1 februari 2023
Range Rover Velar
Nieuws

Land Rover Velar

Range Rover past Velar aan voor modeljaar 2023

1 februari 2023 - De Range Rover Velar is aangepast voor modeljaar 2023. De Range Rover Velar is voorzien van een nieuwe grille, terwijl de SUV nog steeds wordt gekenmerkt door zijn karakteristieke zwevende dak, ononderbroken taillelijn en verzonken portiergrepen. Nieuwe, superslanke Pixel LED-koplampen hebben een technische, juweelachtige uitstraling en bieden verbeterd zicht. Het uiterlijk is verfraaid met een nieuwe onderbumper achter en donkere accenten. Dankzij een nieuw ontwikkelde accu is de volledig elektrische actieradius van deze PHEV toegenomen tot 64 kilometer. De versies met de benzine- en dieselmotoren zijn gecombineerd met mild hybrid-technologie voor extra verfijning en lager brandstofverbruik. De Range Rover Velar is beschikbaar in de uitvoeringen S, Dynamic SE, Dynamic HSE en Autobiography.

De Range Rover Velar was het eerste model dat volgens de minimalistische ontwerpfilosofie van Range Rover is ontworpen. De nieuwe grille en de nieuwe Pixel LED-koplampen met de kenmerkende, juweelachtige Signature-dagrijverlichting zorgen samen voor een uniform familiegezicht. De nieuw ontworpen LED-achterlichten stralen verfijning uit dankzij hun opvallende, driedimensionale vormgeving en intens rode verlichting. Ze zijn gecombineerd met een hooggeplaatst derde remlicht over de volle breedte. Het interieurontwerp is nu nog minimalistischer. De nieuwste versie van het Pivi Pro-infotainmentsysteem laat zich bedienen via een 11,4-inch glazen touchscreen, dat gebogen is en hoger geplaatst.

Land Rover Velar

De Range Rover Velar is opnieuw beschikbaar met een ledervrij interieur, met nieuwe stoeldesigns en materialen. De ledervrije optie combineert wolmix van de Deense textielexpert Kvadrat met inzetten van Ultrafabrics textiel. De bekleding heeft een nieuw Diamond Herringbone-perforatiepatroon. De wolmengsels van Kvadrat zijn 58% lichter dan leder.

Het textiel is in het materiaallaboratorium van Range Rover onderworpen aan de zwaarste duurzaamheidstests, om er uiteindelijk voor te zorgen dat het gedurende de gehele levensduur van de auto in optimale conditie blijft. De stof heeft niet alleen 60.000 cycli van slijtagetests ondergaan (gelijk aan tien jaar gebruik) maar ook tests met UV-straling gedurende een maand, wat gelijkstaat aan drie jaar voortdurende blootstelling aan fel zonlicht.

Range Rover introduceert vier nieuwe lederkleuren voor de Velar: Cloud, Caraway, Raven Blue en Deep Garnet. Die worden gecombineerd met geselecteerde afwerkingsdetails, zoals het nieuwe Moonlight Chrome in het stuurwiel, de omlijsting van de middenconsole en de ventilatieopeningen. Technisch ogend Light of Dark Anodised Aluminium, of afwerkingen met Shadow Grey Ash houtfineer accentueren het interieur. Er zijn twee nieuwe carrosseriekleuren: Metallic Varesine Blue en Premium Metallic Zadar Grey.

Verbonden technologie

De Range Rover Velar is het eerste model met het Pivi Pro-infotainmentsysteem van de nieuwste generatie. Het biedt bedieningsmogelijkheden voor alle belangrijke voertuigfuncties via het nieuwe, 'zwevende' 11,4-inch touchscreen. Bedieningselementen voor de klimaatregeling, de stoelverwarming en het audiovolume zijn continu zichtbaar in de nieuwe zijbalk met multifunctionele schuifregelaars aan weerszijden van het scherm. Deze virtuele bedieningselementen bieden directe toegang tot veelgebruikte functies, zoals gescheiden temperatuurregeling voor inzittenden voorin, audiovolume en Terrain Response-modi.

Voorafgaande aan de rit krijgt de bestuurder het Pre-Drive-scherm te zien, dat snelle toegang biedt tot veelgebruikte functies, zoals de ruitontwaseming en de optionele stoelverwarming. Eenmaal onderweg verdwijnt dat scherm en verschijnt het startscherm met drie panelen, dat kan worden aangepast met de kenmerkende slimheid en flexibiliteit van Pivi Pro. Extra gemak bieden de extra bedieningselementen in de permanent zichtbare zijbalken, zoals snelkoppelingen voor media en navigatie, camera's en ruitontwaseming.

Pivi Pro ondersteunt optimale smartphone-connectivity met Wireless Apple CarPlay en Wireless Android Auto. De standaard draadloze telefoonlader in een nieuw bergvak in de middenconsole maakt direct en snel opladen mogelijk en vermindert de noodzaak voor kabels.

