Mazda CX-7
Mazda toont op IAA eerste Japanse auto met SCR
Het SRC systeem reinigt de uitlaatgassen van de motor door AdBlue. AdBlue is een vorm van waterhoudend ureum en is een gedeponeerd handelsmerk van het Verband der Automobilindustrie e.V. (VDA). Waterhoudend ureum, dat is opgeslagen in een tank onder de bagageruimte, wordt direct in het uitlaatsysteem te gespoten, net vóór de katalysator. Dit veroorzaakt een chemische reactie waarbij de AdBlue circa 40% van de aanwezige NOx omzet in stikstof.
Dankzij de compacte afmetingen van het SCR systeem biedt de Mazda CX-7 2.2 CiTD dezelfde 455 liter (VDA) bagageruimte als de benzineversie, maar is tegelijkertijd milieuvriendelijker. Omdat het systeem slechts een minimale hoeveelheid AdBlue verbruikt dient de tank onder normale rijomstandigheden eens in de 20.000 km te worden nagevuld, ofwel tijdens de reguliere onderhoudsbeurten van de CX-7.
Mazda presenteert in Frankfurt naast de CX-7 Facelift met SCR andere technieken voor een schoner milieu, die het productengamma van Mazda groener maken, waaronder het brandstofbesparende i-stop systeem en de waterstofrotatiemotortechniek.