Publicatiedatum: 21 juni 2007
Lexus LS600h
Autotest

Lexus LS600h

Perfect?

Autotest - "Streven naar perfectie" is het motto van Lexus. De LS is het topmodel van Lexus. De nieuwe 600h is de top-uitvoering van die LS. Hierin heeft Lexus alle techniek en kennis verwerkt die het bedrijf in huis heeft. Dan rest er maar één conclusie: dit moet de perfecte auto zijn ...

De LS600h weet vanaf de eerste aanraking te overtuigen als exclusieve auto waarvoor geen moeite te veel was en alleen het beste genoeg was. De deurhendel voelt al goed. Alle gebruikte materialen, de smetteloze afwerking en de geraffineerde styling maken duidelijk dat dit het fijnste is dat Lexus heeft te bieden.

Lexus LS600h

Paleis

Het interieur is een weelderig paleis van leder en hout. De ruim bemeten stoelen zijn op alle mogelijke manieren elektrisch te verstellen. Het grote stuurwiel en het zicht over de grote motorkap geven het gevoel een machtige, haast koninklijke auto te sturen.

De uitrusting is meer dan compleet. Na heel lang zoeken ontbreken een paar kleinigheden. Zo volstaat het niet om de hendel van het knipperlicht één keer aan te raken om drie keer te knipperen. Het navigatiesystseem past het volume van de radio niet aan bij het uitspreken van instructies, die daardoor soms wegvallen in de muziek. Daarbuiten ontbreken enkele veiligheidsvoorzieningen omdat ze door andere merken zijn gepatenteerd.

Lexus LS600h
Lexus LS600h

Dankzij radar houdt de LS600h automatisch afstand, een camera zorgt ervoor dat de auto binnen de belijning van de weg blijft, bij donker ontsteken de koplampen vanzelf, het navigatiesysteem weet de weg in heel Europa. Een chauffeur lijkt bijna overbodig, maar iemand moet toch genieten van al dit moois.

In stilte genieten

Zoals het hoort bij een auto als deze, zet de LS600h zich geruisloos in beweging. Dat is niet zo vreemd, want de "h" is LS600h staat voor hybride. Met andere woorden: onder de motorkap zijn zowel een benzinemotor (5,0 liter, V8, 394 pk) als een elektromotor (200 pk) te vinden.

Daarmee combineert Lexus het beste van twee werelden. Een benzinemotor leent zich het beste voor lange afstanden bij een hoge, constante snelheid. Een elektromotor is juist sterk in korte stukken bij lage snelheden. De LS600h hoeft echter niet aan het stopcontact. Bij remmen of uitrollen wordt de energie die daarbij normaalgesproken verloren gaat, omgezet in stroom voor de elektromotor.

Lexus LS600h

Afhankelijk van de situatie kiest de computer zelf de beste krachtbron, of een combinatie van beide. Een overgang is nooit merkbaar, maar desgewenst wel zichtbaar in een schema op één van de displays.

De prestaties van deze dubbel gemotoriseerde Lexus zijn in één woord fenomenaal. Vooral wanneer beide motoren tegelijk vermogen leveren, is de sprintkracht enorm. Een groot voordeel van een elektromotor is dat deze niet op toeren hoeft te komen om kracht te leveren, maar direct het volle vermogen paraat heeft.

Lexus LS600h

Dit is echter een luxe reisauto en geen sportwagen. Het grootste voordeel van de elektromotor is de geruisloosheid. Ondanks de hoge mate van comfort, weet de LS600h toch ook het gevoel te geven dat het hard gaat. Daarmee levert deze uiterst comfortabele reisauto ook het nodige rijplezier. Vanuit stilstand staat na 6,3 seconden de 100 km/u op de teller. Even makkelijk accelereert de auto van 180 naar 250 km/u. De V8 geeft dan een machtige brul, waarop het met de rust is gedaan. Onder normale omstandigheden heerst een serene rust in het interieur.

„Dankzij de hybride aandrijving, zijn de prestaties van de LS600h vergelijkbaar met die van twaalfcilinder motoren van de concurrentie“

Politiek correct

Dankzij de hybride aandrijving, zijn de prestaties van de LS600h vergelijkbaar met die van twaalfcilinder motoren van de concurrentie. Tegelijkertijd is het verbruik vergelijkbaar met dat van een zescilinder. Wanneer de bestuurder er echt voor gaat, is het mogelijk 8,7 liter per 100 km te verbruiken. Na een combinatierit, waarbij het volle vermogen regelmatig werd aangesproken, kwam het gemiddelde uit op een bewonderenswaardige 10,9 liter euroloodvrij per 100 km.

Een dieselmotor is minstens zo zuinig, maar biedt niet dezelfde prestaties of hetzelfde raffinement. Benzinemotoren die even goed presteren zijn beduidend dorstiger. Hybride-aandrijving is dus niet alleen beter voor het milieu, maar zorgt simpelweg voor meer comfort.

Lexus LS600h

Weggedrag

De beide motoren drijven, hoe kan het ook anders bij de ultieme Lexus, alle vier de wielen aan. Daardoor is de wegligging uitstekend. Zelfs bij extreme snelheden (200 km/u en meer), blijft de LS600h opmerkelijk stabiel en rustig. Mede dankzij de geavanceerde veiligheidssystemen is de grip ook op glad wegdek uitstekend.

Wel valt op dat het nodige gevoel in de besturing ontbreekt, maar dat is simpelweg een keuze omdat Lexus de nadruk legt op comfort. Wie zich niet laat rijden, maar graag zelf stuurt, kiest voor de GS450h.

Lexus LS600h

Achterin

Hoeveel plezier de chauffeur ook heeft, de LS600h is bedoeld voor hoogwaardigheidsbekleders die zich laten rijden. De ruimte achterin is riant. De rechtervoorstoel kan elektrisch tot bijna tegen het dashboard worden gezet, waarna meneer of mevrouw achterin met gestrekte benen kan zitten.

Mocht ook dat niet voldoende zijn, dan is ook een versie met lange wielbasis (+ 12 cm) beschikbaar. Die biedt bovendien een entertainment systeem, een eigen klimaatcontrolesysteem en een massagefunctie achterin. Met zo veel luxe blijft er weinig te wensen over, het comfort is perfect.

Conclusie

Is de Lexus LS600h perfect? Technisch gezien biedt de auto het fijnste dat Lexus kan bieden. De LS600h combineert alle kennis over comfort, veiligheid en luxe die Lexus in huis heeft. Met name de hybride aandrijving zorgt voor uitmuntende prestaties bij een relatief laag verbruik.

Of dat de auto ook perfect maakt is een kwestie van smaak. Wie hecht aan traditie of een nobele herkomst, zal zich niet thuisvoelen bij Lexus. Wie de voorkeur geeft aan vooruitstrevende techniek in combinatie met subliem comfort, kan geen betere auto vinden dan de Lexus LS600h.

plus
  • Volop ruimte achterin
  • Vooruitstrevende techniek
  • Absoluut snel, relatief zuinig
min
  • Beperkte bagageruimte
  • Navigatiesysteem past volume niet aan bij uitspreken instructies