Forum Mazda CX-3
Reacties van eigenaren
Antwoord: Ik heb een GT-M uit 2018 met kunstlederen stoelbekleding. Zelfs na meer dan 900 (negenhonderd!) km (zo'n 11 uur inclusief rustpauzes) heb ik geen enkel probleem met de stoelen. Voor mij zitten ze uitstekend. Het is het wel belangrijk dat u de zithoogte en leuninghoek in combinatie met de afstand tot de pedalen en de stand van het stuur optimaal instelt voor een goede zithouding.
Bij mij werken de lampen (LED koplampen) prima, zowel in de automatische stand als handmatig. Ook het koplampregelsysteem (HBC) doet het goed. Dat geldt ook voor de automatische ruitenwissers in de stand gemiddelde gevoeligheid. Let wel op dat als u Rain-X of dergelijke middelen op de voorruit hebt, de regensensor volgens het instructieboekje minder goed werkt.
Mazda auto's staan bekend om haar goede rijeigenschappen en hoge betrouwbaarheid. Als ik lees "ook veel dingen die niet goed werken" vraag ik me (met alle respect) af of u het instructieboekje wel goed gelezen hebt.
Antwoord: Ik heb een GT-M uit 2018 met kunstlederen stoelbekleding. Zelfs na meer dan 900 (negenhonderd!) km (zo'n 11 uur inclusief rustpauzes) heb ik geen enkel probleem met de stoelen. Voor mij zitten ze uitstekend. Het is het wel belangrijk dat u de zithoogte en leuninghoek in combinatie met de afstand tot de pedalen en de stand van het stuur optimaal instelt voor een goede zithouding.
Bij mij werken de lampen (LED koplampen) prima, zowel in de automatische stand als handmatig. Ook het koplampregelsysteem (HBC) doet het goed.
Dat geldt ook voor de automatische ruitenwissers in de stand gemiddelde gevoeligheid. Let wel op dat als u Rain-X of dergelijke middelen op de voorruit hebt, de regensensor volgens het instructieboekje minder goed werkt.
Mazda auto's staan bekend om haar goede rijeigenschappen en hoge betrouwbaarheid. Als ik lees "ook veel dingen die niet goed werken" vraag ik me (met alle respect) af of u het instructieboekje wel goed gelezen hebt.
Antwoord: Heb dus echt wel handleiding gelezen. Maar heb geen lederen beklede stoelen. Heb ook geen LED-verlichting, maar werkt allemaal matig soms wel soms niet. Had gewoon van Mazda meer verwacht (duur leergeld).
Antwoord: Ik raad je aan deze dingen eens met je Mazda-dealer te bespreken. Ik heb mijn CX-3 nu ruim 1 jaar en bijna 25.000 km gereden met heel veel plezier.
Het is een veilige auto met alle voorzieningen er op die men zich wensen kan. Ik zou geen andere auto prefereren!
Antwoord: Nogmaals: ieder zijn ding, maar had van Mazda meer verwacht. Nog een voorbeeldje: als de zon schijnt kun je je snelheid amper aflezen! Dit is zeker mijn laatste CX-3!
Antwoord: Met alle respect: je denkt dat je een kwaliteitsauto koopt (zeker niet de goedkoopste) en dan loop je tegen dingen aan die je niet verwacht. Ook rammeltjes in dashboard, weerkaatsen zin op meters, controle ampjes die zonder redenen gaan branden, zeer trage en omslachtige bediening radio en nav. etc. Maar zoals gezegd duur leergeld, heb heimwee naar mijn vorige auto.
Antwoord: Ik heb zowel de helderheid van het head-up display als dat van mijn dashboard niet eens op maximaal ingesteld en toch kan ik de snelheid als de zon schijnt prima aflezen.
Antwoord: Correctie: overdag staat de dashboardverlichting standaard op maximale helderheid. Alleen in het donker is deze gedimd. Maar het aflezen van de snelheid op het dashboard als de zon schijnt geeft bij mij geen enkel probleem.
Antwoord: Ik denk dat mijn berichtjes niet duidelijk waren. Wat ik bedoel is het volgende:
De dashboardverlichting (dus niet het head-up display) heeft overdag altijd maximale helderheid.
Ook al "gebruik" ik die niet, ik vind dat de snelheidsmeter in het dashboard ook bij zonlicht goed is af te lezen.
Antwoord: Dit is wat ik bedoel, bij mijn vorige auto kon je altijd je snelheid aflezen. Heb er nooit aan gedacht dat er nog auto's waren waarbij dit bestond! M.i moet ook bij een iets minder dure uitvoering alles werken! Kan wel gaan praten met dealer maar die lost dit niet op.
Antwoord: Er zijn altijd mensen die wat de mekkeren hebben. Alles wat je schrijft kan ik me niet in vinden. Ik vind het een super auto.
Antwoord: Volkomen gelijk! Ik vind het ook een zeer fijne auto. Ook grotere afstanden nooit vermoeid geweest.
Bovendien vind ik de service (bij Kolenaar Hengelo) uitstekend. Dat heb ik bij andere merken wel anders ervaren.
