9 november 2018
Feedback
Mercedes-AMG C43

Mercedes-AMG C43

Sportieve boventoon

Autotest | Er is een verschil tussen een sportieve auto en een sportwagen. Een Mercedes-AMG C63 is, met zijn achtcilinder motor die zo'n 500 pk levert, een sportwagen in sedan-vorm te noemen. Niet alleen qua vermogen, maar ook qua prijs is de C63 hiermee wellicht te veel van het goede. Wellicht dat de Mercedes-AMG C43 ook voldoende sportief rijplezier biedt?

Wees gerust: ook dit "instapmodel" van Mercedes-AMG heeft spierballen. De achtcilinder 4.0 motor van de C63 maakt plaats voor een zescilinder 3.0 motor met dubbele turbo. In plaats van 500 pk, levert de C43 400 pk. Nog steeds geen kinderachtige waarden. Het belangrijkste verschil: de C43 kost 15.000 euro minder en daarmee ligt de prijs per pk-verhouding een stuk gunstiger!

Mercedes-AMG C43

Zescilinder

En ook met zescilinder motor in het vooronder is de C-Klasse met AMG label een ronduit spectaculaire auto. Na het indrukken van de startknop klinkt een machtig uitlaatgeluid en zelfs wanneer het gaspedaal voorzichtig wordt aangetikt, schiet de auto er gewillig vandoor. De C43 laat geen misverstanden over zijn sportieve inborst bestaan!

Het grote verschil met de nog sterkere C63 is, dat de C43 zich ook kalm en comfortabel laat rijden. De C63 daagt de bestuurder altijd uit, laat altijd van zich horen en staat altijd op scherp. Bij de C43 is een druk op de knop voldoende om de vier uitlaatpijpen een toontje lager te laten zingen. En alhoewel in de reactie op het gas én de alertheid van het stuurwiel altijd merkbaar is dat de C43 tot heel veel in staat is, kan deze Mercedes-AMG zich gedragen als een heel gewone C-Klasse.

Mercedes-AMG C43

Wanneer kalm gereden wordt, bewijst de C43 zich zelfs als een waardig topmodel. In de comfortabele modus (een "eco" modus is niet beschikbaar) zorgt het overvloedige motorvermogen voor heel veel souplesse. De negentraps automaat zorgt voor maximaal sprintvermogen op lage snelheid en een lager toerental op hogere snelheid. Zo draait de motor bij 100 km/u nog geen 2.000 toeren per minuut en dat zorgt voor de nodige rust in het interieur. De C43 bewees zich tijdens de testrit ook als een heerlijke reisauto voor lange afstanden, en dat is met een nerveuze sportwagen wel anders!

Tegelijkertijd loert het vermogen altijd onder de oppervlakte, want zelfs met een voorzichtig tikje op het gaspedaal wordt de C43 al geprovoceerd. Dan joelen de uitlaten, brult de motor, schakelt de negentraps AMG-automaat zo rap het kan (veel sneller dan in een gewone C-Klasse met automaat)  en komen de g-krachten los. De sprint van 0 naar 100 km/u kost 4.7 seconden en pas boven de 180 km/u is het gedaan met de echte overmacht (alhoewel de auto ook dan genadeloos blijft versnellen).

Mercedes-AMG C43

Het "gewillige" karakter zorgt ervoor dat de rust snel is doorbroken, maar de gemoedsrust blijft altijd gewaarborgd. Dankzij de standaard aanwezige vierwielaandrijving verrast de C43 de bestuurder zelden tot nooit. En zelfs wanneer het gaspedaal op de meest onhandige en onverstandige momenten wordt ingetrapt, reageert de auto veilig en voorspelbaar. Omdat het vermogen voor 31% op de voorwielen en 69% op de achterwielen wordt overgebracht, benadert de C43 het gevoel van een achterwielaandrijver (zoals het hoort bij een sportieve auto). Met andere woorden: het gevoel in de besturing wordt zelden verstoord door de aandrijfkrachten.

