Mazda MX-5
Mazda MX-5 aangepast voor modeljaar 2022
Om het weggedrag naar een hoger plan te tillen, ontwikkelde Mazda Kinematic Posture Control (KPC), een nieuwe technologie die voor de MX-5 is bedacht. Het systeem herkent een snelheidsverschil tussen de achterwielen bij het nemen van een bocht, waarna het binnenste wiel licht wordt afgeremd. Hierdoor wordt voorkomen dat de achterzijde grip verliest, worden de karakteristieken van de multi-link achterwielophanging van de MX-5 verbeterd en wordt het overhellen van de carrosserie tegengegaan. Oftewel, KPC stabiliseert de auto, met name bij stevig bochtenwerk met hoge G-krachten en op wegen met een ongelijkmatige ondergrond.
Ook op het vlak van design is er nieuws: beide carrosserieversies worden geleverd met een nieuwe afwerking, namelijk Platinum Quartz Metallic voor het exterieur en Terracotta voor het interieur. De eerste kleur combineert een zijdewit met kwartsachtige transparantie, terwijl de kleurrijke interieurvariant is voorzien van nappaleder. Tot slot biedt Mazda vanaf modeljaar 2022 ook optioneel een donkerblauwe softtop aan, waarmee een aantal nieuwe kleurcombinaties mogelijk wordt.
De twee exclusieve topuitvoeringen in de line-up van de Mazda MX-5 worden eveneens voorzien van een update. De Signature is vanaf modeljaar 2022 voorzien van Pure White nappaleder interieur en een donkerrode softtop (Roadster) of twin-tone dak (RF). De luxere uitrusting met onder andere een achteruitrijcamera en 16-inch RAYS lichtmetalen velgen (Skyactiv-G 132) of 17-inch BBS lichtmetalen velgen blijven onderdeel van deze uitvoering. De Sportive is vanaf modeljaar 2022 voorzien van een zwarte softtop (Roadster), i.p.v een lichtgrijze softtop. Het twin-tone dak (RF), de Recaro sportstoelen, Bilstein-sportonderstel en een strutbar blijven onderdeel van deze uitvoering. De Sportive is alleen beschikbaar als Skyactiv-G 184.
De MX-5 modeljaar 2022 is verkrijgbaar als 1.5 liter met 97 kW (132 pk) en een 2.0 liter met 135 kW (184 pk). De huidige vierde generatie van het merkicoon van Mazda profiteert ook van structurele onderstel- en carrosseriewijzigingen en verbeteringen op motorgebied die zowel het vermogen als de brandstofefficiëntie verhogen. De tweeliter motor heeft een maximumvermogen van 135 kW/184 pk bij 7.000 tpm, terwijl het maximumkoppel van 205 Nm beschikbaar is bij 4.000 tpm.