Land Rover Defender
Land Rover ontwikkelt Defender Fuel Cell Prototype
FCEV's, die elektriciteit opwekken door middel van een chemische reactie tussen zuurstof en waterstof om daarmee een elektromotor van stroom te voorzien, zijn een aanvulling op batterij-elektrische voertuigen (BEV's) en een alternatieve stap naar emissievrije modellen. FCEV's hebben een grote energiedichtheid, zijn snel weer volgetankt en hebben een minimaal verlies van actieradius bij lage temperaturen. Dit maakt de technologie geschikt voor grotere voertuigen voor langere afstanden, of voor voertuigen die actief zijn in warme of koude omgevingen.
Het ontwikkelingsproject van Jaguar Land Rover, bekend als Project Zeus, wordt deels gefinancierd door het door de overheid gesteunde Advanced Propulsion Centre. Het project helpt de ingenieurs te begrijpen hoe een waterstof-aandrijflijn geoptimaliseerd kan worden, zodat het de prestaties kan leveren die de klanten verwachten: van actieradius tot tanken en van geremd trekvermogen tot de geschiktheid voor offroad rijden.
Het emissievrije prototype New Defender FCEV begint tegen het eind van 2021 aan zijn eerste tests in het Verenigd Koninkrijk. Daarbij wordt vooral gekeken naar belangrijke eigenschappen zoals de geschiktheid voor offroad rijden en brandstofverbruik. Om Project Zeus tot een succes te maken, werkt Jaguar Land Rover samen met diverse onderzoeks- en ontwikkelingspartners. Dit zijn onder meer Delta Motorsport, AVL, Marelli Automotive Systems en het UK Battery Industrialisation Centre (UKBIC). Deze partijen werken samen aan het onderzoek, de ontwikkeling en de bouw van het FCEV-prototype.