Forum Mazda CX-5
Reacties van eigenaren
Ervaring met Mazda CX-5: Heeft er iemand ervaring met automaat? Bij mij blijft de knop hangen van de pook.
Ervaring met onderhoud: Voordeliger dan merkdealer.
Antwoord: Ik heb ook dat probleem af en toe. Ben nog niet naar de garage geweest km stand 76000. Wat kan de oorzaak zijn?
Antwoord: Heb een CX5 2.5 automaat. bj. 2015. Hele fijne auto. Heb er een remote start ingebouwd, ook heel leuk. Kan met de originele afstandsbediening de auto op afstand starten.
Ervaring met Mazda CX-5: Rode lak is erg gevoelig, vooral de eerste serie van het nieuwe type. Veel spikkels door wat ze zeggen steenslag is, maar volgens mij ook spontaan loslatende lak. Auto wordt deels onder garantie overgespoten. Geeft echter wel een vervelende smaak. Je wilt nou eenmaal niet dat een 2 1/2 jaar oude auto moet worden gespoten.
Ervaring met Mazda CX-5 2,2 175 pk: Mazda probeert alle gerechtigde garantieclaims af te schuiven. Zonde van zo een goede auto. De volgende wordt geen Mazda meer.
Ervaring met verkoop: Werd correct afgehandeld.
Ervaring met onderhoud: Garantie tot de deur.
Ervaring met Mazda CX-5: Wij hebben er een prima auto aan, alleen nu begint het multifunctionele scherm onder het rijden zichzelf uit te schakelen. Waarna het weer aan gaat, en soms meteen weer uit en daarna weer aan niet handig als je je navigatie erop hebt staan. Zijn er meer mensen met dit probleem?
Antwoord: Ja, dat uitvallen heb ik ook al een paar keer gehad.
Antwoord: Dat uitvallen kan te maken hebben met een zelf geplaatste usb 0stick voor bv eigen muziek. Trek deze er uit en kijk of het probleem over is. De usb stick wordt namelijk als eerste gelezen, en als deze niet helemaal lekker is dan start de navi niet meer op.
Antwoord: ik heb nooit een USB stick gebruikt in de cx5
Antwoord: Bij ons gebeurt het de laatste tijd ook regelmatig, dat het scherm maar ook alle instrumenten op het dashboard. Op een soort heel zachte en nauwelijks zichtbare stand. Iemand toch een id waar we het zoeken moeten?! Bj 16
Antwoord: Software update voor bij je Mazda-dealer, probleem opgelost.
Ervaring met Mazda CX-5: Ben sinds juli 2017 in bezit van Mazda CX5 (nieuw model) auto bevalt prima.
Alleen nu na 2,5 jaarmotoren van de elektrische spiegel kapot! Klappen niet meer in en/of uit. Bij dealer geweest, geeft aan dat de motortjes defect zijn!? Vind het snel na 2,5 jaar!
Antwoord: Je hebt toch 3 jaar garantie
Antwoord: Bekend probleem. Inwendige roest in het systeem. Bij ons gratis vervangen.
Antwoord: Bij onze auto alleen rechts hetzelfde probleem. Modificatie set door dealer geplaatst onder garantie. Helaas niet links. Dit mag niet van de importeur omdat het probleem nog niet aan de orde is. Hopelijk voor dat de auto 3 jaar wordt begeeft deze het ook; anders kunnen we het zelf betalen.
Antwoord: Mijn linkerspiegel wilde na 2 jaar niet meer in- of uitklappen. De auto is net een paar dagen uit de garantie en nu heeft de rechterspiegel hetzelfde probleem. Ik las dat er modificatiesets hiervoor beschikbaar zijn. Hoop dat de kosten binnen de perken blijven.
Antwoord: Vol spuiten met WD40 en je spiegels kappen weer in en uit alsof je auto net uit de fabriek rolt!
Gebruiksaanwijzing: kijk op Youtube. Klap de spiegel uit, kanten het spiegeltje zelf zo dat je net in de rechterbovenhoek met het slangetje van de WD40 spuitbus er tussen kan komen, spuiten dan naar beneden richting de aansluiting op de carrosserie. Compleet verzadigen tot het over je deur druipt. Andere spiegel ook meteen doen. Scheelt je 350 euro per spiegel.
Antwoord: Ook bij mijn Mazda CX5 na 2 1/2 jaar beide vervangen.
