Lexus RX (2015 - 2022)
Verantwoord genieten
Wat de vierde generatie van de Lexus RX vooral te bieden heeft, is een uitgesproken vormgeving. Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe RX passeerden verschillende ontwerpen de revue. De technici voelden zich het prettigst bij de meer behoudende voorstellen, maar de creatieve geesten binnen Lexus maakten zich sterk voor het meest expressieve ontwerp.
Tot op de dag van de onthulling bleef het team van Lexus onzeker over hun gewaagde keuze. Wat Autozine betreft hebben ze de juiste keuze gemaakt. Alhoewel de RX nooit een lelijke auto was, moest de koper zich altijd verantwoorden voor zijn keuze (techniek, betrouwbaarheid, restwaarde, etc.). Voortaan spreekt het uiterlijk boekdelen: wie een RX rijdt, laat zien niet bang te zijn voor vooruitgang.
Ruimte en uitrusting
De nieuwe RX is 12 cm langer en 1 cm breder dan de vorige generatie. Die ruimte komt geheel ten goede aan de interieurruimte. De beenruimte achterin is uitstekend (Lexus ziet de RX graag als auto met chauffeur), maar de hoofdruimte achterin laat iets te wensen over. De ruimte voorin was goed en blijft goed.
De testauto is een zogenaamde "President"-uitvoering en die maakt zijn naam helemaal waar. De gebruikte materialen zijn van de hoogste kwaliteit en de afwerking is onberispelijk. Naast de steriele interieurs van de Duitse tegenstrevers, is instappen in de RX President als stappen in een warm bad van pure weelde en klasse.
Het zijn echter de details die de RX tot meer dan zomaar een luxe auto maken. Zo is het hout in de middentunnel afkomstig van pianobouwer Yamaha en met laser voorzien van flinterdunne sierlijntjes.
Geheel in lijn met het vooruitstrevende karakter van de RX, biedt deze Lexus alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen die op dit moment gangbaar zijn. Denk daarbij aan sensoren die met de bestuurder mee kijken en zo nodig waarschuwen danwel ingrijpen. 's Avonds kan altijd met grootlicht worden gereden, waarbij alleen dat deel dat het andere verkeer kan hinderen wordt gedimd.
Het pronkstuk van iedere top-uitvoering van Lexus is het door Mark Levinson verzorgde audiosysteem. Ook in de RX klinkt dit uitstekend. De klank is helder, realistisch en nooit vermoeiend.
Heel handig: in de middentunnel wordt de mobiele telefoon van de bestuurder draadloos opgeladen (afhankelijk van het type telefoon kan dit een speciale telefoonhoes vereisen). Uiteraard kan een mobiele telefoon aan de auto worden gekoppeld, maar de integratie gaat veel minder ver dan bij andere merken.
Een andere trend waar Lexus niet aan meedoet: Lexus bezuinigt niet op het aantal knoppen en hendels. Andere merken ruimen het dashboard op door alles te bedienen via een centraal beeldscherm. De RX pronkt daarentegen met knoppen, hendels en displays.
Hybride: de theorie
Het belangrijkste kenmerk van de RX 450h is de hybride aandrijving. De RX wordt aangedreven door een benzinemotor en twee elektromotoren (een op de voor- en een op de achteras). Inmiddels bieden concurrerende merken ook hybride-aandrijving, maar Lexus kiest een andere benadering.
De concurrentie kiest in de regel voor "plug-in hybrid". Dat wil zeggen dat de auto aan het stopcontact moet worden opgeladen, waarna gedurende enkele tientallen kilometers geheel elektrisch kan worden gereden. Zijn de accu's leeg, dan neemt een traditionele verbrandingsmotor het over. Het voordeel is dat zo'n auto op de korte afstand een verbruik van nul heeft. Op de lange afstand is plug-in hybride juist minder effectief omdat de extra's accu's dan louter ballast vormen.
De RX450h kan slechts een paar kilometer geheel elektrisch rijden. In plaats daarvan doen de elektromotoren vooral dienst als assistenten wanneer veel van de benzinemotor wordt gevraagd en deze dus veel zou gebruiken.