Kleine opmerking: Het instructieboekje is een beetje gecompliceerd.
Ervaring met Mazda CX-3: Auto het in bezit en alles aan het uitproberen. Nu komen we er achter dat de dode hoek detectie niet werkt. Lampje staat op OFF, maar we krijgen het niet uit zodat deze detectie wel werkt. Iemand een idee hoe we dit werkende kunnen krijgen?
Antwoord: Als de auto niet de betreffende dodehoekmonitor (BSM) schakelaar heeft zoals aangegeven in mijn vorige bericht), dan dient de instelling via het middendisplayscherm te worden gedaan.
Tabblad "Veiligheid" en vervolgens "Blind Spot Monitoring-system". Daar kunt u een vinkje plaatsen achter :Systeem" om het aan te zetten. Deze instelling wordt onthouden ook nadat het contact is uitgezet.
Nogmaals: krijgt u het waarschuwingslampje niet uit, dan is het verstandig om langs de dealer te gaan.
Antwoord: Voor het uitschakelen van het dodehoekmonitor (BSM) waarschuwingslampje dient u de dodehoekmonitor (BSM) schakelaar in te drukken om het systeem in te schakelen.
Deze schakelaar (drukknop) bevindt zich linksonder van het stuur tezamen met een aantal andere schakelaars. Zie het instructieboekje.
Als u het systeem met de betreffende drukknop niet in en uit kan schakelen is er iets defect en adviseer ik om naar een dealer te gaan.
Ervaring met Mazda CX-3: Prima auto.
Ervaring met verkoop: Duidelijke uitleg over hoe alles werkt was fijner geweest.
Ervaring met Mazda CX-3:
Ervaring met onderhoud: Let op de roestvorming aan de onderzijde van de kofferklep bij de camera en andere bedienings-functies daar. Begint echt aardig te roesten.
Antwoord: Heeft de mijne ook last van, heeft u het laten repareren? Gaat dit onder de carrosserie garantie of uit coulance. Thnx
Antwoord: Helaas geen garantie geen coulance, reden: niet alle beurten zijn door de dealer uitgevoerd? Dus geen jaarlijkse lakinspectie door de dealer. Ik mag dus gewoon betalen mits ik een nieuwe auto koop. Ik ga dit zelf verder oppakken naar Mazda NL. Dit moet gewoon niet kunnen bij 60k kilometer en auto wordt zeer goed bijgehouden.
Antwoord: Idd roestvorming achter klep, door dealer over gespoten, na 2 maanden kwam het terug plus onder motorkap volop roest, daarom mijn Mazda3 GTM uit 2015 weg gedaan, voor de rest was ik tevreden over de auto.
Antwoord: Roest komt van binnenuit. Daarom heeft overspuiten alleen geen zin. Zandstralen van binnen uit en dan alles herstellen. Heel slecht van Mazda Nederland dat zij hierin hun verantwoording niet erkennen. Zo ook het roesten van de puntlassen kofferbakranden onder de rubbers en idem onder de motorkap. Nu ook spontane roest van binnenuit op de randen onder de ramen van de achter portieren.
Ervaring met Mazda CX-3: Bijgeluiden als de motor koud is.
Antwoord: Na het starten van een koude Skyactive motor wordt vanwege het beperken van de milieu-uitstoot de katalysator zo snel mogelijk opgewarmd door het motormanagementsysteem. Dit geeft extra bijgeluiden. Binnen 20 tot 30 seconden zal bij het afnemen van het stationair motortoerental ook dit geluid verdwijnen.
Antwoord: We vonden het erg vreemd geluid en zijn nu toch enigzins gerustgesteld.
De CX3 (okt.2018 - nieuwe model) heeft thans 7700 km gelopen en we zijn er verder zeer tevreden over.
Er wordt in het forum veel geklaagd over het navigatie systeem. Maar bij dit nieuwe model hebben hiermee nog geen problemen gehad.
Is deze klacht bij de nieuwste modellen misschien verholpen?
Antwoord: Ik ondervind zelf geen problemen met de navigatie.
Eerder op dit forum schreef ik:
Problemen met de navigatie zijn mijns inziens te verklaren door:
1) Het niet updaten van het MZD Connect Navigatie en Infotainment systeem. De meeste problemen zijn inmiddels in de nieuwste versies verholpen.
2) Om de navigatie optimaal te benutten moet men er zich echt wel in verdiepen en de juiste voorkeuren instellen. Het is best wel geavanceerd.
3) Verkeerde verwachtingen van het kaartmateriaal. Welk systeem je ook kiest, de kaarten zullen altijd achter lopen op de werkelijkheid. Ook al zou ik willen dat wijzigingen sneller in de nieuwste kaarten worden doorgevoerd.
Antwoord: Laatste versie van het MZD Connect Navigatie en Infotainment systeem: 70.00.335
Antwoord: Wat lees ik hier ineens? Mazda gaat eindelijk toegeven dat er problemen waren met de navigatie? Ben ik niet gewend van Mazda. Over het algemeen wordt er vooral stommetje gespeeld of naar die domme klant gewezen.