Nu 80% van de totale ECU's in de Velar (zoals Pivi Pro-infotainment, navigatie en diagnosesystemen in de auto, onderstel- en aandrijflijnsystemen) geschikt is voor draadloze updates, kan de Range Rover Velar voor nog veel meer systemen de nieuwste software 'over-the-air' ontvangen, zonder dat de auto naar de dealer moet.

De New Range Rover Velar is ook voorzien van een Online Pack met data-abonnement en WiFi, zodat de inzittenden verbonden blijven en zich online kunnen vermaken. Pivi Pro is voorzien van dubbele geïntegreerde eSIM-technologie en een cloud based-architectuur. Dat betekent dat het systeem volledige toegang biedt tot een reeks online apps, zoals Spotify en Deezer; die in het infotainmentsysteem zijn geïntegreerd.

Voor navigatie is ook het systeem what3words geïntegreerd in Pivi Pro. Deze kaarttechnologie verdeelt de wereldbol in een raster van vierkanten van 3x3 meter. Aan elk daarvan is een unieke combinatie van drie willekeurige woorden toegewezen als what3words-adres. Met deze woorden kan de bestuurder nauwkeurig en precies naar een locatie navigeren.

Geluidstechnologie

Het interieur van de Range Rover Velar minimaliseert rijgeluiden met Active Road Noise Cancellation-technologie. De technologie detecteert externe geluidsfrequenties en creëert automatisch een antigeluid via het audiosysteem in de auto. Dat vermindert het totale geluidsniveau in het interieur met minimaal 4 dB.

Land Rover Velar

De Meridian-audiosystemen voor de ange Rover Velar bieden als topmodel het Meridian 3D Surround Sound System. Dat biedt HiFi-weergave met tot 17 speakers en 750 watt versterkervermogen.

Luxe

Het nieuwste Cabin Air Purification Plus-systeem is onderdeel van het optionele Comfort Pack (standaard op de Autobiography). Dit systeem verhoogt het comfort en verbetert de alertheid dankzij een superieure luchtkwaliteit. CO2-management en PM2.5 Cabin Air Filtration zuiveren de lucht in het interieur door de binnen- en buitenlucht te evalueren en de instellingen zo nodig aan te passen.

Om het systeem te activeren, is het indrukken van de Purify-knop op het Air Quality-scherm in Pivi Pro voldoende. Daarmee wordt het niveau van schadelijke allergenen en deeltjes in het interieur verlaagd. Het systeem combineert ook nanoe X-technologie10 om ziekteverwekkers te bestrijden en geurtjes, bacteriën en allergenen aanzienlijk te verminderen.

Voor beter zicht in het donker is de New Range Rover Velar ook beschikbaar met verlichtingstechnologie met Pixel LED-koplampen met Signature-dagrijverlichting. Dit systeem behoort tot de standaarduitrusting van de uitvoeringen Dynamic HSE en Autobiography en biedt drie keer zoveel LED's als in de Matrix LED-koplampen. Elke koplamp is voorzien van vier pixelmodules met elk 67 LED-units, zodat de lichtbundel is aan te passen aan de omstandigheden. Dynamic Bend Lighting maakt gebruik van snelheids- en stuurgegevens om in te spelen op de situatie op de weg en om donkere bochten en bermen te verlichten. Met grootlicht reikt de lichtbundel tot bijna een halve kilometer ver voor optimaal zicht op de weg.

Adaptive Driving Beam kan de lichtbundel continu aanpassen om te voorkomen dat tegenliggers worden verblind. Het systeem kan tegelijk tot vier tegenliggers volgen en 'ontblinden'. Het systeem past zich automatisch aan op basis van de gereden snelheid. Zo zorgt het voor een brede lichtbundel bij lage snelheden en een intensere, langere lichtbundel bij snelheden boven 70 km/h. Ongeacht de omstandigheden biedt de New Range Rover Velar zijn inzittenden een gevoel van zelfvertrouwen, controle en ontspanning.

Motoren en prestaties

De Range Rover Velar P400e plug-in electric hybrid (PHEV) combineert een elektromotor van 105 kW (143 pk) met een Ingenium benzinemotor. De Velar P400e plug-in electric hybrid (PHEV) heeft een 20% grotere accu met een totale capaciteit van 19,2 kWh, goed voor een volledig elektrische actieradius tot 64 kilometer en naar verwachting tot 51 km in de praktijk. Daarmee biedt de Range Rover Velar P400e een ruim 20% grotere EV-actieradius ten opzichte van de vorige versie (53 km rijbereik). Voor langere reizen biedt de plug-in hybrid-aandrijflijn een gecombineerde actieradius tot 684 kilometer op benzine en elektriciteit. Het puur theoretische brandstofverbruik vanaf 1,6 l/100 km resulteert in een CO2-uitstoot8 vanaf 38 g/km.

