Publicatiedatum: 6 december 2006
Lexus LS (2007 - 2017)
Autotest

Lexus LS (2007 - 2017)

Perfectie dichterbij

Autotest - Geld speelt geen rol, bouw de perfecte auto. Dat lijkt een ideale opdracht, maar het is net zo open als "schilder het mooiste schilderij" of "kook de lekkerste maaltijd". De ontwerpers van Lexus gaven invulling aan hun opdracht door de LS460 tot een wonder van techniek te maken. Waar mogelijk wordt de bestuurder alle werk uit handen genomen, zodat het een uiterst ontspannen testrit werd.

Om hun ambitieuze doel te bereiken beginnen de makers weinig opmerkelijk. Zoals gebruikelijk in het topsegment is alles meer dan royaal bemeten. Zo is de LS460 ruim vijf meter lang en dat geeft de chauffeur alle ruimte. Toch is de hoofdruimte bij exemplaren met schuif/kanteldak beperkt.

Lexus LS (2007 - 2017)

Achterin

Achterin biedt de LS460 een zee aan ruimte om breeduit te zitten. De rechter voorstoel kan elektrisch tot bijna tegen het dashboard worden geschoven zodat de hoogwaardigheidsbekleder rechts achter met gestrekte benen kan zitten. Achterin is in alle denkbare en soms ondenkbare luxe voorzien: de twee achterste zetels zijn elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en koelbaar. Het audiosysteem is vanaf de achterbank te bedienen en uit het dak klapt een 9 inch breedbeeld kleurenscherm om onderweg een film te kijken. Het klimaatcontrolesysteem is verdeeld in vier zones om op iedere zitplek een aangenaam klimaat te verzekeren.

In het streven naar perfectie gaat Lexus steeds altijd een stapje verder dan gebruikelijk. Het klimaatcontrolesysteem heeft achterin ook boven de zijruiten ventilatieroosters om een aangenaam briesje in het gezicht en in de nek te geven. Andere voorbeelden van het oog voor detail zijn de buitengewoon fraaie graphics van de diverse kleurenschermen. Wordt een portier geopend of gesloten, dan is dat ook in animatievorm te zien op het beeldscherm. Remt de bestuurder, dan gaan de remlichtjes van de Lexus op de boordcomputer ook branden. Kortom: tot in het kleinste detail weet de LS460 te imponeren en te behagen.

Lexus LS (2007 - 2017)
Lexus LS (2007 - 2017)

Overpowered

Ook op mechanisch vlak blijft weinig te wensen over, want onder de fraai gelijnde motorkap ligt een 4,6 liter achtcilinder die goed is voor 381 pk / 493 Nm. Daarmee is LS460 in staat tot enorme versnellingen; de sprint van 0 naar 100 km/u wordt in een luttele 5,7 seconden geklaard. Deze limousine is echter zo gemaakt dat meneer of mevrouw achterin daar niets van merkt. Iedere acceleratie verloopt soepel, iedere weg lijkt van puur fluweel. Motor, mechaniek en banden zijn zo goed als onhoorbaar, maar geluiden van rijwind wisten de Lexus technici niet geheel te onderdrukken.

Het motorvermogen wordt via een automatische achttraps (!) versnellingsbak overgebracht op de achterwielen. Volgens Lexus is dat niet alleen om een versnelling meer te bieden dan de concurrentie. De Japanse makers benadrukken dat het motorvermogen met meer versnellingen optimaal kan worden benut om zo tot betere prestaties en een lager verbruik te komen. Dat klopt in theorie, maar in de praktijk is het verbruik schrikbarend hoog. In stadsverkeer en op binnenwegen is 16 liter per 100 km het best haalbare. Alleen op lange afstanden en bij relatief lage snelheid wordt het beloofde verbruik van 11 liter per 100 km benaderd. Een dieselmotor staat helaas niet op de prijslijst, wel is een zuinige hybride aangekondigd voor 2007.

Computer op wielen

Tot zo ver verdient de LS460 zeker een plaats in het topsegment, maar is deze auto niet significant veel beter dan de tegenstrevers. De LS460 is echter geen auto, maar een computer op vier wielen! Om een hint te geven: de LS460 beschikt over 4 videocamera's, 2 radars en niet minder dan 72 microprocessors. Deze vierwieler heeft meer rekenkracht dan het totale serverpark van Autozine!

„Wie zich laat rijden en daarom heel veel kilometers maakt, heeft met de Lexus LS460 alle denkbare luxe en comfort“

De lijst van technische snufjes begint met min of meer gebruikelijke zaken als meesturende xenon koplampen, een automatisch openende en sluitende achterklep, licht- en regensensor, sleutelvrije toegang, DVD navigatie, een 6 DVD wisselaar in het dashboard, videoweergave met DTS geluid, Bluetooth telefoonkoppeling, radar gestuurde cruise-control (automatisch afstand houden) en spraakherkenning.

Lexus LS (2007 - 2017)

Deze voorzieningen zijn inmiddels gemeengoed, zij het dat maar weinig auto's al deze voorzieningen tegelijk bieden. Een audio/video systeem is geen uitzondering meer in de auto, maar het "Premium Sound System" in deze LS460 is van uitzonderlijke klasse.

