McLaren 675LT
McLaren geeft details McLaren 675LT vrij
De basis van de 675LT is helder: maximaal vermogen bij een minimaal gewicht. Dat laatste is voornamelijk bereikt door een groot aantal componenten van de 675LT uit te voeren in lichtgewicht materiaal. Koolstofvezel, het handelsmerk van McLaren, vormt de basis van in totaal 100 kilo gewichtsbesparing. Zoals de kuipstoelen, bekleed met Alcantara en volledig van koolstofvezel, die zijn gebaseerd op de stoelen in de McLaren P1. Het levert een besparing op van 15 kilo en zorgt voor nog meer direct contact tussen de auto en de bestuurder.
De speciaal voor de 675LT ontwikkelde M838TL twinturbo V8-motor levert 675 pk bij 7.100 tpm, en heeft een koppel van 700 Nm bij 5.500-6.500 tpm. In plaats van het vergroten van de radiatoren, een logische stap om vanwege het toegenomen vermogen meer motorkoeling te bereiken, heeft McLaren de hoek van de radiatoren aangepast. Immers, grotere radiatoren zouden een hoger gewicht met zich meebrengen en door de radiatoren in een hoek van 19 graden te zetten in plaats van 15 wordt toch een grotere koelcapaciteit bereikt in de 675LT.
Zo'n 50 procent van de componenten van de motor is uniek voor de 675LT, zoals nieuwe, efficiëntere turbo's en diverse lichtgewicht delen in het motorblok zelf. Een voor de 675LT op maat gemaakte aluminium uitlaat tenslotte zorgt naast 1,1 kilo gewichtsbesparing ook voor een fraai geluid, en draagt bij aan de vermogen / gewichtsverhouding van de 1.230 kilogram lichte McLaren 675LT: 549 pk per 1.000 kilo.
De koolstofvezel carrosseriedelen van de McLaren 675LT zijn voor een groot deel opnieuw ontworpen en dat leidde tot een toename van de neerwaartse druk met 40 procent ten opzichte van de toch al zeer aerodynamische 650S. De neus van de auto beschikt over een nieuwe voorspoiler met in Formula 1-stijl vormgegeven eindstukken. Naast een nieuwe motorkap valt ook de grotere 'Longtail' Airbrake op.
De spoorbreedte nam ten opzichte van de andere modellen uit de Super Series zowel voor als achter met 20 mm toe, voornamelijk om meer grip te genereren. Aan de voorkant staat de 675LT bovendien 20 mm dichter bij het asfalt: de hoek die de auto maakt met de weg is daardoor vergroot en dat zorgt weer voor een toename van de snelheid van de luchtstroom onder de auto door. De diffuser aan de achterzijde profiteert hiervan en doordat het zwaartepunt van de luchtdruk naar voren wordt verplaatst, neemt ook de neerwaartse druk op de voorkant toe.
Alle carrosseriedelen vanaf de B-stijl tot de achtervleugel zijn uniek voor de 675LT: de achterspatborden, onderste carrosseriedelen, achterbumper en spoiler zijn nieuw ontworpen met gewichtsbesparing en optimale aerodynamica als uitgangspunt.
Het centrale aanraakscherm IRIS bedient ook de verwarming en ventilatie, waardoor losse schakelaars konden worden weggelaten voor extra gewichtsbesparing. Het weglaten van de airconditioning scheelt nog eens 11 kilo, maar voor wie toch het hoofd koel wil houden tijdens de rit is airconditioning als optie zonder meerprijs leverbaar. Ook zonder meerprijs is een volledig met nappaleder bekleed interieur leverbaar.
Hoewel de 675LT beduidend sneller is dan de 650S, wordt er nauwelijks ingeleverd op praktische bruikbaarheid. Nog altijd is de McLaren 675LT een voor de openbare weg geschikte sportwagen, waarbij de compromissen op het gebied van comfort tot een minimum beperkt bleven. Aan boord zijn onder andere een Meridian geluidsinstallatie met vier luidsprekers, digitale radio en een navigatiesysteem.
Standaard op de 675LT is McLaren Track Telemetry (MTT), een geavanceerd systeem dat rondetijden, tussentijden, gemiddelden en andere racedata presenteert op het grote IRIS-beeldscherm. Na de rit kunnen op basis van GPS-data zelfs grafieken worden getoond van rondetijden en de snelheid van de auto. Optioneel is het systeem uit te breiden met die camera's in de voor- en achterbumper en in de cabine die in nauwe samenwerking met elkaar beelden maken van de raceprestaties voor nadere analyse.
De McLaren 675LT is het meest exclusieve model van McLaren's Super Series: er worden slechts 500 coupés gebouwd. De productie start in juli 2015 in het McLaren Production Centre, direct naast het McLaren Technology Centre in Woking, Verenigd Koninkrijk. Alle auto's worden met de hand geproduceerd, zij-aan-zij met de modellen uit de Ultimate Series (McLaren P1 GTR and McLaren P1), de Super Series (650S Coupé, 650S Spider, 625C Coupé and 625C Spider) en de nieuwe Sports Series (570S Coupé and 540C Coupé), die later deze zomer in productie gaat.
In Nederland is de 675LT leverbaar vanaf 387.750 euro (incl. btw en bpm). Alle 500 beschikbare 675LT's zijn inmiddels verkocht, waaronder vier exemplaren door Louwman Exclusive in Utrecht.