McLaren 540C
McLAren onthult 540C Coupe in Shanghai
De 540C Coupé is een pure McLaren, die zijn DNA deelt met de modellen uit de Super Series en Ultimate Series. Uiteraard beschikt de sportwagen over een lichtgewicht koolstofvezel chassis en rechtstreeks van de racerij afkomstige technieken. De bekende 3,8 liter V8 middenmotor met twee turbo's is afgestemd op spanning en sensatie, ook bij lage toerentallen. Zoals de naam al prijsgeeft beschikt de prijswinnende motor in het nieuwste lid van de Sports Series over 540 pk bij 7.500 tpm en 540 Nm Koppel bij 3.500-6.500 tpm. Mede door stop-starttechnologie is de 540C Coupé onverwacht zuinig met brandstof en heeft daardoor een grotere actieradius dan de meeste andere auto's in dit segment.
De basis van de 540C is, net als van de 570S, het koolstofvezel MonoCell II chassis wat compleet nieuw is ontworpen met de focus op dagelijkse bruikbaarheid. De in- en uitstap zijn verbeterd, zonder concessies te doen aan de veiligheid voor de inzittenden. Het gewicht van de 540C Coupé bedraagt 1.311 kg en dat is mede te danken aan de lichtgewicht structuur en aluminium carrosseriedelen. Het maakt de 540C bijna 150 kg lichter dan zijn directe concurrenten.
Het vermogen van de motor bereikt de achterwielen via een zeventraps SSG-versnellingsbak. Geholpen door het lage gewicht van de 540C duurt de sprint van 0 tot 100 km/h slechts 3,5 seconden, 0 tot 200 km/h 10,5 seconden en wordt een topsnelheid bereikt van 320 km/h (CO2-uitstoot bedraagt 258 g/km).
Enkele wijzigingen op aerodynamisch gebied en anders vormgegeven lichtmetalen wielen onderscheiden de 540C Coupé van de krachtigere 570S Coupé. Unieke winddeflectors onderaan de voorbumper geleiden de koude luchtstromen via de carrosserie naar boven, langs de grote LED-koplampen. Aan de achterzijde valt vooral de diffuser op tussen de twee uitlaatpijpen, die aan weerszijden onder de bumper vandaan komen.
De aerodynamische styling van de Sports Series Coupé wordt gekenmerkt door de hoekig vormgegeven portieren met een zwevende schouderlijn. Hierdoor wordt lucht langs het portier naar de twee geïntegreerde luchtinlaten in het achterpaneel geleid. Dit geeft de wind vrij baan om langs de koets te stromen met minimale lift, en via de zwevende dakstijlen achter de cabine over de motorkap uit te komen. Daar is de wind belangrijk voor extra neerwaartse druk en maximale motorkoeling. Een geïntegreerde spoiler op de achterzijde zorgt voor de broodnodige downforce.
De 540C Coupé is voorzien van onderscheidende lichtmetalen wielen, leverbaar in zilverkleur of met stealth-design, met een diameter van 19 inch aan de voorzijde en 20 inch achter. Standaard staat de auto op Pirelli P Zero banden. De 540C heeft het van de Formula 1 afkomstige Brake Steer systeem, dat de wegligging in bochten verbetert door het binnenste achterwiel iets af te remmen. Hierdoor kan er in bochten later geremd en weer eerder gas gegeven worden, om met meer snelheid uit de bocht te accelereren.
De 540C beschikt over een nieuw ontwikkelde wielophanging, gericht op nog meer betrokkenheid van de bestuurder en verfijning op zowel de weg als het circuit. Het system bestaat uit anti-rollbars zowel voor als achter, Formule 1-stijl dubbele draagarmen en onafhankelijke, adaptieve schokdempers. Nog meer dan bij de 570S is de afstemming van de schokdempers bij de 540C geschikt voor dagelijks gebruik.
De adaptieve dempers met een voor de Sports Series unieke balans beloven controle over de mate van stugheid via de bekende McLaren instellingen 'Normal', 'Sport' en 'Track'. In de stand 'Normal' heeft de auto een uitgebalanceerde wegligging, terwijl in de 'Sport' en 'Track' stand de focus meer op maximale sportieve prestaties ligt.
Het interieur van de Sports Series is ontworpen met de focus op ruimte en ergonomie, een goed zicht rondom en meer interieurruimte voor de inzittenden en hun bagage. Organische vormen aan de binnenkant zorgen voor een spannende, maar niet agressieve sfeer aan boord. Bij Louwman Exclusive kunnen interieur en exterieur van geheel aan de wensen van de klant worden aangepast.
De zwevende middenconsole bevat een 7-inch IRIS aanraakscherm waarmee alle functies van het infotainmentsysteem bediend worden. Ook de airconditioning wordt via het scherm bediend, een functionaliteit die voor het eerst te vinden was in de McLaren P1 en waarmee het aantal knoppen op het dashboard beperkt wordt. Ook standaard aanwezig zijn digitale DAB-radio, een navigatiesysteem, Bluetooth telefoon- en mediastreaming, spraakbediening en een mediaspeler. Het IRIS-systeem bevat tevens de digitale handleiding van de auto.