16 januari 2019
 

McLaren 600LT Spider

McLaren introduceert 600LT Spider

Autozine
16 januari 2019 | McLaren Automotive geeft de eerste details en foto's vrij van het nieuwste model dat voorkomt uit het £1,2 miljard grote Track25 businessplan: de McLaren 600LT Spider. De nieuwe convertible draagt als vijfde McLaren-model de naam 'Longtail'. De 600LT Spider is een vertegenwoordiger van de McLaren Longtail-filosofie met meer vermogen, minder gewicht, geoptimaliseerde aerodynamica, circuitgerichte rijeigenschappen en een beperkte oplage. Ten opzichte van de 600LT Coupé voegt de 600LT Spider extra spanning toe in de vorm van een inklapbare hardtop.
 

Net als de 600LT Coupé profiteert de 600LT Spider van een gewichtsbesparing in vergelijking met het model waarop hij is gebaseerd. Ten opzichte van de 570S Spider is het leeggewicht (DIN) 100 kg lager. Het lichtgewicht koolstofvezel MonoCell II-chassis geeft de open 600LT dezelfde structurele stijfheid als de Coupé, zonder dat aanvullende verstevigingen van staal of aluminium nodig zijn. Mede hierdoor bedraagt de gewichtstoename 50 kg tegenover de Coupé, wat resulteert in een leeggewicht van 1.297 kg voor de Spider.

McLaren

Genieten van de extra sensaties van de open Sports Series Longtail is een kwestie van een druk op de knop waarna het driedelige dak opent of sluit tot een rijsnelheid van 40 km/h. Met geopend dak genieten inzittenden niet alleen van de wind, maar ook van een uniek auditief en visueel spektakel dankzij de top-exit uitlaat die exclusief is voor de 600LT. Onafhankelijk van de hardtop is het mogelijk een elektrische glazen windgeleider te activeren. Deze vermindert het windgeruis en vergroot de ventilatiestroom, of laat naar wens meer uitlaatgeluid binnen in het interieur.

De dakconstructie met hardtop is gebaseerd op technologie uit de 650S, 675LT en 570S Spider en claimt grotere veiligheid en slijtvastheid in vergelijking met een stoffen dak. Een bijkomend voordeel van de hardtop is dat deze in gesloten toestand zorgt voor dezelfde hoge mate van verfijning in het interieur als in de Coupé. Dankzij de hardtop is het ontwerpteam van McLaren er bovendien in geslaagd om de ontwerptaal en het silhouet van de 600LT Coupé te behouden. In geopende toestand verdwijnt het dak met soft-close technologie onder een afdekkap achter de stoelen. Is het dak gesloten, dan is de bergruimte van het dak een aanvullende bagageruimte met een inhoud van 52 liter.

De 600LT Spider profiteert van dezelfde prestatieverhogende maatregelen als de 600LT Coupé. De elektronische aansturing van de twinturbo 3,8-liter V8 is aangepast, de capaciteit van het koelsysteem is vergroot terwijl het aangepaste kortere uitlaatsysteem het motorvermogen verder laat stijgen. In de Spider levert de V8-motor 600 pk en 620 Nm; precies evenveel als in de Coupé.

De opgewaardeerde aandrijflijn maakt het voor de bestuurder gemakkelijker om de grenzen van het koolstofvezel monocoque chassis op te zoeken. Andere componenten die hieraan bijdragen, zijn de zeventraps Seamless Shift Gearbox (SSG) met dubbele koppeling, de speciale Ignition Cut in de Sport mode voor snellere schakelovergangen en opzwepende klappen uit de 'top-exit' uitlaten, en Inertia Push in de Track mode voor een optimale acceleratie. Vanuit stilstand bereikt de 600LT Spider 100 km/h in 2,9 tellen om vervolgens na 8,4 seconden de 200 km/h aan te tikken. Deze waarde bereikt de Spider 0,2 seconden later dan de Coupé. De topsnelheid bedraagt 324 km/h met gesloten dak en 315 km/h met geopend dak.

De lichtgewicht koolstofvezel carrosserie draagt bij aan het hoge prestatieniveau en waarborgt het herkenbare Longtail-silhouet met dezelfde vaste achterspoiler van de Coupé. Ondanks de aerodynamische uitdagingen van een open auto genereert de achtervleugel bij 250 km/h precies 100 kg downforce; wederom dezelfde waarde als de gesloten versie. Ook de gesmede aluminium wielophanging met dubbele draagarmen, aangepaste schokdempers, stijvere motorsteunen en het lichtgewicht remsysteem dragen bij aan de circuitgeoriënteerde rijeigenschappen. De 600LT Spider staat op unieke Pirelli P-Zero Trofeo R-banden welke zijn ontwikkeld voor het circuit.

Met geopend dak toont de 600LT Spider zijn sportieve interieur met standaard lichtgewicht Alcantara bekleding en Carbon Fibre Racing Seats uit de McLaren P1. De Super-Lightweight Carbon Fibre Racing Seats, ontwikkeld voor de McLaren Senna, zijn leverbaar als afzonderlijke optie of als onderdeel van het MSO Clubsport Pack. Klanten die maximale gewichtsbesparing nastreven, kunnen het audiosysteem en de climate control laten vervallen om de laatste kilo's uit te sparen.

De nieuwe 600LT Spider is het vijfde model van McLaren dat de felbegeerde LT-badge draagt. Daarmee is de 600LT Spider de nieuwste vertegenwoordiger van een bloedlijn die in 1997 begon met de McLaren F1 GTR 'Longtail', waarvan slechts een ontwikkelingsprototype en negen exemplaren zijn gebouwd. Met overwinningen in vijf van de elf rondes tijdens het FIA GT-kampioenschap in 1997 finishte de Longtail op de eerste en tweede plaats in het GT1-klassement van Le Mans op een afstand van 30 rondes van de oppositie. McLaren Automotive blies de naam 'Longtail' nieuw leven in tijdens de Autosalon van Genève in 2015 met de lancering van de 675LT Coupé, een in gelimiteerde oplage geproduceerd model. Vanwege de grote klantvraag volgde de 675LT Spider waarvan alle 500 exemplaren binnen twee weken waren uitverkocht. Het vierde model met de naam Longtail, de 600LT Coupé, werd in juli 2018 onthuld tijdens het Goodwood Festival of Speed.

De 600LT Spider wordt, net als de Coupé, beperkt leverbaar. De productie van het model zal worden ingepast rondom de productie van de andere modellen uit de Sports en Super Series. De 600LT Spider kan per direct worden besteld bij het netwerk van McLaren. Elke auto wordt met de hand gebouwd in het McLaren Production Centre in Woking, Surrey, Engeland. Prijzen van de 600LT Spider beginnen bij € 307.000,- inclusief belastingen.