Mazda RX-8
Mazda RX-8 Hydrogen op openbare weg
De toestemming van het Ministerie voor Infrastructuur en Transport in Japan (MLIT) volgt 12 maanden na de onthulling van de conceptversie van de Mazda RX-8 Hydrogen op de Tokio Motor Show in oktober 2003. Het eerstvolgende doel van Mazda met deze auto is het vaststellen van de praktische haalbaarheid van de auto in het dagelijks gebruik. De daarop volgende stap is het beschikbaar stellen van een aantal van deze auto's aan de overheid en aan leasemaatschappijen.
De testauto H2RE, zoals hij officieel te boek staat, levert prestaties zonder dat daarbij enige ruimte voor de vier volwassen passagiers moet worden ingeleverd: de hogedruk waterstoftank is gemonteerd in de kofferruimte. De auto wordt aangedreven door een aangepaste versie van de Renesis rotatiemotor. De aanpassing betreft de montage van een elektronisch gestuurd systeem voor de directe injectie van het waterstofgas. De Renesis rotatiemotor leent zich bij uitstek voor het gebruik van waterstof omdat het inlaatsysteem van de motor relatief koel blijft. Daardoor is er minder kans is op backfire, iets waar conventionele motoren op waterstof vaak mee te kampen hebben. Het is vanzelfsprekend dat het gebruik van waterstof leidt tot uitstekende milieuvriendelijke eigenschappen: geen emissie van CO2 en bijna geen emissie van NOx. En omdat er gebruik wordt gemaakt van bestaande componenten en productiefaciliteiten kan deze innovatieve waterstof rotatiemotor tegen zeer lage kosten worden gebouwd en is de betrouwbaarheid verzekerd.
Nog belangrijker is het feit dat het tweevoudige brandstofsysteem er voor zorgt dat met gemak de eerstvolgende tankstop kan worden gehaald van de nu nog schaars verspreide tankstations met waterstof. Mazda blijft zich naar eigen zeggen inzetten om de praktische bruikbaarheid van deze techniek verder te verbeteren en bij te dragen aan een samenleving met waterstof als brandstof.