Antwoord: Beste Thijs,
Ik ben geen representant van Mazda. Ik gebruik alleen een e-mailadres dat begint met mazda@ dat op dit forum wordt getoond als "Mazda".
Nu inhoudelijk: Ik heb bij vragen aan Mazda Nederland altijd fatsoenlijk antwoord gekregen. Soms werd ik doorverwezen naar mijn dealer. Maar ook daar kreeg ik alsnog een correct en vriendelijk antwoord.
Ervaring met Mazda CX-3:
Ervaring met onderhoud: Katalysator "resoneert" vooral bij koude start. Bij navraag zou dit vaker voorkomen bij CX3.
Ervaring met Mazda CX-3: Schakelprobleem met nieuwe CX3. Moeilijk te schakelen af en toe naar 5/6. Soms zelfs blokkade die op te heffen is met terug schakelen. Dealer doet dit af als symptomatisch voor Mazda.
Antwoord: Dat probleem hadden wij ook met onze CX3. Moeilijk en stug schakelen. Dealer Louwman heeft dit opgelost, volgens zeggen met nieuwe bakolie. Sindsdien schakelt het als een zonnetje.
Antwoord: Hallo forum gebruikers,
Wij hebben een CX3 van bouwjaar juni 2019 en hebben ook problemen met het schakelen, van 4 naar 5 en van 5 naar 6. Voorts zijn er steeds meer trillingen merkbaar in de hele carresorie, bij stationair, alsook bij snelheden waarbij de motor ongeveer 2000 toeren maakt. Het is net of je continue over ribbels rijd. Ik ga uiteraard terug naar de dealer om het voor te leggen, Maar vraag me af of er vaker dit soort klachten voorkomen bij eigenaren.
Antwoord: Sinds 3 weken auto (nieuw) in bezit. Ook wij merken dat schakelen stroef verloopt van de 4 naar 5-6. Laat even weten op het forum wat de dealer zei Johan.
Bij voorbaat dank
Antwoord: We zijn er mee naar de dealer geweest, ze hebben iets met kabels gedaan volgens eigen zeggen, we merken er niks van. De auto valt me kwalitatief enorm tegen, de motor ligt de trillen bij stationair toerental, je ziet de motor gewoon schudden, dat voel je door de auto heen. Bij 3000 toeren trilt de head-up display, en het rijgedrag is ronduit vervelend, hortend en stotend vooral tussen 1500 en 2500 toeren. Bij min of meer constante snelheid stoot en trilt de hele carosserie. We hadden een leenauto gedurende de dag dat de auto bij de garage was, dat was een Mazda 3 die 3 maanden jonger is dan onze CX-3, een Sky Activ X, die schakelde heel fijn en reed bijzonder smooth zonder horten en stoten. Dat gezegd hebbende bij afhalen eigen auto werd er gezegd dat dat een totaal andere auto is, het hoort bij een CX-3? Wist niet dat er bij de CX-3 traptechniek uit de jaren 70 word gebruikt.
Een ander probleem zijn de deurhendels die rammelen zodra er een nummer afspeelt op de radio en het volume naar het midden gaat. Het is alsof er 10 schroefjes mee rammelen op de beat vd muziek. We rijden deze auto via private-lease via Mazda, weer betalen 450 euro 5 jaar lang. Nu kan ik al zeggen de volgende wordt geen Mazda, maar we moeten nog ruim 4 jaar... Ik ga ervan uit dat Mazda Nederland zijn schouders wederom zal ophalen, want een contract van 5 jaar rammelbank is fijn, zolang het nog rijd rijd het nog en hebben ze geen kosten. Ik vind het erg jammer, was er zo blij mee
Antwoord: "Ik ga ervan uit dat Mazda Nederland zijn schouders wederom zal ophalen". Hebben jullie dit dan zelf gemeld bij Mazda Nederland?
"het rijgedrag is ronduit vervelend, hortend en stotend vooral tussen 1500 en 2500 toeren". Dat is zeker niet normaal. Ik zou eens langs een andere dealer rijden voor een second opinion.
Antwoord: Sorry, het woord wederom had er niet tussen gemoeten, het was ook meer mijn gevoel over de Mazda-dealer, die zal wel zijn schouders ophalen.
Antwoord: Ja, hier ook een slecht schakelende CX-3 met nu 4500 op de teller. Opschakelen van 4-5 en 5-6 gaat hakkelig en blokkeert soms. Dan even terug naar neutraal en opnieuw proberen. Het probleem is vooral bij lagere toeren.
Antwoord: Mis mijn vorige auto steeds meer, na 50 km kom je kapot uit de auto, ook gevoel dat schokbrekers voor al af zijn aangezien de auto steeds meer gaat deinen aan voorzijde (nog geen jaar oud).
Voor rijplezier ben ik klaar met deze auto, kijk al uit naar een ander!
Antwoord: Ik wilde in ieder geval aanraden om een proefrit te maken. Volgens mij heb je deze auto op internet gekocht.
Ervaring met Mazda CX-3: Motor prima maar stoelen zijn echt slecht na 50 km ben je kapot. Ook veel dingen die niet goed werken lampen, automatische ruitenwissers.