McLaren
McLaren maakt prijzen 540C Coupe en 570S Coupe bekend
De Sports Series is een pure, van middenmotor en achterwielaandrijving voorziene sportwagen die is ontwikkeld met alle kennis en ervaring die McLaren rijk is.
De McLaren Super Series staat een stapje hoger in de hiërarchie. De 650S Coupé en Spider zijn niet alleen krachtiger, maar ook meer 'hardcore' supercar dan de meer op dagelijks gebruik afgestemde Sports Series. Onder andere een geavanceerder actief onderstel, vergaande variabele aerodynamica, meer vermogen en koppel en een nog betere pk-gewichtsverhouding maken de 650S het hart van het portfolio van McLaren.
De 675LT is het summum in de reeks: nog meer vermogen en de kenmerkende 'Longtail' maken van dit gelimiteerde, inmiddels uitverkochte model een straatlegale raceauto. De Super Series en de Sports Series hebben slechts zo'n tien procent van de onderdelen gemeenschappelijk. De Ultimate Series tenslotte, is de meest extreme hypercar van het merk voor gebruik op het circuit en de openbare weg.
De 540C, waarbij de 'C' staat voor Club, biedt met zijn unieke, nieuw ontworpen koolstofvezel MonoCell II chassis ruimte voor de inzittenden en hun bagage. De instap is bovendien relatief comfortabel door de lagere dorpelrand. McLarens 3,8 liter V8 twinturbomotor werd speciaal geconfigureerd voor de 540C en levert nu 540 pk. Bij de ontwikkeling van de aandrijflijn heeft de nadruk vooral gelegen op dagelijks gebruik in combinatie met sportieve prestaties.
De 570S Coupé gaat een stap verder dan de 540C. Hij is weliswaar net als de 540C Coupé meer op praktische bruikbaarheid ontwikkeld dan de hardcore modellen uit de Super Series, maar behalve een hoger vermogen (570 pk) ligt de nadruk meer op techniek en aerodynamica: carbon-keramische remmen zijn standaard en diverse aangepaste spoilerdelen zorgen dat het extra vermogen optimaal onder controle blijft. Ook de motor en het uitlaatsysteem van de 570S zijn specifiek voor dit model ontwikkeld en afgestemd. Want hoewel elke McLaren in de Sports Series beschikt over de 3,8 liter V8-motor, is voor beide modellen zo'n dertig procent van de motorcomponenten specifiek ontworpen en niet uitwisselbaar met een andere McLaren.
Beide nieuwe McLarens zijn geheel naar wens van de nieuwe eigenaar te configureren. Biedt de 540C al talloze personalisatieopties, de koper van een 570S heeft nog meer mogelijkheden om te kiezen voor gewichtsbesparende extra's zoals koolstofvezel delen. Zowel de 540C als 570S kan voorzien worden van een 'By McLaren' interieurthema, met zorgvuldig op elkaar afgestemde interieurkleuren en -materialen en een bijpassende lak aan de buitenzijde. Louwman Exclusive heeft als McLaren-verkooppunt speciaal getraind personeel in dienst dat kan adviseren om een maatwerk-McLaren samen te stellen.
Louwman Exclusive, in Nederland importeur en dealer van McLaren, heeft de orderboeken voor de 540C Coupé en 570S Coupé inmiddels geopend. De 540C Coupé is leverbaar vanaf 200.250 euro (incl. btw en bpm) en zal vanaf begin 2016 geleverd worden. De 570S Coupé is er vanaf eind 2015 en kost 227.500 euro (incl. btw en bpm). Louwman Exclusive maakt het ook mogelijk om een nieuwe McLaren te leasen. Dat kan via het eigen Lease-label LEF. De 540C is er vanaf € 1.349,- per maand, de 570S kost maandelijks € 1.481,-. Via LEF kan ook de 650S worden geleaset. Het model uit de Super Series is er vanaf € 2.219,- per maand.