Land Rover Range Rover Sport
Range Rover Sport PHEV beklimt trap naar heaven's gate
De uitdaging begon aan de voet van de 11,3 km lange Tianmen Mountain Road, de legendarische bergweg die bekendstaat als 'Dragon Road'. De geheel standaard uitgevoerde Range Rover Sport P400e werd bestuurd door de Nederlandse Panasonic Jaguar Racing Formula E-coureur Ho-Pin Tung. Hij reed het eerste deel van de proef met het Terrain Response 2-systeem van de auto in de stand Dynamic.
Aan het einde van de kronkelige weg schakelde Ho-Pin Tung het Terrain Response 2-systeem in de optimale stand voor het tweede deel van de klim: de trap naar Heaven's Gate. Om de torenhoge trap met een helling van 45 graden en 999 treden moeiteloos te trotseren, werkten de benzine- en elektromotor optimaal samen.
Ho-Pin Tung na afloop: "Ik heb Formula E en Formule 1 gereden en de 24 uur van Le Mans gewonnen, maar dit was zonder twijfel een van de uitdagendste ritten die ik ooit heb gereden. De Range Rover Sport PHEV presteerde fenomenaal. De auto wekte veel vertrouwen op de Tianmen Mountain Road en klom moeiteloos de trap op naar Heaven's Gate."
Met de nieuwe PHEV-aandrijflijn kan de Range Rover Sport P400e met een volgeladen accu een afstand tot wel vijftig kilometer volledig elektrisch en emissievrij rijden. Ho-Pin Tung gebruikte de 85 kW (116 pk) sterke elektromotor echter in combinatie met de 221 kW (300 pk) sterke benzinemotor om het eerste deel zo vlot mogelijk af te leggen. Vervolgens demonstreerde de performance-SUV zijn compromisloze terreinkwaliteiten tijdens de klim over de lange trap richting de natuurlijk gevormde rotsboog.