Veiligheid

Lexus gaat een flinke stap verder wanneer alle radars, camera's en computers de krachten bundelen. Een eenvoudige toepassing daarvan is de parkeerhulp. De LS460 stuurt en rijdt zelf een parkeervak in, de bestuurder hoeft slechts met de voet boven de rem te controleren of het inderdaad allemaal goed gaat (en dat gaat het 9 van de 10 keer).

De sensoren die voor automatisch parkeren worden gebruikt, worden onderweg gebruikt om gevaar te signaleren. Wanneer een object van achteren nadert met een snelheidsverschil dat zo groot is dat een ongeluk onvermijdelijk is, worden de hoofdsteunen in de optimale positie gebracht en de veiligheidsgordels strak getrokken.

Een radar aan de voorzijde van de auto kijkt met de bestuurder mee. Bovendien kijkt een camera op het stuurhuis naar de bestuurder. Wanneer de chauffeur niet voor zich uit kijkt en gevaar dreigt, klinken geluidssignalen en geeft de auto een korte tik op de rem om de bestuurder bij de les te krijgen. Tegelijkertijd worden de remmen op scherp gezet, wordt de demping van het onderstel aangepast en wordt de besturing extra direct om uitwijken eenvoudig te maken. Sturen in de juiste richting wordt lichter gemaakt, bij een verkeerde stuurbeweging wordt de besturing juist iets zwaarder.

Wanneer alles faalt, remt de LS460 op het laatste moment bij om de schade te beperken. Technisch is het mogelijk de auto automatisch tot stilstand te brengen, maar juridisch is dit nog onmogelijk. Evenals bij dreigend onheil van achteren worden de hoofdsteunen zachtjes tegen het hoofd geplaatst en worden de gordels strak getrokken.

Al deze voorzieningen zijn uitgeprobeerd op een afgesloten terrein vol opblaasauto's, oranje pylonen en piepschuim muren. Het effect is in één woord: verbluffend. De bestuurder wordt op alle mogelijke manieren op alle denkbare gevaren gewezen.

Lexus LS (2007 - 2017)

Nog veel belangrijker is dat dankzij de hulp van de computers de grenzen worden verlegd. Tijdens de proefrit viel al op dat de LS460 een opmerkelijk goede wegligging heeft voor een grote zware auto. Dankzij de vele veiligheidssystemen kan de LS460 veilig ontsnappen uit situaties die tot voor kort voor onmogelijk werden gehouden. Bij snelheden die op pure kamikaze lijken, kan deze Lexus zelfs met een gemiddeld getalenteerde bestuurder veilig obstakels ontwijken. Ook het remvermogen bleek tijdens de eerste dagen van de proefrit bovengemiddeld, maar wanneer de computer assisteert heeft de bijna twee ton wegende Lexus een kortere remweg dan menig sportwagen.

Lekker sturen

Technisch het meest geavanceerd is "Lane Keeping Assist". Op de voorruit zijn twee videocamera's gemonteerd die door middel van beeldherkenning meekijken met de bestuurder. De belijning op het wegdek wordt herkend en wanneer de bestuurder zonder richting aan te geven buiten de lijnen komt, volgt een waarschuwing. Bovendien stuurt de auto heel zachtjes zelf in de juiste richting. Dit is uiteraard zo subtiel dat de bestuurder altijd de volledige controle over de auto houdt. Omdat het systeem ook werkt in de bocht, is het mogelijk het stuurwiel vrijwel los te laten, waarna de auto zelf het spoor volgt.

Het is een wonderlijke ervaring om te voelen hoe een auto zelf stuurt, maar in de praktijk werkt "Lane Keeping Assist" zeer goed en vooral zeer prettig. Evenals alle andere systemen op de LS460 is "Lane Keeping Assist" niet ingewikkeld en niet bemoeizuchtig, maar wel heel prettig en misschien ooit een levensredder.

Lexus LS (2007 - 2017)

Conclusie

Het nieuwe topmodel van Lexus is een auto die zelf stuurt, remt, accelereert, schakelt, kijkt, parkeert, opent, sluit, navigeert, verlicht, wist en musiceert. Dat lijkt misschien te veel van het goede, maar de bestuurder heeft altijd de volledige controle over de auto. De vele computers maken het leven eenvoudiger en vooral veiliger.

Is de Lexus LS460 de perfecte auto? Dat is geheel afhankelijk van het gebruik. Wie graag zelf stuurt, beleeft met bijvoorbeeld de Lexus GS450h meer rijplezier. Wie zich laat rijden en daarom heel veel kilometers maakt, heeft met de Lexus LS460 alle denkbare luxe en comfort. Die Lexus wordt bestuurd door een chauffeur, bijgestaan door de meest geavanceerde veiligheidssystemen van dit moment.

plus
  • Beschaafde uitstraling
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Zinvolle en vooruitstrevende elektronica
min
  • Geen dieselmotor verkrijgbaar
  • Boordcomputer niet tussentijds op 0 te zetten
  • Navigatiesysteem past volume niet aan bij uitspreken instructies