12 maart 2025
Lexus RZ
Nieuws

Lexus RZ

Lexus vernieuwt RZ

12 maart 2025 - Lexus introduceert de vernieuwde RZ. In alle opzichten is de batterij-elektrische luxe SUV van Lexus aangepast. Vanaf modeljaar 2025 levert de RZ meer vermogen en modernere technologie. Deze veranderingen gaan gepaard met verfijning aan boord. Hierbij is het rijbereik vergroot en laadtijden verkort.

Het batterij-elektrische systeem van de RZ is volledig herzien. De belangrijkste veranderingen zijn de introductie van een nieuwe eAxle met meer vermogen en een aanzienlijke vermindering van de verliezen, en een nieuwe lithium-ion batterij met een verhoogde bruto capaciteit tot 77 kWh.

Lexus RZ

De prestaties van de lithium-ionbatterij zijn verbeterd door de batterijcellen te verfijnen en hun aantal te verhogen. Hierdoor kan de elektromotor van de eAxle meer vermogen leveren. Het hoge vermogen wordt verder ondersteund door de toepassing van waterkoeling voor de batterij en het systeem.

Van 165 kW tot 300 kW

De vernieuwde Lexus RZ wordt leverbaar met drie verschillende vermogensopties: 165 kW (224 pk) in de RZ 350e, 280 kW (380 pk) in de RZ 500e en 300 kW (408 pk) in de RZ 550e F SPORT. Daarnaast is er een verdubbeling van het trekvermogen van de vierwielaangedreven RZ, die nu geremde ladingen tot 1.500 kg kan trekken.

Een grotere batterijcapaciteit, vermindering van de vermogensverliezen van de eAxle en optimalisatie van de systemen zorgen voor een verbetering van het rijbereik. Voorlopige gegevens tonen aan dat de actieradius van de nieuwe RZ met 100 km is toegenomen; afhankelijk van de uitvoering, definitieve homologatie en lokale omstandigheden.

Kortere oplaadtijden

Tegelijkertijd zijn ook de laadprestaties verbeterd, dankzij de grotere batterijcapaciteit, herzieningen aan de structuur van het batterijpakket en de toepassing van een nieuwe 22 kW AC-boordlader.

Het opladen bij lage temperaturen is verbeterd met een nieuwe batterijvoorbereidingsfunctie. Deze optimaliseert de batterijtemperatuur voordat het opladen begint, waardoor vertragingen worden voorkomen. Hierdoor zou de oplaadtijd met ongeveer 30 minuten verkort moeten worden.

Steer-by-wire

De nieuwe RZ is het eerste model met het nieuwe steer-by-wire systeem van Lexus. Het stuurwiel is bijna rechthoekig, met gebogen handgrepen aan de linker- en rechterkant en een vlakke onderkant. Het ontwerp helpt de aandacht van de bestuurder op de weg te richten en omdat het stuur compact is, komt er meer ruimte vrij rond de knieën en benen, zodat het in- en uitstappen gemakkelijker gaat.

Het systeem heeft een stuuruitslag van ongeveer 200 graden van neutraal naar volledig links of rechts. Omdat de overbrengingsverhouding van de stuurinrichting dynamisch wordt aangepast aan de snelheid van de auto, biedt het systeem een betere manoeuvreerbaarheid bij lage snelheden, wendbaarheid voor soepel rijden op bochtige wegen en een hoge mate van stabiliteit bij het rijden op hoge snelheden op snelwegen.

Lexus DIRECT4-technologie

Naast de vernieuwing van het elektrische-systeem heeft Lexus ook de DIRECT4-technologie herzien. Dit systeem, dat uniek is voor Lexus, verbetert de tractie en stabiliteit van de vierwielaangedreven modellen.

Bij het wegrijden en accelereren in een rechte lijn wordt de krachtverdeling voor/achter geregeld tussen 60:40 en 0:100 om overhellen te onderdrukken en een direct acceleratiegevoel te creëren. In bochten wordt de krachtverdeling geoptimaliseerd tussen 80:20 en 0:100, afhankelijk van de rijsnelheid en stuurhoek.

Lexus RZ

Tijdens het insturen van de bocht wordt meer vermogen naar de vooras geleid om een vloeiende bocht te maken. Bij het uitkomen van een bocht is de koppelverdeling in overeenstemming met de belasting op elk wiel, om de balans van het voertuig te behouden en soepel te kunnen accelereren.

De structurele stijfheid is verhoogd door verbeteringen aan de radiatorsteun en de toevoeging van een extra versteviging aan de achterzijde. Dit helpt lokale torsievervorming te verminderen, wat weer bijdraagt aan een zuivere en lineaire stuurrespons. Het veersysteem is voorzien van fijn afstelbare dempers en veren voor en achter om de dynamische prestaties, de stabiliteit en het rijcomfort te bevorderen.

Stilte

Stilte in het interieur is een belangrijke eigenschap van batterij-elektrische modellen. Met de nieuwe RZ gaat Lexus een stap verder en zijn er meer stappen genomen op het gebied van geluidsisolatie en geluidsabsorberende maatregelen. Deze omvatten een nieuwe vloerdemper onder de achterbank en verbeterde geluidsisolatie op meerdere plaatsen. Om weg- en windgeruis aan te pakken, is er geluiddemping aangebracht voor de tonneau-cover, de achterportierbekleding en de bagageruimte. Er is daarnaast ook werk gemaakt om trillingen te beperken.

Interieurdesign

Lexus heeft de eerste interieurbekleding gemaakt met laserbewerkte graphics op Ultrasuède. De Ultrasuède deurpaneelbekleding is gemaakt van duurzame materialen op basis van 30% planten en creëert een nieuwe luxe interieur.

Een andere primeur is de meerkleurige sfeerverlichting met een nieuw, dynamisch schaduweffect. Dit zorgt voor dynamische patronen die het verstrijken van de tijd weergeven. De nieuwe dimfunctie van het panoramadak draagt bij aan een comfortabele interieurervaring bij fel zonlicht. Dankzij de vermindering van reflecties kunnen zowel het dimbare dak als de elektronische achteruitkijkspiegel gelijktijdig worden gebruikt.

Interactieve handgeschakelde aandrijving

De F SPORT is uitgerust met het eerste Interactive Manual Drive van Lexus, waardoor de bestuurder meer interactie heeft met de auto en het vermogen kan regelen met schakelpeddels, alsof hij een handgeschakelde versnellingsbak gebruikt. De bediening gaat gepaard met feedback via het gaspedaal en geluiden en beelden die een nauwere band tussen mens en machine creëren. Het systeem is geprogrammeerd met een virtuele versnellingsbak met acht versnellingen.

Het koppel van de virtuele krachtbron wordt berekend op basis van de stand van het gaspedaal en de rijsnelheid en vervolgens vermenigvuldigd met de verhouding van de gekozen virtuele versnelling. Om de beleving te verbeteren, heeft Lexus motorgeluiden nagebootst en werkt het systeem met een toerenbegrenzer, zodat de bestuurder een gevoel heeft voor de timing van het schakelen. Om de bestuurder te helpen zijn schakelmoment te perfectioneren, geeft een schakelindicator in het instrumentenpaneel de status aan.