27 augustus 2020

McLaren

McLaren onthult lichtgewicht architectuur

27 augustus 2020 - Mike Flewitt, CEO van supercar-fabrikant McLaren Automotive, bevestigde deze week de introductie van de geheel nieuwe, flexibele, lichtgewicht voertuigarchitectuur van het merk die de basis zal vormen voor de volgende generatie geƫlektrificeerde supercars.

De nieuwe architectuur, speciaal ontworpen om plaats te bieden aan nieuwe hybride aandrijflijnen, is volledig ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in het £ 50 miljoen kostende, eigen McLaren Composites Technology Centre (MCTC) in de Sheffield-regio, Verenigd Koninkrijk.

McLaren

De nieuwe flexibele voertuigarchitectuur maakt gebruik van nergens ter wereld gebruikte processen en technieken om extra gewicht weg te nemen, het totale voertuiggewicht te verminderen en tegelijkertijd de veiligheidskenmerken te verbeteren. De architectuur vormt de basis voor de volgende generatie hybride McLaren-modellen, nu het supercar-bedrijf zijn tweede decennium van serieproductie ingaat. De eerste nieuwe hybride supercar van McLaren die op de geheel nieuwe architectuur is gebaseerd, wordt in 2021 gelanceerd.

"De nieuwe baanbrekende voertuigarchitectuur is net zo revolutionair als het MonoCell-chassis dat we introduceerden bij de eerste auto van het bedrijf, de 12C. Dat model kwam tien jaar geleden to stand en markeert de start van onze productievoertuigen.", stelt Flewitt. "Dit nieuwe, ultralichte chassis van koolstofvezel biedt een grotere structurele stijfheid en hogere kwaliteitsniveaus dan ooit tevoren, geproduceerd in ons nieuwe MCTC, dat inmiddels erkend is als wereldwijd kenniscentrum op het gebied van fabricage van composietmaterialen."

Mike Flewitt zei dat McLaren dankzij de nieuwe architectuur in staat is om volledig over te schakelen naar supercars met enige vorm van elektrificatie. "Voor ons gaan een laag gewicht en elektrificatie hand in hand om tot betere prestaties en efficiëntere voertuigen te komen."