5 augustus 2014

McLaren

McLaren Special Operations toont speciale modellen

5 augustus 2014 - Drie jaar na zijn lancering op het Pebble Beach Concours d'Elegance, keert McLaren Special Operations (MSO) terug met unieke exemplaren van de McLaren P1 en de onlangs gelanceerde MSO 650S Spider. McLaren Special Operations, de maatwerk-divisie van het merk, werd gelanceerd in 2011 en biedt een volledige personalisatieservice voor McLaren-eigenaren. De speciale divisie is voortgekomen uit McLaren's Customer Care-programma, dat meer dan 20 jaar geleden ontstond ten tijde van de McLaren F1 straatauto.

In opdracht van een Noord-Amerikaanse klant, wordt er op Pebble Beach een McLaren P1 getoond, die beschikt over een breed scala van op maat gemaakte opties. Het is voor de eerst dat deze auto in het openbaar is te zien. Door de aeordynamische vorm van de baanbrekende P1 te benadrukken met de beroemde McLaren Oranje-lak, is het debuut met de McLaren P1 op Pebble Beach er een die duidelijk maakt wat MSO te bieden heeft op de McLaren P1.

McLaren

Dit unieke exemplaar van de 916 pk sterke en 347 km/h snelle hypercar onderscheidt zich op een subtiele manier van de tot nu toe 170 gebouwde P1's. Aan de voorzijde springt een zilveren afwerking van de aluminium radiatorroosters onder de glimmende, koolstofvezel bumper in het oog. Daarboven siert een McLaren-oranje logo de motorkap.

De carrosserie is uitgevoerd in de exclusieve kleur Stirling Grey, met zijn rijke metallic glans, aangevuld met glimmend koolstofvezel, en diverse McLaren-oranje accenten. Van opzij gezien, vallen de in McLaren's klassieke kleur afgewerkte remklauwen achter de in carrosseriekleur gespoten lichtmetalen wielen, terwijl een oranje P1-logo op de achterste wielkuipen is geïnspireerd op de aanduiding zoals gebruikt op de testauto's tijdens de ontwikkelingsfase van de McLaren P1.

De achterkant van de auto wordt versterkt door plaatsing van 24-karaats gouden hitteschilden rond de motorruimte en uitlaat. Het materiaal wordt gebruikt op de McLaren F1 in de jaren 90 en sindsdien nog steeds gebruikt op McLaren Formule 1-auto's, vanwege zijn reflecterende en hittebestendigheid kwaliteiten, steekt af tegen de donkere lak en het in satijnnikkel afgewerkte Stealth Pack.

McLaren

Het bovenvlak van de uit twee delen bestaande achtervleugel is afgewerkt in carrosseriekleur, terwijl het onderste deel van kaal koolstofvezel is. Deze kleurstelling versterkt de 'stealthy' verschijning. Dit alles komt bovenop de details in McLaren-oranje, met de bovenste delen van de zuigers van de vleugels het contrast verder benadrukken. Een op maat gemaakte aluminium rooster is boven de koolstofvezelbumper gemonteerd en wordt omlijst door de iconische LED-achterlichten.

Het interieur is afgestemd op de persoonlijke smaak van de eigenaar met rijkelijk gebruik van koolstofvezel en Alcantara; deze materialen zijn ook toegepast op het op maat gemaakte MSO-stuurwiel. De lichtgewicht koolstofvezel kuipstoelen zijn uitgerust met een vier-puntsgordel, terwijl verdere subtiele contrasterende details zijn aangebracht zoals stiksels in de kleur Stone Grey en McLaren-oranje accenten op de middenconsole. Speciale in satijn nikkel-afgewerkte luchtroosters bootsen de fawerking na die is te vinden op de uitlaatmonden.

MSO laat meer zien dan deze bijzondere P1. Ook komt de afdeling met een unieke versie van de MSO 650S Spider, die is ontworpen in samenwerking met McLaren Newport Beach en McLaren Automotive Design Director Frank Stephenson. Dit uniek voorbeeld van de MSO 650S Spider is gebaseerd op de reeds exclusieve MSO 650S, die vorige maand zijn debuut maakte op het Goodwood Festival of Speed. Het gaat om een van de 50 exemplaren met een unieke styling upgrade, inclusief uitgebreide gesatineerd koolstofvezel.

McLaren

De buitenkant is afgewerkt in Cerulean Blue, een speciaal door MSO ontworpen heldere en opvallende laklaag met een zware metalic vlok voor een extra diepe glans onder de Californische zon. Deze speciale kleur contrasteert met de koolstofvezel details de voorbumper, luchtinlaten aan de zijkant van de auto, op het middelste gedeelte van de achterbumper en de grote MSO-diffuser. Het design van de buitenzijde is verder nog aangepast door het gebruik van chroom op de uitlaatmonden en de 10-spaaks super lichtgewicht lichtmetalen wielen.

Het interieur is bekleed met carbonzwart leder met een contrasterende blauwe stiksels, die doorlopen op het stuurwiel, dashboard en deuren. De stoelen zijn voorzien van een in de hoofdsteunen geborduurd McLaren-logo en van de blauwe contrasterende stiknaden op de buitenste delen van de stoelen. Met geopende deur is de koolstofvezel dorpel met MSO-logo te zien, waarmee extra aandacht wordt gevestigd op het lichtgewicht MonoCell chassis, terwijl carbon upgrades aanwezig zijn in de bestuurders- en passagierszones.

De MSO 650S Spider heeft ook een door Frank Stephenson ondertekende 'plaquette' en wordt gepresenteerd met een luxe McLaren Special Operations lederen foudraal, handgemaakt van koolstofvezel leer en aangevuld met donkerchroom, metalen finishers.

McLaren