McLaren
McLaren opent nieuwe fabriek
Tijdens het evenement werd de deur van de nieuwe composietfabriek op een kier gezet. Als de fabriek volgend jaar geopend wordt, is het McLaren's tweede productiefaciliteit en de eerste ooit buiten McLaren's bakermat Woking. Op dit moment werken er al 40 McLaren-medewerkers in Sheffield die zijn ondergebracht in het onderzoekscentrum van de universiteit. Er wordt gewerkt aan het optimaliseren van het productieproces van de lichtgewicht koolstofvezel Monocage structuur, het hart van elke McLaren-sportwagen.
Wanneer het MCTC volledig operationeel is, zullen er zo'n 200 mensen werken die de koolstofvezel kuipen leveren aan het McLaren Production Centre in Surrey waar de sportwagens en supercars met de hand worden gebouwd.
Koolstofvezel is al tientallen jaren een deel van McLaren's DNA. Het eerste koolstofvezel chassis werd door het merk toegepast in de Formule 1 in 1981. De eigenschappen van het materiaal, dat zeer licht van gewicht is en onvoorstelbaar sterk, hebben ervoor gezorgd dat het bedrijf sindsdien geen enkele auto heeft gebouwd zonder een basis van koolstofvezel.
McLaren werkt permanent aan de ontwikkeling en vergaring van kennis in zowel hybride aandrijflijnen -denk aan 's werelds eerste hybride supercar, de P1TM, vijf jaar geleden- als aan lichtgewicht materialen. In combinatie met elkaar zijn deze twee zaken het fundament voor toekomstige technologieën, waarbij meer vermogen en voldoen aan de steeds strenger worden milieueisen centraal staan. Het ambitieuze businessplan van McLaren, Track22, beschrijft dan ook dat minimaal de helft van alle modellen van het merk in 2022 is voorzien van hybride technologie.
Mike Flewitt, McLaren Automotive Chief Executive, licht toe: "Vandaag is een spannende en belangrijke mijlpaal bereikt voor iedereen bij McLaren Automotive. Ik vind het een persoonlijk hoogtepunt om officieel het verlichte McLaren-logo te mogen aanzetten hier op het nieuwe McLaren Composites Technology Centre, dat later dit jaar geopend zal worden. Het is een teken van permanente ontwikkeling van ons sterke bedrijf met momenteel zo'n 2.100 medewerkers en zorgt bovendien voor nieuwe banen in de regio Sheffield, die als vanouds een sterke band heeft met geavanceerde grondstoffen. In het verleden was het staal, de toekomst is koolstofvezel dat zal worden ontwikkeld en geproduceerd voor McLaren."