Forum Mazda 2 (2007 - 2014)
Reacties van eigenaren
Antwoord: Ik rijd al jaren Mazda, sinds 2011 de 2. Behoudens dat ik het nog steeds een prachtig auto vind, heb ik vanaf het begin een flink gerammel aan de voorkant van de wagen. Na vele onderzoeken kwam men inderdaad tot de conclusie dat het in het stuurhuis zat, ik was inmiddels 4 jaar verder. De reparatie werd vergoed door importeur, anders zou het 825 euro hebben gekost. Inmiddels ben ik 5 jaar verder en hij rammelt als nooit tevoren. Indien ik zou weten waar hij echt gerepareerd kan worden voor 100 euro, en het is opgelost, sta ik morgen vooraan.
Ervaring met Mazda 2 1.5: Erg fijne rijdersauto, zeer communicatief met bestuurder zeer stil rijdend.
Ervaring met Mazda 2: De eerst kleine beurt: euro 220! Eventueel kleppen stellen: euro 260!
Ik ga hem waarschijnlijk inruilen voor een benzine versie, hij gaat in 2014 euro 36 per maand wegenbelasting kosten. Hoezo goedkoop rijden?
De vakgarage doet het voor de helft(of minder) en dat gaat niet ten koste van de garantie.
Antwoord: Ik was ook teleurgesteld nadat ik de eerste onderhoudsbeurt had gepland bij Bulters/Nijmegen. Voor aankoop zat ik in twijfel met de Ford Fiesta of de Mazda2. Doorslaggevend was dat Bulters/Nijmegen mij toegezegd heeft dat de auto zelfstellende kleppen heeft en dat er geen distributieriem maar een ketting aanwezig is en natuurlijk belastingvrij rijden. De Mazda2 bifuel beviel mij prima zeer zuinig, lange afstand 1 op 15 km. Dus bij afleveren Mazda2 voor 1e onderhoudsbeurt waar ik op kon wachten werd ik door de monteur erop gewezen dat de auto zeker 3 uur moet afkoelen, dit ivm kleppen controleren. Aangezien ik hier niet op kon wachten en ik erop wees dat de auto zelfstellende kleppen kreeg ik te horen dat het vanuit de fabriek de kleppen jaarlijks gecontroleerd dienen te worden. Ik was zeer teleurgesteld, zeker toen ik de rekening zag waarop een LPG filter in rekening werd gebracht van 50 euro excl. dat normaal vervangen wordt om de 20.000 km. De auto had na een jaar 12.000 km gereden.
Met deze flauwekul heb ik Mazda Nederland en daler Bultrs aangeschreven. Voorstel van Bulters was dat ik zolang ik de auto in mijn bezit had ik de kosten van kleppenstellen vergoed zou krijgen, behalve de vulplaatjes. Gezien de verdere reacties op internet werd mij tevens duidelijk dat de kop na enkele afstellingen uitgesteld zou zijn en dat ik dan met dure kosten geconfronteerd zou worden. Om dit verhaal kort te houden heb ik, i.o.m. mijn rechtsbijstandverzekering, de Mazda2 bifuel tegen een redelijke inruilprijs na 2 jaar in kunnen ruilen op een Opel Corsa 1.2 bi-fuel. Ik vond het jammer, de Mazda2 beviel mij zeer goed en leverde mij in de twee jaar 3.000 euro op in vergelijk met andere auto op benzine. Nu per 1 januari 2014 belastingvrij rijden niet mogelijk is heb ik gekozen voor Opel Corsa 1.2 bi-fuel.
VD Tillaart
Ervaring met Mazda 2: Kijk of je lekker achter het stuur zit. Niet veel mogelijkheden omde stoel naar achterren te stellen voor lange mensen.
Ervaring met onderhoud: Geen goed beeld wat wel en niet moet gebeuren bij de kleine en grote beurt. Soms vraag ik mij af of alles wel gedaan is volgens de regels die daarvoor staan. En die regels, waar zijn die? Vroeger had je een onderhoudsboekje waarin stond wat gedaan moest worden. Bij Mazda negens te vinden.
