McLaren 675LT
McLaren 675LT debuteert in Geneve
De sprint van 0 tot 100 km/h neemt 2,9 seconden in beslag, mede door de gecontroleerde koppelafgifte die optimale grip garandeert. De acceleratie gaat onverminderd door zodat na 7,9 seconden de 200 km/h-grens wordt doorbroken, op weg naar de topsnelheid van 330 km/h.
De eerste foto's van de auto tonen een bijna duistere kant van McLaren, zoals niet eerder te zien was. De vergrote koolstofvezel voorspoiler heeft agressief vormgegeven rondingen die overgaan in de verlengde luchtgeleiders langs de portieren. Extra openingen voor koellucht aan de zijkanten en de dubbele, ronde titanium uitlaat geven een hint naar de ongekende prestaties van het meest krachtige en lichtgewicht model in de McLaren Super Series.
De actieve 'Longtail' Airbrake die de achterkant domineert is 50 procent groter dan de vleugel van de 650S, maar door de koolstofvezel structuur toch lichter. Dit is slechts een van de aanpassingen die resulteren in een leeggewicht van 1.230 kilo. De gemodificeerde V8-motor levert, zoals de naam van de 675LT al doet vermoeden, een vermogen van 675 pk, wat een 'pk per ton'-waarde oplevert van 549 pk.
De 675LT is volledig ontwikkeld voor circuitgebruik, maar wel straatlegaal. Een derde van de onderdelen wijkt af van de 650S Coupé en Spider waar de auto op gebaseerd is en die gewoon naast de 675LT in productie blijven.
Gewichtsreductie stond centraal tijdens het ontwerp en de ontwikkeling van de 675LT en, met een subtiele knipoog naar zijn grotere broer, is het resultaat een besparing van ruim 100 kilo ten opzichte van de andere modellen in de Super Series. Het is zelfs in lijn met de besparingen die McLaren in 1997 realiseerde voor de F1 GTR Longtail, ondanks de aangepaste carrosserie. De gewichtsbesparing is bereikt door het ruime gebruik van koolstofvezel voor de carrosseriedelen in combinatie met een lichtgewicht motorblok, chassis en structuurdelen.
Onder de nieuw ontworpen voorbumper zit een opvallende koolstofvezel luchtgeleider, die samen met de nieuwe zijstukken op de voorspoiler de lucht beter geleidt en daarmee zorgt voor meer neerwaartse druk aan de voorkant van de carrosserie. De luchtstromen rond de voorwielen worden door gebogen, koolstofvezel zijvleugels naar achteren geleid en via de hele lengte van de zijkanten samengevoegd. Voor de achterste wielkuip is een luchtinlaat geïntegreerd, vlak onder een iets opvallender luchtinlaat achter de deur. Beide inlaten zorgen voor extra koeling van de aan beide zijkanten gemonteerde radiatoren.
De balans van de auto is geoptimaliseerd door de actieve Longtail Airbrake achtervleugel die, net zoals bij de McLaren F1 GTR Longtail, groter is dan die van de andere modellen in de Super Series. Het nieuw ontwikkelde design van de spoiler sluit naadloos aan op de lijnen van de koolstofvezel achterpanelen.
Twee ronde uitlaatpijpen, vervaardigd uit titanium, komen in het midden uit onder de achtervleugel. Ondanks een complex ontwerp zorgt het op maat gemaakte, gekruiste uitlaatsysteem voor optimale prestaties en levert het een gewichtsbesparing van 1,1 kilo op. Om warmte van het motorcompartiment zo optimaal mogelijk af te voeren, zijn de gedeeltes naast de uitlaat en boven het motorblok gewoon zichtbaar, en is de lichtgewicht Plexiglas achterruit bovendien voorzien is van koelsleuven.
De koolstofvezel achterbumper is eveneens voorzien van louvres om de luchtdruk rond de achterwielen te verminderen. Het ontwerp van de achterkant wordt tenslotte gecompleteerd met een mooi geïntegreerde, koolstofvezel diffuser.
De 675LT wordt geleverd in vijf 'By McLaren' configuraties, waaronder vier kleuren die niet eerder zijn getoond: Silica White, Delta Red, Napier Green en Chicane Grey zijn volledig nieuwe lakkleuren voor de 675LT. Het beroemde McLaren Orange is de vijfde van de unieke uitvoeringen voor de auto.
Vanbinnen is de doelmatige, volledig op de bestuurder gefocuste cockpit van de 675LT de volgende vingerwijzing naar circuitgebruik. De beide ultra-lichtgewicht koolstofvezel kuipstoelen, standaard bekleed met Alcantara in een patroon zoals in de McLaren P1, beloven comfort en ondersteuning zonder compromis aan het totaalgewicht. De kleuren van de vijf thema's komen terug in het verder van alle luxe ontdane, maar met speciale materialen afgewerkte interieur.