Forum Mazda 2 (2007 - 2014)
Reacties van eigenaren
Antwoord: Door een noodstop te maken en vervolgens het rempedaal ingedrukt te houden nadat de wagen tot stilstand is gekomen, worden de remschijven veel te heet. Ze trekken krom en gaan zodoende trillen.
Antwoord: Klopt, de schijven moeten na forse belasting de kans krijgen om rijdend af te koelen. Eenmaal krom betekent: afdraaien of vervangen. Nieuwe schijven vind je op ebay voor bescheiden prijzen, als je handig bent kun je het zelf.
Ervaring met Mazda 2 1.8: Dorpels en motorkap goed bekijken op roest.
Ervaring met onderhoud: Als de distributieriem wordt vervangen, laat dan ook meteen de waterpomp vervangen.
Antwoord: mazda heeft geen distributieriem
Ervaring met Mazda 2: Ik heb vorig jaar een Mazda2 op LPG gekocht en dacht dat ik hiermee dus ook voordelig zou gaan rijden. Nu lees ik dat de Mazda2 extra onderhoud nodig heeft en zelfs na 3 keer de motor vervangen zou moeten worden. Nu begrijp ik dit niet, want ik heb juist hiernaar gevraagd om ook voordelig onderhoud te hebben.
Dus heb nu mijn eerste afspraak gemaakt voor de beurt en ben zeer benieuwd wat de kosten zijn. Wanneer ik merk dat dit echt duurder is dan een benzine auto dan is dit idd Mazda onwaardig.
Met vriendelijke groet,
Zandbergen.
Antwoord: Diegenen die heel erg hoge onderhoudskosten hebben worden mooi een oor aan genaaid. Ik heb mijn auto gekocht bij een Mazda dealer en die is daar altijd in onderhoud geweest. Bij mij liggen de jaarlijkse onderhoudskosten slechts 6/7 tientjes hoger dan bij mijn vorige benzine auto.
Wanneer een BiFuel geen waterdichte onderhoudshistorie heeft moet je hem sowieso niet kopen.
Al met al ben ik zeer tevreden met deze auto, goedkoop rijden in een leuke auto! Aanrader.
Ervaring met Mazda 2 1.3 Bifuel Navigator: De Mazda 2 is absoluut een fijn rijdende auto met goede looks en bovengemiddeld veel value for money. Daarom zijn wij gevallen voor de Mazda 2. Echter hebben wij een Bi-fuel uitvoering aangeschaft, welke volgens de dealer bij aanschaf geen extra onderhoudskosten zou hebben dan dezelfde motor op benzine. Wij zijn echter verkeerd voorgelicht. De motor is eigenlijk ongeschikt voor LPG, en iedere 20.000 kilometer moeten de kleppen gesteld worden. Dit zorgt voor een verdubbeling van de onderhoudskosten! Bovendien zal de motor na 3 maal kleppen stellen uitgesteld zijn en dient de motor vervangen te worden. Ronduit belachelijk, en Mazda-onwaardig. Ik zal dan ook iedereen afraden een Mazda 2 Bi-fuel aan te schaffen.
Ervaring met onderhoud: Zoals gezegd, hogere onderhoudskosten voor Bi-fuel model. Van enige coulance is vooralsnog geen sprake. Het is dan ook nog afwachten hoe een toekomstige motorrevisie of vervanging van de motor afgehandeld gaat worden.
Antwoord: Ruil die rotwagen zo snel mogelijk in. Niemand doet er wat aan. Heb mijn Mazda 2 Bifuel na nog geen 2 jaar supergoed ingeruild voor een Opel Corsa bifuel met keramische kleppen en mooi onderhoudscontract!
Antwoord: Toen ik vorig jaar (april/mei 2013) op zoek ging naar een Mazda2 bifuel stond het internet al vol met waarschuwingen dat de motor niet geschikt is hiervoor. Dan zijn er 2 zaken raar:
- waarom verkoopt Mazda Nederland zoiets nog zonder de motor aan te passen en/of er duidelijk over te zijn
- waarom koopt iemand zo'n ding terwijl met een beetje moeite wist dat deze investering niet de meest slimme was. Het gaat toch om een aardig bedrag.
Ondanks dit zal mijn volgende wagen ws. toch weer Mazda worden (nu Toyota Yaris).
Ervaring met Mazda 2 1.3xs: Remmodule nu al defect na 3 jaar; de 3 jaar garantie was net afgelopen. Kosten voor vervanging: 1.600,- euro. De banden zijn nog goed, zijn de originele banden. Blijkbaar gaan de banden langer mee dan een Mazda-remmodule.
Ervaring met Mazda 2 L: Je kunt deze auto met een gerust hart kopen. Echt betrouwbaar.
Ervaring met Mazda 2: Bekijk hem goed en maak een lange proefrit.
Ervaring met onderhoud: Totaal geen zicht op wat de beurten inhouden? Vroeger had men het onderhoud boekje. Bij Mazda vind men niks hierover.
Antwoord: Dat heb ik bij de importeur nagevraagd. De registratie gaat via het digitale systeem van Mazda (dealers) daar kan je wel een uitdraai van krijgen, maar er is dus geen boekje. Die monitoring vervalt waarschijnlijk dus als je niet bij een dealer terecht kunt. Dan zal je zelf iets in elkaar moeten flansen.
Op mijn commentaar dat geen een computersysteem 20 jaar meegaat en dus op langere termijn problemen ontstaan, had men geen antwoord.
Ervaring met Mazda 2: Bij remmen gaat het stuur trillen volgens de importeur ligt dit aan de rijstijl, echter bij mijn vorige dezelfde modellen geen problemen.