Ervaring met Mazda 2 1.3 xs: Regelmatig lees ik over een rammel achterin. Bij mij was er ook een zeer irritante rammel rechts achter. Na veel onderzoek, waarbij frustrerend genoeg steeds niets te vinden was, vond de garage eindelijk de oorzaak: de schotel waaraan de schokbreker bevestigd is, veroorzaakte de rammel. Deze is vervangen onder garantie.
Eigenlijk was de garantie al verlopen. maar omdat ik het al ver voor het verlopen van de garantie gemeld had, heeft garage Dijksman uit Katwijk het kosteloos geregeld.
De auto bevalt zeer goed en heeft me nooit voor verrassingen doen staan. Zeer betrouwbaar. Hij stuurt heerlijk sportief en is toch comfortabel. Het verbruik is redelijk tot goed: gemiddeld 1:16.
Ervaring met Mazda 2 GTM: Probleemloze auto die nooit verzaakt. Met 103 PK ook lekker snel voor zo'n lichte auto. Gewoon perfect, echt Mazda. En ja, ik heb ook vele andere merken nieuwe auto's gereden, maar Mazda steekt met kop en schouders boven de andere uit.
Ervaring met verkoop: Gewoon goede eerlijke zaken kunnen doen.
Ervaring met onderhoud: 1 x een klacht gehad over een Katie van Mazda omtrent het controleren en reinigen van de auto. Dit was niet naar mijn tevredenheid gedaan. Hebben ze kosteloos over gedaan en toen wel goed.
Ervaring met Mazda 2 Gt-m bifuell: LPG heel goedkoop t.o.v. benzine, alleen moet wat vaker tanken. Met een volle LPG tank kan ongeveer 350km mee gereden worden.
De auto rijd sportief, makkelijk door de bochten en comfortabel. Zeer tevreden met mijn auto.
Ervaring met onderhoud: Heb mijn auto onderhouden bij de mazda dealer waar ik de auto gekocht heb: Haagstad. Bij wegbrengen van de auto voor eerste beurtje had ik doorgegeven dat er een geluidje was bij het gasgeven. Zij zouden alles nakijken en kijken of de kleppen afgesteld moesten worden (ik dacht dat ze zouden bellen erover). Bij het ophalen van de auto krijg ik een rekening van 300 euro omdat de kleppen zijn gesteld. En dat was niet eens de oorzaak van het geluidjes, daarbij was een onderdeel vervangen dat onder garantie viel.
Antwoord: Je verhaal van het stellen van de kleppen klinkt bekend. Ondanks dat het hier gaat om een door Mazda ingebouwde gasinstallatie lijkt de kop hier niet geschikt voor en moeten de kleppen elke 20.000 km worden gesteld waardoor de onderhoudskosten veel hoger uitvallen.
Het zou Mazda sieren als de de eigenaars hierin tegemoed kwamen. Er was verteld dat de onderhoudskosten nagenoeg gelijk zijn aan die van benzine. Meer dan een verdubbeling valt niet in deze categorie!
Antwoord: De ervaring met extra onderhoudskosten van ongeveer 300 euro bij de bifuel deel ik. Het is meer dan een verdubbeling van de onderhoudskosten. Ik heb hierover geklaagd bij de importeur. Zij wijzen elke verantwoordelijkheid af en wijzen met een dikke vinger naar mij als klant. In feite zeggen ze dat het mijn eigen schuld is want ik had het kunnen weten, want gasauto's zijn altijd duurder in onderhoud. Een verdubbeling van de onderhoudskosten is echter absurd. Ik vind de reactie van Mazda schandalig en erg op de korte termijn gericht. Ik voel mij in ieder geval bekocht en zal Mazda nooit meer aanbevelen. Jan Jansriet
Ervaring met Mazda 2 1.3 xs: Na een irritante rammel rechtsvoor bleek de stuurkogel van de spoorstang defect. Ik vind dit wel vrij snel na ruim 40.000 km's, maar waarschijnlijk door die heerlijke drempels waarmee Nederland vol ligt, is de stuurkogel kapot gegaan. Die stuurstang kost helaas wel rond de 100 euro.