Mazda CX-7
Mazda CX-7 vanaf 2007 in Europa
Met de CX-7 wijkt Mazda sterk af van de meer traditionele SUV's van de concurrentie. De voorruit van de CX-7 is geplaatst onder een hoek van 66 graden, vlakker dan die van de meeste andere SUV's en zelfs vlakker dan die van bepaalde sportwagens. Krachtige lijnen lopen via de A-stijlen langs de randen van de motorkap naar de neus. De vijfhoekige grille en de prominente voorschermen zijn een duidelijke indicatie van de Mazda-identiteit. De zijkant vertoont een agressief ogende heuplijn, een gebogen dak en nadrukkelijk aanwezige spatschermranden. De toelopende cabine rust stevig op het breedgeschouderde onderstel.
Het instrumentenpaneel kent een tweedelige constructie, waarbij een lange overkapping zich over de hele breedte van het interieur uitstrekt terwijl een kleinere luifel de metergroep afschermt. Het interieur is voorzien van een metergroep met drie instrumenten, een console waarin zich de schakelpook bevindt, een driespaaks stuurwiel en kuipstoelen voor de bestuurder en passagier.
De MX-Crossport, voor het eerste getoond tijdens de Detroit Auto Show 2005, vormde voor de hoofdontwerper het uitgangspunt bij de totstandkoming van de Mazda CX-7, die plaats biedt aan vijf volwassenen en 846 liter bagage. De achterbank biedt niet alleen plaats aan drie passagiers, maar is ook in ongelijke delen neerklapbaar, waarmee de bagageruimte tot 1659 liter kan worden vergroot. Met de achterzittingen in gebruik biedt de bagageruimte nog altijd plaats aan drie flinke golftassen. Voor meer gebruiksgemak bevinden de vergrendelingen van de rugleuningen van de achterzittingen zich in de zijkanten van de bagageruimte. De omkeerbare hoedenplank is aan een kant voorzien van een kunststof oppervlak zodat er ook vuile voorwerpen vervoerd kunnen worden zonder de bekleding te besmeuren.
Onder de motorkap van de CX-7 bevindt zich een versie van de direct ingespoten 2.3 liter viercilinder benzinemotor met turbocompressor en tussenkoeler, dezelfde als in de Mazda6 MPS. Mazdas 2.3 DISI (Direct Injection Spark Ignition) turbomotor levert in elk toerengebied uitstekende prestaties, kent lage emissies en is zeer zuinig. In de CX-7 levert de motor 244 pk bij 5.000 t/min. Het cilinderblok en de cilinderkop zijn van aluminium, en de bewegende delen krukas en drijfstangen - zijn gemaakt voor een lange levensduur. De 2.3 liter DISI turbomotor bereikt zijn maximumkoppel van 349 Nm al bij 2.500 t/min. De motor is zo afgesteld dat de maximale trekkracht al voelbaar wordt bij 2.000 t/min en op dat niveau blijft tot 5.000 t/min.
De CX-7 biedt keuze uit twee transmissies: voorwielaandrijving of Active Torque-Split All-Wheel Drive, Mazda's actieve vierwielaandrijving. De laatste van deze twee maakt gebruik van een computergestuurde koppeling, die met het achterdifferentieel is geintegreerd en ervoor zorgt dat er in bepaalde gevallen motorvermogen op de achterwielen overgebracht wordt. Sensoren registreren signalen afkomstig van motor, wielsnelheid, de werking van het anti-blokkeerremsysteem (ABS) en de dynamische stabiliteitsregeling (DSC), waarmee de CX-7 standaard is uitgerust. Daardoor is een uitstekende wegligging onder alle omstandigheden gegarandeerd, of de weg nu schoon, droog, nat of glibberig is.
De Mazda CX-7 verschijnt in het voorjaar van 2006 op de Noordamerikaanse markt als model 2007. Begin 2007 wordt de auto verwacht op de Europese markten.