Lexus LF-FC
Lexus presenteert LF-FC Concept in Tokio
Het kloppend hart van de Lexus LF-FC is zijn brandstofcel. Het systeem verdeelt het koppel zo nauwkeurig mogelijk over de voor- en achterwielen. Dit geeft de 5,30 meter lange LF-FC zijn dynamische rijeigenschappen. Door de strategische positie van de Fuel Cell Stack achterin, de software-unit voorin en de speciaal vormgegeven waterstoftanks is de gewichtsverdeling bovendien optimaal.
De Lexus LF-FC is ontworpen naar de designfilosofie 'L-finesse'. De voorzijde wordt gedomineerd door een nieuwe versie van Lexus' typerende 'spindle' grille met een nieuw design voor het gaas. De L-vormige dagrijverlichting lijkt te zweven en loopt naadloos over in de voorste spatborden. De vloeiende L-vorm van de dagrijverlichting keert terug in de achterlichten.
Wie de Lexus LF-FC vanaf de zijkant bewondert, ziet onmiddellijk de coupéachtige daklijn. De lichtmetalen 21-inchwielen zijn afgewerkt met kunststof opgebouwd uit polymeren en versterkt met carbon fibre reinforced plastic (CFRP). De toepassing van deze koolstofvezel benadrukt de dynamische vormgeving van de conceptcar nog eens extra. Ditzelfde materiaal is overigens ook al gebruikt voor Lexus' supersportwagen LFA.
Hoe futuristisch het interieur van de Lexus LF-FC is, bewijst vooral de geavanceerde interface die het de bestuurder mogelijk maakt om met slechts handgebaren de ventilatie en de audio te bedienen. Hij hoeft dus geen scherm of toetsen aan te raken. Een klein holografisch beeld bij de middenconsole geeft aan waar precies het systeem handgebaren kan uitvoeren.