Deze keuze biedt bij een auto zoals de RX diverse voordelen. De belangrijkste daarvan is dat deze meer traditionele hybride ook effectief is op de lange afstand. Daarbij hoeft de RX450h niet aan het stopcontact opgeladen te worden. En omdat minder accu's nodig zijn, is de auto lichter en dat komt de rijeigenschappen ten goede.
Hybride: de praktijk
De bestuurder heeft geen omkijken naar de techniek; wie dat wil kan hoogstens voor een economisch of een sportief karakter kiezen. In de praktijk is niet voelbaar wanneer welke motor actief is. De zescilinder benzinemotor speelt de hoofdrol en heeft zo'n diep, machtig geluid dat het doet vergeten dat dit een "groene" auto is! Daarbij heeft de RX450h altijd zo veel vermogen paraat, dat deze kolos er desgewenst vandoor kan spuiten als een kleine sportwagen (de drie motoren leveren samen 313 pk!).
Tegenover de uitstekende prestaties zou een verbruik van 5.5 liter per 100 km staan. Dat is in de praktijk echter nauwelijks haalbaar. Een kalme rit met een aangepaste rijstijl kostte 6.5 liter per 100 km. Wie niet op het verbruik let en stevig doorrijdt, moet rekenen op 9 liter per 100 km.
De prestaties en het verbruik zijn vergelijkbaar met die van sterke dieselmotoren van andere merken. De samenstelling van de uitstoot van de Lexus is echter minder schadelijk. Bovendien biedt de combinatie van een zescilinder benzinemotor met twee elektromotoren en een continu variabele transmissie (CVT) meer souplesse en verfijning dan zelfs de beste dieselmotor.
Weggedrag
Een SUV moet capabel zijn op de openbare weg, maar moet zich ook kunnen redden in het terrein. De bodemvrijheid van de RX is groter dan die van een gewone personenauto (20 cm) en de in- en uitloophoeken maken het mogelijk steile hellingen te beklimmen. De RX biedt echter geen off-road techniek (afdaalhulp, lage gearing, etc). Zoals het hoort bij een SUV mag de RX450h wel een forse aanhanger trekken; tot 2.000 kg geremd gewicht.
Lexus ziet de RX als een grote, luxe auto die dankzij de hoge bouw extra comfort biedt. De hoge zit zorgt voor een makkelijke instap en geeft beter zicht over het verkeer, hetgeen minder vermoeiend is op de lange afstand. Het weggedrag is afgestemd op comfort en wanneer kalm wordt gereden is de RX comfortabel en verfijnd als een echte limousine.
Wanneer wordt gekozen voor Adaptive Variable Suspension (AVS) heeft de RX een extra troef achter de hand om het rijden nog aangenamer te maken. Met AVS kan met een druk op de knop worden gekozen voor een meer sportief karakter. Hierbij wordt het onderstel merkbaar stugger, helt het koetswerk minder nadrukkelijk over in de bocht en is zelfs de besturing directer. Da's puur genieten, maar dankzij de slimme techniek nog steeds verantwoord genieten.
Conclusie
Welke innovaties heeft de vierde generatie van de Lexus RX te bieden? Helaas niet veel. Het concept is gelijk gebleven en bestaande technieken zijn slechts verfijnd en verbeterd. De hybride-aandrijving blijft het sterkste punt van de RX, maar inmiddels bieden andere merken soortgelijke techniek (dat zijn echter plugin-hybrids, die alleen effectief zijn op korte afstanden).
Op het gebied van luxe en veiligheid biedt de RX alles wat gangbaar is op dit moment. Daarmee is de vernieuwer van weleer bij de tijd, maar de RX loopt niet langer voorop.
De grootste vooruitgang zit in de presentatie. Dankzij de nieuwe vormgeving is de RX een auto die niet alleen met het verstand maar voortaan ook met het gevoel wordt gekocht.
- Uiterst comfortabel
- Geslaagde vormgeving
- Relatief lage uitstoot
- Niet zo revolutionair als vorige generaties
- Beloofde lage vebruik moeilijk te realiseren
- Onhandige joystick-bediening infotainment systeem