Het aandrijfsysteem van de Velar P400e plug-in electric hybrid (PHEV) bestaat uit een 221 kW (300 pk) sterke 2.0 liter viercilinder Ingenium benzinemotor en een 105 kW (143 pk) sterke elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 297 kW (404 pk) en 640 Nm koppel. Daarmee accelereert deze plug-in electric hybrid SUV in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/h en is een topsnelheid van 209 km/h mogelijk. De topsnelheid in de EV-modus is begrensd op 140 km/h.

De Range Rover Velar P400e plug-in electric hybrid (PHEV) is een van de weinige plug-in hybrides die geschikt is voor snelladen (DC). Via een 50 kW DC-snellader is de accu in 30 minuten tot 80% op te laden. Bij een laadpunt met wisselstroom (AC) is de accu met een laadvermogen van 7 kW in circa 2,5 uur volledig op te laden.

De nieuwste generatie Ingenium benzine- en dieselmotoren is verkrijgbaar met mild hybrid-technologie (MHEV) voor verbeterde efficiëntie en vermogensafgifte. Deze werkt met behulp van een geïntegreerde startgenerator (BiSG: Belt integrated Starter Generator) om energie terug te winnen die anders verloren gaat bij vertragen. De energie wordt opgeslagen in een 48 volt lithium-ion-accu onder de bagageruimte. De energie wordt opnieuw gebruikt ter ondersteuning tijdens accelereren, terwijl het ook zorgt voor een verfijndere en alertere werking van het start-stopsysteem.

De Range Rover Velar P400 met de 3.0 liter zescilinder-in-lijn Ingenium benzinemotor levert 294 kW (400 pk) vermogen en 550 Nm koppel. De acceleratie van 0 naar 100 km/h kost 5,5 seconden en de CO2-uitstoot bedraagt 219 g/km.

Land Rover Velar

De 2.0 liter viercilinder Ingenium benzinemotor in de Velar P250 is voorzien van een nieuwe achttraps automatische transmissie. Deze motorvariant levert 184 kW (250 pk) en 365 Nm koppel, waarmee een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,5 seconden mogelijk is, in combinatie met een CO2-uitstoot vanaf 211 g/km8 en een brandstofverbruik vanaf 9,3 l/100 km.

De Range Rover Velar D300 met de 3.0 liter zescilinder-in-lijn Ingenium dieselmotor levert 221 kW (300 pk) en 650 Nm koppel, goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 6,5 seconden. Deze motorvariant maakt gebruik van sequentiële turbo's en een nabehandelingssysteem van de uitlaatgassen. De Velar D300 laat een CO2-uitstoot vanaf 188 g/km en een brandstofverbruik vanaf 7,2 l/100 km noteren.

De 2.0 liter viercilinder Ingenium dieselmotor in de Velar D200 levert 150 kW (204 pk), met een CO2-uitstoot vanaf 168 g/km en een brandstofverbruik vanaf 6,4 l/100 km.

Het motorenaanbod van de Range Rover Velar:

  • P400e plug-in electric hybrid (PHEV): PHEV, 2.0 liter viercilinder benzinemotor, elektromotor, 297 kW (404 pk) systeemvermogen, 640 Nm koppel tussen 1.500 en 4.400 t/min, achttraps automatische transmissie, AWD.
  • P250: 2.0 liter viercilinder benzinemotor, 184 kW (250 pk), 365 Nm koppel tussen 1.300 en 4.500 t/min, achttraps automatische transmissie, AWD.
  • P400: MHEV, 3.0 liter zescilinder benzinemotor, 294 kW (400 pk), 550 Nm koppel tussen 2.000 en 5.000 t/min, achttraps automatische transmissie, AWD.
  • D200: MHEV, 2.0 liter viercilinder dieselmotor, 150 kW (204 pk), 430 Nm koppel tussen 1.750 en 2.500 t/min, achttraps automatische transmissie, AWD.
  • D300: MHEV, 3.0 liter zescilinder dieselmotor, 221 kW (300 pk), 650 Nm koppel tussen 1.500 en 2.500 t/min, achttraps automatische transmissie, AWD.

Onderstel

Adaptive Dynamics is standaard voor de viercilinder Dynamic HSE-versies en alle zescilinder- en PHEV-versies. Dit optimaliseert de strafheid van de wielophanging voor de actuele rijomstandigheden, wat het rijcomfort en de wegligging zou verbeteren. Er is een specifieke stand voor offroad-rijden.

Ook in het terrein zijn prestaties gegarandeerd dankzij intelligente koppel-on-demand vierwielaandrijving (AWD). Dat zorgt voor de optimale verdeling van het koppel op basis van de omstandigheden, zowel dynamisch op de verharde weg of bij het wegrijden vanuit stilstand op een gladde ondergrond.

Terrain Response 2 is toegankelijk via Pivi Pro en stelt de bestuurder in staat om de instellingen van de auto aan te passen aan de rijsituatie. Er is keuze uit Eco, Comfort, Gras-Grind-Sneeuw, Modder, Zand, Dynamisch en Automatisch. Elke instelling verandert de kalibratie van de motor, de transmissie, de vierwielaandrijving, de wielophanging en de stabiliteitscontrolesystemen voor optimale tractie en beheersing.