De elektronica zorgt er ook voor dat iedereen hard kan rijden met de C43 AMG. Het onderstel doet vervolgens de rest. Op dit punt verschilt de C43 fundamenteel van een doorsnee C-Klasse. Dankzij het sportonderstel reageert de AMG alerter op het stuurwiel, helt het koetswerk (nog) minder over en heeft de auto domweg meer grip. Wederom zorgt dit er bij een kalme rijstijl voor dat de C43 ook overtuigt als topmodel van de C-Klasse, terwijl het bij hard rijden voor heel veel rijplezier zorgt.

Mercedes-AMG C43
Mercedes-AMG C43

Reken bij een kalme rijstijl op een gemiddeld verbruik van 10 liter per 100 km, bij vlot rijden is 13 liter per 100 km realistisch.

„Het "gewillige" karakter zorgt ervoor dat de rust snel is doorbroken, maar de gemoedsrust blijft altijd gewaarborgd“

Facelift

De reden om juist nu met de C43 op pad te gaan, is de facelift voor modeljaar 2018. De motor kreeg extra vermogen (+23 pk) en de uitrusting werd rijker. Als vanouds is de ruimte voorin goed. Geheel in lijn met het sportieve karakter is de C43 voorzien van sportstoelen met extra zijdelingse steun. Tegelijkertijd zijn deze stoelen comfortabel genoeg voor lange ritten. Ondanks de harde "schelp" aan de achterzijde van de sportstoelen resteert achterin voldoende beenruimte voor volwassenen.

Geheel nieuw is het audio-, communicatie- en navigatiesysteem dat is overgenomen van de grotere E-Klasse en S-Klasse. Dit biedt niet alleen meer mogelijkheden dan voorheen, maar laat zich ook makkelijker bedienen. Dat is te danken aan het grotere beeldscherm, de spraakherkenning en de aanraakgevoelige paneeltjes op het stuurwiel. Dit is vergelijkbaar met de "touchpad" waarmee op een laptop de muispijl wordt bestuurd. In de C-Klasse kunnen hiermee met een minimale vingerbeweging alle functies van het infotainment-systeem en de boordcomputer worden bediend.

Ook de snelheidsmeter en toerenteller zijn vervangen door een beeldscherm. Het voordeel hiervan is, dat de chauffeur zelf kan bepalen welke gegevens op welke manier worden getoond. Voor de AMG modellen zijn bovendien extra gegevens over de motor (turbodruk, olietemperatuur, etc.) alsmede een g-kracht meter beschikbaar.

Mercedes-AMG C43

Voortaan biedt de C-Klasse ook semi-zelfrijdende functies, waarmee de auto zelf gasgeeft, remt en stuurt. Alhoewel het technisch mogelijk is om de auto geheel zelfstandig langere afstanden te laten afleggen, staat de wetgeving dit nog niet toe. Al na enkele seconden maant de elektronica de bestuurder daarom de controle weer over te nemen. In de praktijk geeft de computer de bestuurder slechts een duwtje in de juiste richting en dat maakt het rijden makkelijker en veiliger. Omdat de computer slechts assisteert, en het stuurwiel niet geheel uit handen neemt, blijft het rijplezier gewaarborgd.

Conclusie

Naast de "vermogende" Mercedes-AMG C63, is er nu ook de C43. De C63 is een volbloed sportwagen in sedanvorm, die altijd aanwezig is en altijd uitdaagt. De C43 daarentegen is een zakenauto met een sportieve boventoon. De C43 laat zich ook kalm rijden en is daarmee veelzijdiger en bij dagelijks gebruik de verstandigere keuze. Alhoewel de C63 op een circuit veruit superieur is aan de C43, biedt dit "instapmodel" bij dagelijks gebruik minstens zoveel rijplezier.

Ten opzichte van de concurrentie scoort de Mercedes-AMG C43 met de rijke uitrusting en de waardige uitstraling. Het moderne infotainment-systeem en de semi-zelfrijdende functies zorgen voor meer comfort en veiligheid, zonder het rijplezier te verstoren.

plus
  • Sportief en comfortabel
  • Moderne, rijke uitrusting
min
  • Fors verbruik
  • Combinatie leder en NIN AMICA op sportstuur geeft minder grip
Tesla Model STesla Model S
"Hoe ouder hoe beter?"
Alfa Romeo GiuliaAlfa Romeo Giulia
"Grote zus"
Kia StingerKia Stinger
"Grote verrassing"
Infiniti Q50Infiniti Q50
"Onbekend maakt onbemind"