Antwoord: Hier dezelfde ervaring. Juni 2018 na klein 2 jaar beide speigelmotoren vervangen. Nu na ruim 2 1/2 jaar rechter nog een keer defect. Andermaal onder garantie vervangen. Voor de rest superauto : GTM AWD
Ervaring met Mazda CX-5: De auto is 4 jaar oud, ik heb hem sinds een jaar. Beide LED strips van de koplampen zijn binnen 2 maanden stuk gegaan, zomaar. Kosten van 1 nieuwe koplamp unit 1200 euro! x2 dus. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kom het vaker tegen en het zijn bijna allemaal 2015 modellen. Ik begrijp dat de garantie mij niet kan helpen, maar vind het probleem van dien aard dat Mazda zijn verantwoordelijkheid daarin moet nemen. Het kan toch niet zo zijn dat je voor zo'n jonge auto 2 x 1200 euro moet betalen voor 2 nieuwe koplampen?
Antwoord: Ook ik heb nu problemen met het uitvallen van de LED dagrijverlichting. Volgens de garage zit het in de computer die de lamp aan stuurt.M ijn CX-5 GTM is van mei 2015. Volgens garage worden koste begroot op 1685 euro. Ze proberen het wel via Mazda te regelen. Ben benieuwd.
Graag een bericht wat u allemaal gevonden hebt over andere 2015 modellen met deze problemen.
Bij voorbaat dank
Harry
Antwoord: Ik heb precies hetzelfde, eerst de ene lamp en kort daarna de andere. Auto is ook van 2015. Heb Mazda hier al op aangeschreven maar zij willen er nog niets eens over nadenken laat staan een onderzoek doen naar hoe en waarom deze lampen zo snel stuk gaan.
Ik hoop dat er genoeg klachten over komen zodat ze wel moeten reageren hierop.
Antwoord: Mijn Mazda cx5 is ook van 2015 en heb hetzelfde probleem met mijn linker led voorlamp. Ook ik schrok van de hoge kosten ter vervanging van de complete unit. Mijn garage probeert iets te regelen via Mazda Nederland. Ik ben jarenlang trouwe Mazda rijder, maar dit tast mijn vertrouwen wel aan. Dit lijkt een structureel probleem te zijn bij het model van 2015.Ik vind dan ook dat Mazda dit probleem met zijn klanten goed moet oplossen los van een eventueel overschrijden van de garantieperiode.
Geeft mijn nieuwe koplamp niet dezelfde problemen?
Met vriendelijke groet,
Jan W.
Antwoord: Bij mijn Mazda CX-5 van 2015 is de rechter koplamp na 3 jaar vervangen ivm kapotte dagrijverlichting. Nu is andere kant aan de beurt.Helaas buiten garantie. Om te janken slechte kwaliteit. Moeten we dit accepteren?
Antwoord: Mijn CX-5 van oktober 2015 heeft ook problemen met de dagrijverlichting, sinds drie maanden. De linker dagrijverlichting is de helft minder fel gaan branden en trilt / knippert. Dat was genoeg om vandaag APK afgekeurd te worden. Oplossing volgens RDW? Dagrijverlichting uitschakelen en alleen dimlicht rijden. Wie weet hoe die uitgeschakeld kan worden? Is dit via de boordcomputer te benaderen? Mazda wenst niets te doen en rekent 1200 euro per unit, terwijl het binnen no time weer kan gebeuren, wordt een dure hobby. Als het niet verholpen kan worden, gaat hij eruit. Ik hoor het graag.
Antwoord: Ook bij mij Mazda cx5 uit 2015 is de dagrijverlichting aan de linkerzijde kapot, zo te zien is dit een serieus probleemjaar 2015.
Antwoord: Bezit een Mazda cx5(type 2) van maart 2015. Na 2 1/2 jr. werd linker dagrijverlichting flauw en flikkerde. Binnen garantietermijn een nieuwe unit. Volgens dealer kosten ongeveer euro 1.250,-.
En jawel, nu(1 1/2 jr. later) heeft de rechter dag-rijverlichting de geest gegeven. Gezien de commentaren moet er een structurele fout zijn. Het is tijd dat Mazda zijn verantwoordelijkheid neemt en onderzoek doet naar de oorzaak. En dan met een klantvriendelijke reparatie oplossing komt. Vreemd dat de hele unit vervangen moet worden terwijl het led rijverlichtings gedeelte los gekocht kan worden.
Antwoord: Ook bij mijn Mazda CX 5 van 2015 is de linker daglichtverlichting aan het knipperen. Gezien de ervaringen hier een duidelijk probleem bij het 2015 model. Mazda neem je verantwoordelijkheid of verlies een trouwe klant.
Antwoord: Ook ik heb een cx5 uit 2015 en heb beide koplampen moeten vervangen. De linker toen mijn auto 3 jaar en twee weken oud was, de rechter drie kwart jaar later.
Dure grap, mens en machine in perfecte harmonie...
Dit mag toch niet mogelijk zijn.
