoer mogelijk maakt. De turbocompressor, elektromotor en vermogenselektronica zijn aangesloten op het koelcircuit van de verbrandingsmotor om te allen tijde een optimale temperatuuromgeving te creëren. In combinatie met de intern genaamde M139 2 liter vier-in-lijn motor produceert de technologie van de SL43 een nominaal vermogen van 280 kW (381 pk) bij 6.750 t/min. Het maximumkoppel van 480 Nm is beschikbaar tussen 3.250 t/min en 5.000 t/min. Afhankelijk van de situatie claimt het systeem tijdelijk een extra boost van 10 kW (14 pk) door de riemaangedreven startdynamo (RSG).

De tweede generatie RSG functioneert ook als een mild hybrid in het 48V-boordnet, dat naast de tijdelijke vermogensboost ook functies als 'zeilen' (uitrollen) en energierecuperatie mogelijk maakt voor maximale efficiëntie. Tegelijkertijd verhoogt de 48V-technologie ook het comfort, aangezien de overgangen tussen de start-stopfunctie en de 'zeil'-functie bijna onmerkbaar zouden zijn.

De viercilindermotor, genaamd M139, die in de compacte Mercedesâ€'AMG modellen zonder elektrische uitlaatgasturbo al geruime tijd overdwars wordt geplaatst, staat in de SL43 in lengterichting. In het instapmodel van de SL-modelserie, die altijd is voorzien van achterwielaandrijving, wordt hij bovendien voor het eerst gecombineerd met de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie (MCT = Multi-Clutch Transmission). In deze transmissie is de koppelomvormer vervangen door een natte startkoppeling. Deze vermindert het gewicht en optimaliseert dankzij de lagere massatraagheid de reactie op de input van het gaspedaal, met name tijdens sprints en veranderingen in de belasting. De zorgvuldig gekalibreerde software belooft extreem korte schakeltijden en, indien nodig, snel meervoudig terugschakelen. Vanuit stilstand accelereert de SL 43 desgewenst in 4,9 seconden naar 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 275 km/h.

Het exterieurdesign van de SL43 verschilt op detailniveau van de twee achtcilindermodellen. Zo heeft hij bijvoorbeeld een specifieke voor- en achterskirt en ronde in plaats van hoekige dubbele uitlaatsierstukken. Kenmerkend voor het carrosseriedesign van de SL zijn de lange wielbasis, de korte overhangen, de lange motorkap, het naar achteren geplaatste passagierscompartiment met steil oplopende voorruit en de krachtige achterzijde. Dit zorgt voor de kenmerkende SL-proporties en geven de roadster zijn krachtig-dynamische uitstraling, samen met de volumineuze wielkasten en de grote lichtmetalen wielen die strak aansluiten op de carrosserie. De SL43 staat standaard op 19 inch lichtmetalen velgen. Als optie zijn bovendien dezelfde velgen als voor de achtcilindermodellen verkrijgbaar: aerodynamisch geoptimaliseerde 20 of 21 inch lichtmetalen velgen die door de geringe turbulentie de luchtweerstand verminderen. Bijzonder geraffineerd zijn de 20 inch velgen met kunststof aeroringen die extra gewicht besparen.

Het optionele aerodynamicapakket voor de Mercedes-AMG SL43 omvat grotere flics op de voor- en achterbumpers en een grotere achterdiffusor. Dit verbetert zowel de downforce als de luchtweerstand nog verder. Ook de gewijzigde snelheidsdrempels van de achterspoiler en zijn steilere hoek van 26,5 graden (in plaats van 22 graden) in de Dynamic-stand dragen hieraan bij.

De SL43 is standaard uitgerust met veelvoudig elektrisch en handmatig verstelbare stoelen, bekleed met een combinatie van lederlook ARTICO en stof. Stoelbekledingen in leder, nappaleder en AMG-nappaleder zijn optioneel leverbaar, net als AMG-sportstoelen en AMG Performance-stoelen met hun sculpturaal design. De als optie leverbare bekledingen MANUFAKTUR macchiatobeige/titaangrijs of MANUFAKTUR truffelbruin/zwart zorgen voor een bijzonder exclusieve touch. De AMG Performance-stoelen kunnen ook worden bekleed met een combinatie van nappaleder en microvezel DINAMICA met gele of rode siernaden.

De SL 43 is standaard uitgerust met een nieuw ontwikkelde AMG RIDE CONTROL-onderstel met stalen vering met bijzonder krachtige aluminium schokdempers en lichtgewicht schroefveren. Als de eerste productieauto van Mercedes-AMG beschikt de nieuwe SL over een multilink-vooras met vijf draagarmen die volledig binnen de velg zijn geplaatst. Dit verbetert de kinematica volgens de makers aanzienlijk. Op de achteras worden de wielen eveneens aangestuurd door een constructie met vijf draagarmen.

Om de onafgeveerde massa te beperken, zijn alle ophangingsschakels, fusees en wieldragers op de voor- en achteras van de nieuwe SL gemaakt van gesmeed aluminium. Het multilink-concept stuurt elk wiel met zo weinig mogelijk elastische bewegingen aan. De hoge camber en spoorstabiliteit maakt niet alleen hoge bochtsnelheden mogelijk, maar biedt de bestuurder ook een optimaal wegcontact in het hoge grensbereik in bochten. Dit komt tot uiting in een uitstekende dwarsdynamiek en rijstabiliteit bij hoge snelheden, maar ook in een milde reactie op externe invloeden zoals zijwind, hobbels of veranderingen in de wrijvingscoëfficiënt.

De lichtgewicht schroefveren zijn een nieuwe ontwikkeling: door een speciale warmtebehandeling kon het gewicht worden verlaagd zonder dat dit ten koste ging van de prestaties. Tijdens het fabricageproces wordt het aanslagrubber voor het eerst op de veer gelijmd. Deze stevige verbinding voorkomt slijtage door vuil, zoals zand, tijdens de levensduur van het voertuig. De veer corrodeert niet tijdens de levensduur, en de maximale componentbelasting kan hierdoor worden verhoogd bij een lager gewicht. Dit bespaart ongeveer 0,2 kg per veer.

Andere lichtgewicht elementen van de constructie van de SL43 zijn de torsiestangstabilisatoren op de voor- en achteras. Dankzij een variabele wanddikte kon hun gewicht worden verminderd. De maximale wanddikte wordt nu alleen daar toegepast waar deze nodig is vanwege de maximale belasting, in dit geval ter hoogte van de rubberen steunen.

De nieuwste generatie van de adaptief verstelbare demping van AMG is als optie leverbaar. De regeleenheid van de onderstelregeling past op basis van gegevensanalyse, onder meer met behulp van acceleratie- en wielslagsensoren, de dempingskracht voor elk wiel in enkele milliseconden aan de situatie aan. Met behulp van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's kan de bestuurder de basisafstelling vooraf selecteren: met een druk op de knop verandert de rijeigenschap bijvoorbeeld van volledige dynamiek in de stand 'Sport+' naar rustig cruisen in de stand 'Comfort'. Bovendien kan de afstelling onafhankelijk van de rijprogramma's via een eigen knop in drie trappen worden aangepast.

De Mercedes-AMG SL43 kan als optie worden uitgerust met actieve achterasbesturing (HAL). Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen in tegengestelde richting (tot 100 km/h) of in dezelfde richting (sneller dan 100 km/h) als de voorwielen. Het systeem maakt dus zowel dynamische als stabiele rijeigenschappen mogelijk. De stuuroverbrenging van de voorwielen is directer, waardoor het gemakkelijker is om het voertuig op de limiet te rijden met minder stuurkracht.

AutoCoach