4 december 2015

McLaren 675LT Spider

McLaren kondigt 675LT Spider aan

4 december 2015 - McLaren onthult de 675LT Spider. Van het tweede model met de letters LT in zijn naam worden er slechts 500 gebouwd. De Spider verschijnt een jaar nadat McLaren de naam Longtail na twintig jaar afwezigheid liet terugkomen, vooral  omdat klanten er specifiek naar vroegen. Bij de 675LT Coupé stonden een laag gewicht, verbeterde aerodynamica, meer vermogen en een op het circuit afgestemd onderstel centraal. Het gelimiteerde model was al uitverkocht voordat de eerste exemplaren werden afgeleverd.

De 675LT Spider, die in de showroom een prijs van 426.525 euro (incl. BTW/BPM) krijgt, is het vijfde nieuwe model van McLaren Automotive in 2015. Onder de motorkap van de 675LT Spider ligt de van de Coupé bekende, flink aangepaste 3,8 liter twinturbo V8-motor, die prestaties mogelijk maakt die de LT (of 'Longtail')-badge waardig zijn. Vermogen en koppel zijn gelijk aan de Coupé, en dat betekent 675 pk bij 7.100 tpm en 700 Nm trekkracht tussen 5.000 en 6.500 tpm.

McLaren

Meer dan de helft van de technische componenten van de motor is verbeterd om het hogere vermogen, extra koppel en de compromisloze wegligging te optimaliseren. Denk hierbij aan nieuwe, efficiëntere turbo's, detailwijzigingen aan de cilinderkoppen en uitlaatspruitstukken, nieuwe nokkenassen en een krachtiger brandstofpomp en inspuitsysteem.

De acceleratie van 0 tot 100 km/h neemt 2,9 seconden in beslag en de 200 km/h wordt al na 8,1 seconden aangetikt; 0,2 seconde minder snel dan de aerodynamisch gunstigere en iets lichtere Coupé. De topsnelheid bedraagt 326 km/h. De in drie delen wegklappende hardtop kan geopend worden tot een snelheid van 30 km/h.

Het speciale karakter van de auto wordt onderstreept door royaal gebruik van koolstofvezel voor de carrosserie. Net als de 675LT Coupé zijn de voorbumper met extra grote luchtgeleiders, onderste carrosseriedelen, zijspoilers en luchtinlaten, achterste carrosseriedelen, achterbumper, motorkap, diffusor en 'Longtail' Airbrake volledig van koolstofvezel.

Ook in de aandrijflijn en het chassis zijn lichtgewicht componenten te vinden, die eraan bijdragen dat de 675LT Spider 1.270 kilo weegt. Dat is 100 kilo minder dan de 650S Spider, en geeft een vermogen-gewichtsverhouding van 532 pk per 1.000 kilo. De stijfheid van het koolstofvezel MonoCell chassis zorgt ervoor dat er geen extra verstevigingen (en dus gewicht) nodig waren om de afwezigheid van een vast dak te compenseren. De Spider is 40 kilo zwaarder dan de Coupé, puur het gevolg van de constructie van het wegklapbare dak.

De vormgeving van de 675LT is niet anders voor de Spider en wordt benadrukt door de grote luchtgeleider in de voorbumper die aan beide zijkanten eindigt in een vleugel. Dit zorgt voor extra neerwaartse druk. Aerodynamisch vormgegeven, koolstofvezel dorpels komen aan beide zijkanten uit in een luchtinlaat vlak voor de achterwielen. Daarboven zitten geprononceerde, grotere luchtinlaten die zorgen voor een stroom koude lucht richting de radiateurs voor optimale koeling.

De neerklapbare hardtop verdwijnt onder een in kleur gespoten tonneaucover, terwijl de motor daarachter zichtbaar blijft door een transparante, lichtgewicht polycarbonaat motorkap. Aan de achterzijde is het vooral de lichtgewicht, titanium 'cross-over'-uitlaat die opvalt, recht onder de 'Longtail' Airbrake. Die spoiler is 50 procent groter dan bij de andere modellen uit de Super Series. De Airbrake is geïntegreerd in het ontwerp van de achterkant en ondanks het grotere formaat zorgt de koolstofvezel constructie voor een lager gewicht. Verder is de vormgeving van de achterzijde van de 675LT Spider vooral gericht op koeling van de motor, terwijl louvres in de achterbumper het drukniveau optimaliseren.

McLaren

De 675LT Spider deelt zijn wielophanging en -geometrie met de Coupé, inclusief nieuwe lichtgewicht voorveren en een met 20 mm toegenomen spoorbreedte. De veerkarakteristieken zijn van alle modellen in de Super Series bij de LT het meest op circuitgebruik afgestemd, mede door een met 27 procent toegenomen stijfheid aan de voorkant en 63 procent aan de achterkant. Dit zorgt voor meer balans op de achteras en 40 procent meer neerwaartse druk dan bij de 650S Spider.

Standaard is de 675LT Spider voorzien van tienspaaks ultra-lichtgewicht lichtmetalen wielen, 19 inch aan de voorzijde en 20 inch achter. McLaren's technische partner Pirelli ontwikkelde speciaal voor de 675LT speciale P Zero Trofeo R banden. Deze band-wielcombinatie is de lichtste ooit geleverd door McLaren. Er zijn nog twee andere mogelijkheden: een nieuw ontworpen twintigspaaks wiel, afgewerkt in vloeibaar metaal of diamantgeslepen design, en een vijfspaaks superlichtgewicht wiel zoals dat leverbaar was onder de Coupé.

Ook in het interieur is gewichtsbesparing het centrale thema. Er is veel Alcantara en zichtbaar koolstofvezel in verwerkt. De lichtgewicht racestoelen met koolstofvezel kuip zijn gebaseerd op de exemplaren uit de McLaren P1 en besparen samen 15 kilo. Ze zijn bekleed met leder waarin '675LT' gestanst is en bieden maximale ondersteuning. Net zoals in de McLaren P1 en 675LT Coupé, is ook in de Spider de bediening van de ventilatie opgenomen in het verticaal georiënteerde, centrale aanraakscherm. Via dit scherm worden ook het Meridian audiosysteem met vier luidsprekers en de airconditioning bediend. Airconditioning is overigens niet standaard, maar kan zonder meerprijs besteld worden en brengt 16 kilo extra gewicht met zich mee.

Misschien wel de meest opvallende eigenschap van elke Longtail is exclusiviteit, en ook daar ontbreekt het de 675LT Spider niet aan. Net als de Coupé wordt de Spider slechts 500 keer gebouwd. De eerste exemplaren zullen in de zomer van 2016 afgeleverd worden.