Mazda MX-5
Mazda geeft specificaties nieuwe MX-5 vrij
Geheel in lijn met zijn naamgeving in Japan, Mazda Roadster, zorgt de basisvorm ervoor dat de inzittenden maximaal genieten als het dak is geopend en de ramen omlaag zijn gedaan. Het ontwerpteam heeft zich ingespannen om ervoor te zorgen dat de MX-5 met het dak open net zo goed oogt als met het dak gesloten. Ook is er een zitpositie voor de bestuurder gecreëerd die ervoor zorgt dat hij op comfortabele wijze kan genieten van het rijplezier dat de MX-5 te bieden heeft. Dit is onder meer gerealiseerd door het interieurcompartiment iets naar achteren te verplaatsen waardoor de inzittenden precies halverwege de auto lijken te zitten. Tevens zijn de stoelen lager geplaatst om bij te dragen aan het lagere zwaartepunt.
Met deze proporties als uitgangsbasis ging het ontwikkelingsteam de uitdaging aan om de vormtaal "Kodo" dieper uit te werken en al hun wensen te realiseren in het nieuwe design.
Om een aanzienlijke gewichtsbesparing te kunnen realiseren beschikt de vierde generatie MX-5 over de nieuwste SKYACTIV-technologie en de bijbehorende filosofie voor een carrosserie- en chassisstructuur, die de basis vormen voor een lichtgewicht roadster. Ook breekt deze auto met de trend van alsmaar grotere wordende auto's: dit is de meest compacte MX-5 tot nu toe. Om het gewicht van de carrosserie te kunnen verlagen en tegelijkertijd een grote carrosseriestijfheid te bewerkstelligen werd het hoog opgehangen ruggengraatframe (dat sinds de derde generatie wordt toegepast) verder verstevigd.
Daarnaast wordt gebruikgemaakt van grotere chassisdelen, waardoor minder componenten benodigd zijn. Tevens vormt het chassis nu meer één geheel met de carrosserie, wat voor een optimale structuur zorgt. Zo doet een deel van de carrosseriestructuur ook dienst als chassisstructuur, wat zowel voor een gewichtsverlaging als een nog hogere torsiestijfheid zorgt.
Om het gewicht verder te verlagen werden veel aluminium onderdelen toegepast. Naast carrosseriedelen die reeds van aluminium werden vervaardigd, zoals de motorkap en de achterklep, zijn nu ook de voorspatborden en de verbindingen en afdekpanelen voor de softtop van aluminium.
Door de frames van de vóór- en achterbumper eveneens van aluminium te maken wist Mazda het gewicht van de overhangende delen te verlagen, wat voor een geringere massatraagheid en zodoende voor een beter weggedrag zorgt. Bij het onderstel is de fuseedrager nu van aluminium gemaakt, net als de bovenste en onderste draagarmen aan de voorzijde, het motorframe en de naafdragers aan de achterzijde. Een ander voorbeeld van de intensieve toepassing van lichtgewicht materialen is de kabelboom, waardoor nog meer gewicht wordt bespaard.
Al bij de eerste generatie pasten de ontwerpers van de MX-5 de 'grammenstrategie' toe die Mazda later ook is gaan toepassen in andere modellen. Dit geldt eveneens voor de vierde generatie. Zoals de naam al aangeeft wordt er op alle mogelijke manieren geprobeerd om het gewicht te verlagen: elke gram telt.
Om de gewenste compacte afmetingen te realiseren is de carrosserie van de vierde generatie MX-5 het kortst van alle generaties die tot nu toe zijn gebouwd. De wielbasis werd eveneens korter gemaakt. Om ondanks het compactere formaat toch fraaie proporties te realiseren moest de auto tevens lager worden gemaakt. Door de motor lager te plaatsen kon de hoogte van de motorkap worden gereduceerd. Dat leidde er weer toe dat de stoelen lager gemonteerd konden worden, wat voor een comfortabele zitpositie zorgt die afgestemd is op de lagere totale hoogte van de vierde generatie MX-5.
De reductie van de totale lengte werd vooral gerealiseerd door de overhang vóór en achter korter te maken. Zodoende past de aandrijflijn zonder problemen in de kortere carrosserie, ondanks de front-middenmotor en de achterwielaandrijving.
De pedalen zijn zo geplaatst dat de bestuurder ze kan bedienen zonder zijn benen te hoeven strekken en ook bij de vormgeving van de bedieningselementen en de displays stond een maximale ergonomie centraal. Daarnaast zorgen de gereduceerde hoogte van de motorkap en de naar achteren verplaatste A-stijlen en voorruitframe voor een panoramisch zicht te, waardoor de weg en de overige verkeersdeelnemers beter zichtbaar zijn.
De MX-5 is leverbaar met speciaal op dit model afgestemde 1.5 liter en 2.0 liter SKYACTIV-benzinemotoren met directe injectie, die zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of (tegen meerprijs) aan een zestraps automatische transmissie. Het model beschikt over SKYACTIV-technologie en een in lengterichting geplaatste motor in combinatie met achterwielaandrijving.
Met behulp van de nieuwste SKYACTIV-technologie werden een chassis en een carrosserie ontwikkeld die passen bij een achterwielaangedreven auto. Voorbeelden van deze benadering zijn de lichtere, stijvere voorwielophanging met dubbele draagarmen en een multilink-achteras die zowel tijdens accelereren, remmen als enthousiast bochtenwerk voor een gevoel van maximale controle en stabiliteit zorgt.
Uiteraard is dit model ook voorzien van de i-ACTIVSENSE actieve veiligheidstechnologieën van Mazda. Deze systemen maken gebruik van radar, camera's en andere zaken om potentieel gevaar te herkennen en de bestuurder zodoende te ondersteunen. De toegepaste SKYACTIV-technologie zorgt ervoor dat de botsenergie optimaal wordt opgevangen en garandeert eveneens een maximale carrosseriestijfheid, ook met een geopend dak. De SRS zijairbags vangen bovendien het hoofd op en Mazda's actieve motorkap biedt voetgangers de nodige bescherming.