McLaren 675LT Spider
McLaren 675LT nu ook als cabriolet
De naam Longtail, die door McLaren F1 voor het eerst werd gebruikt in de loop van de jaren negentig, wordt door de 675LT Spider in ere gehouden. De focus bij de ontwikkeling lag op een laag eigen gewicht en geoptimaliseerde aerodynamica. De grootste verdienste om dit te bereiken is toe te schrijven aan het gebruik van koolstofvezel voor de carrosseriedelen. De 675LT Spider weegt daardoor 1.270 kilo en dat brengt de vermogen-gewichtsverhouding op 532pk per 1.000 kilo.
Met een vermogen van 675 pk is de 3,8 liter twinturbo V8-motor rechtstreeks overgenomen uit de 675LT Coupé. Grootste wijziging ten opzichte van de andere modellen uit de Super Series is de toepassing van speciaal gemaakte, grotere luchtinlaten voor extra motorkoeling. Tegelijkertijd is, om gewicht te besparen, het formaat van de radiateurs verkleind. Door de hoek waarin de radiateurs gemonteerd zijn te vergroten van 15 naar 19 graden is het koelvermogen verder verbeterd.
In 2,9 seconden accelereert de 675LT Spider van 0-100 km/u en na 8,1 seconden wordt de 200 km/u bereikt (0,2 seconden langzamer dan de lichtere en nog iets aerodynamischer Coupé). Gecontroleerde koppelafgifte in de eerste versnelling reduceert het koppel tot 600 Nm om maximale acceleratie te bereiken en wielspin tot een minimum te beperken. De topsnelheid van de Spider bedraagt 326 km/u. De CO2-uitstoot bedraagt 275 g/km, dezelfde waarde als de Coupé.
Net zoals de andere modellen uit de Super Series is de 675LT Spider voorzien van een actieve achtervleugel (Airbrake) die de neerwaartse druk vergroot en de remvertraging laat toenemen. De naam Longtail betekent, net als bij de McLaren F1 met die naam, dat de vleugel groter is dan de andere modellen uit de Super Series (50 procent om precies te zijn). Doordat de Airbrake van koolstofvezel is, nam het gewicht niet toe: sterker nog, de Longtail is lichter.
Er worden slechts 500 exemplaren van de 675LT Spider gebouwd, naast de 675LT Coupé, en alle 500 zijn reeds verkocht. Beide Longtails zijn de meest exclusieve modellen uit de Super Series en worden gebouwd in het McLaren Production Centre in Woking, Verenigd Koninkrijk, waar ook het McLaren Technology Centre gevestigd is. In Nederland is Louwman Exclusive in Utrecht importeur en de enige dealer van McLaren en kan het hele gamma, inclusief het maatwerkprogramma van McLaren Special Operations (MSO), leveren.
De prijs voor de 675LT Spider is vastgesteld op 426.525 euro (incl. btw en bpm) en alle exemplaren zijn reeds verkocht.