Richard
Antwoord: CX-5 van september '15. Linker koplamp september stuk. De rechter in oktober. Dat was dus even ernstig pijn in de portemonnee.
Als ik de verhalen hier zo lees dus echt een ondeugdelijk product dat niet voldoet aan de verwachtingen die je er aan mag stellen. En dus door de leverancier vervangen moet worden.
Denk dat ik maar eens met mijn rechtsbijstand ga praten.
Harmen
Antwoord: Mijn Mazda CX5 is van oktober 2015. Ik heb hetzelfde probleem: eerst de linkerledverlichting, een 6-tal weken later de rechterkant. De wagen was nauwelijks 4 jaar oud en had amper 60.000 km op de teller.
Rudy
Antwoord: Ik heb een Mazda van maart 2015. Ik heb nu ook de led-verlichting kapot aan beide kanten. Gezien bovenstaande reacties kunnen we toch wel spreken van een constructie-fout. Daar de gehele unit moet worden vervangen en de daaraan verbonden hoge kosten van tweemaal 1300 euro, is het vanzelfsprekend dat Mazda deze kosten geheel voor haar rekening neemt. Van Mazda had al lang een terugroepactie mogen worden verwacht. Het is niet terecht dat men zich beroept op de (verstreken) garantieperiode.
Antwoord: Van mijn CX5 van juli 2015 begaf onlangs de linker DRL het ook. Ik had herstelbedragen gehoord van euro 1300. Mijn dealer Mazda Kolenaar gaf een herstelprijs af van euro 450 gemonteerd. De dealer kende het probleem en vond het toch allemaal erg beroerd en heeft na vervanging zijn prijs aangepast naar euro 265. Ik vind nog steeds dat het niet op mijn bordje thuishoort, maar vind dit wel een keurige tegemoetkoming. Blij mee.
Antwoord: Helemaal mee eens. Wereldwijd is dit een probleem. Ik heb ook een 2015 mk 2 CX5 met dit probleem. Een terugroepactie is hier wel op zijn plaats. Overduidelijk een kwaliteitsprobleem bij Mazda. Niet netjes en ook onverstandig om dit op je klanten af te wentelen. Gratis vervangen Mazda, daarmee bouw je merkreputatie en klantentrouw! Heeft ook niets met garantie te maken. De vraag is wat je redelijkerwijs mag verwachten van led dagrijverlichting?
Antwoord: Ik ben geconfronteerd met hetzelfde euvel. De Mazda-dealer in Duitsland probeert een coulance regeling te bewerkstelligen. In Duitsland kost een lamp 633 euro excl. 19%. Dat scheelt een stuk.
Antwoord: Ik had hetzelfde probleem. Terug naar dealer voor een coulance aanvraag. Dit is gelukt. Mazda vergoedt de koplamp en de montage.
Antwoord: Beter laat dan nooit. April 2020 terugroepactie dagrijlichten. Mazda erkent onjuiste materiaalkeuze van de koplampstekker afdichtingen waardoor de dagrijlichten gaan knipperen of uitvallen. Kosten geheel voor rekening van Mazda. Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie ter ondersteuning.
Antwoord: Terugroepacties verlichting laten uitvoeren, nu enkele maanden verder valt mijn dagrijverlichting rechts uit. Toen de auto 1 jaar oud was is de linker koplamp vervangen.
Antwoord: Ik heb ook problemen met de koplampen. 1 is vervangen in de terugroepactie de andere is nu al 2 maanden in behandeling. Duurt wel erg lang. Ze doen nu opeens erg moeilijk vertelde de dealer.
Antwoord: Ik heb ook het probleem met het daglicht, auto uit 2015 gekocht in Belgie. Aan de telefoon zegt de Mazda-dealer dat er geen openlijke terugroepactie voor is. Hoe moet ik verder gaan om het probleem bij de dealer te laten verhelpen?
Antwoord: Update: 21 jan - Mazda-dealers accepteerden om de koplamp kosteloos te vervangen, hoewel de terugroepperiode eindigde. Als iemand hetzelfde probleem heeft, ga dan met vertrouwen naar Mazda.
Antwoord: Ook mijn CX-5 2.5-AWD van februari 2015 kreeg last van een flikkerende dagrijverlichting rechts. Na tussenkomst van de dealer heeft Mazda NL ingestemd met gratis vervanging onder coulanceregeling. Komt blijkbaar zo vaak voor dat ze die 2015-jaargang-eigenaren ter wille zijn en de kosten voor hun rekening nemen. Dat is ook wat je van zo'n merk verwacht als men streeft naar A-merkstatus.
Ervaring met Mazda CX-5 Gt m line: Standaard navigatie heeft niet mijn voorkeur, onrustig sprekende dame.
Ervaring met onderhoud: Beter dan Mazda garage.