3 juli 2024
Land Rover Defender
Nieuws

Land Rover Defender

Land Rover introduceert Defender OCTA

3 juli 2024 - De Defender OCTA is het nieuwe vlaggenschip van het originele Britse avonturenmerk Defender. Met zijn 4.4 liter Twin Turbo V8-motor met mild hybrid-technologie, die 467 kW (635 pk) vermogen en 750 Nm koppel produceert, is de OCTA ook de krachtigste Defender tot nu toe. De aandrijflijn maakt een acceleratie van 0-100 km/h in 4,0 seconden mogelijk. Ingrijpend aangepaste onderstelcomponenten met nieuwe technologieƫn, waaronder 6D Dynamics-wielophanging, verbeteren de dynamische capaciteiten.

De naam van de nieuwe Defender OCTA is afgeleid van het sterkste en meest begeerde mineraal op aarde, diamant, en van diens achtkantige vorm. Deze vorm vormde ook de inspiratie voor het speciale embleem van dit vlaggenschip van de Defender familie. Dit embleem, dat is aangebracht op elk Signature Graphic-paneel, toont een omcirkeld diamantsymbool dat is uitgevoerd als een diamant in Gloss Black op een gefreesde en straalde schijf van titanium.

Land Rover Defender

Het karakter van de Defender OCTA komt tot uiting in de Edition One, die beschikbaar is gedurende het eerste productiejaar. Deze introductieversie biedt een zorgvuldig samengestelde uitrusting en is afgewerkt in de exclusieve nieuwe lakkleur Faroe Green. Het interieur is voorzien van nieuwe details in Chopped Carbon Fibre en uitgevoerd met stoelbekleding in naadloos gebreid Ultrafabrics polyurethaan in Khaki en Ebony. Ook kenmerkend zijn de 20 inch gesmede lichtmetalen velgen met all-terrain banden of speciaal ontwikkelde Advanced All-Terrainbanden (optie).

Ongeƫvenaarde prestaties

De 467 kW (635 pk) sterke 4.4 liter Twin Turbo V8-motor met mild hybrid-technologie is gekoppeld aan een achttraps automatische transmissie met hoge en lage gearing. In combinatie met 22 inch lichtgewicht lichtmetalen velgen en all-season banden bedraagt de topsnelheid van de OCTA 250 km/h (begrensd). Met een maximumkoppel van 750 Nm1 (800 Nm in Dynamic Launch Mode) vanaf 1.800 t/min is de Defender OCTA in staat om van 0-100 km/h te accelereren in 4,0 seconden.

Capaciteiten en duurzaamheid

Voor bodemvrijheid en stabiliteit is de bodemvrijheid van de Defender OCTA met 28 mm toegenomen en de spoorbreedte met 68 mm. Langere en sterkere draagarmen en unieke, actieve schokdempers met aparte accumulators zijn toegepast om vertrouwen en controle op elk terrein te garanderen. Bestuurders kunnen daarbij rekenen op maximale wieluitslagen tijdens offroad-rijden én minder rolbewegingen op verharde wegen. De Defender OCTA is ook uitgerust met een verbeterd remsysteem met 400 mm remschijven met Brembo-remklauwen op de vooras. Verder claimt hij de snelste stuuroverbrengingsverhouding van elke Defender tot nu toe, voor directe en precieze stuurreacties.

Hydraulisch gekoppelde, continu variabele, semi-actieve schokdempers elimineren de rol- en duikbewegingen van de carrosserie vrijwel volledig. Op ruw terrein maakt 6D Dynamics grotere verticale wielbewegingen mogelijk en kan het nog grotere obstakels overwinnen.

De volledige capaciteiten van de nieuwe Defender OCTA - die automatisch detecteert op welk type ondergrond hij rijdt en zijn dynamische instellingen dienovereenkomstig optimaliseert - zijn verder te benutten via de verbeterde rijmodi. Behalve de standaard Comfort Mode biedt Dynamic Mode een prestatiegerichte rijbeleving op de weg, waarbij de instellingen van besturing, gaspedaalrespons en wielophanging met één druk op de knop zijn te wijzigen.

Land Rover Defender

Door de knop langer ingedrukt te houden, wordt de OCTA Mode geactiveerd. Dit is de eerste speciale offroad-rijmodus van Defender met een prestatiegericht karakter. Deze modus is speciaal ontwikkeld om controle en vertrouwen van de bestuurder te waarborgen en biedt een Offroad Launch Control-functie voor de snelst mogelijke acceleratie op losse ondergrond. Gecombineerd met de traction control settings, TracDSC of DSC uit, activeert OCTA Mode ook een unieke Offroad ABS-kalibratie voor optimale remprestaties op losse ondergrond.

Voor meer technische offroad-manoeuvres blijven de bekende Terrain Response-modi van Defender binnen handbereik, met specifieke kalibraties voor Zand, Modder en Sporen, Gras/Grind/Sneeuw en Rotsen/Kruip. Daarbij kan de bestuurder ook rekenen op ondersteuning van offroad-rijhulpmiddelen, zoals de 'doorzichtige' motorkap van ClearSight Ground View dat een virtueel zicht op voorwielen en ondergrond mogelijk maakt met weergave op het touchscreen.

Zelfverzekerde uitstraling

De uitstraling en de all-terrain-focus van de Defender komen krachtdadiger uit de verf bij de Defender OCTA. Zo is hij leverbaar met de grootste velgen (22 inch) tot nu toe gemonteerd op een productie-Defender en Goodyear Advanced All-Terrain-banden die speciaal zijn ontwikkeld voor dit model. Om de montage van deze wielen mogelijk te maken, moesten de wielkasten worden vergroot. Samen met de voor offroad-rijden geoptimaliseerde voorzijde staat de Defender OCTA extra zelfverzekerd op zijn wielen.

Het unieke ontwerp van de grille zorgt voor een betere luchtstroom onder de motorkap en een nieuwe achterbumper integreert vier uitlaatuitstukken van het actieve uitlaatsysteem. Andere kenmerken zijn de robuuste bodembescherming inclusief een van aluminium gemaakt skidplate aan de voorzijde in de kleur Graphite en de zichtbare sleepogen voor en achter in Phosphor Bronze.

Het kleurenpalet van Defender OCTA omvat twee nieuwe, exclusieve premium lakkleuren: Petra Copper en Faroe Green. Daarnaast zijn ook de kleuren Carpathian Grey en Charente Grey beschikbaar. Bij elke Defender OCTA zijn het dak en de achterdeur uitgevoerd in Narvik Black. Klanten kunnen hun auto personaliseren met een optionele matte beschermfolie voor extra bescherming van de carrosserie. De folie benadrukt ook het onderscheidende silhouet en de verfijnde oppervlakken. De lakkleur Faroe Green is exclusief beschikbaar op de Defender OCTA Edition One, evenals de details in Chopped Carbon Fibre. Deze zeer onderscheidende afwerking met gerecyclede materialen is te vinden in het woordmerk op de motorkap, bij de omlijstingen van de side vents in de spatborden en de louvres in de motorkap, op de rugleuningen van de voorstoelen en op de middenconsole.

Land Rover Defender

Interieur

Binnenin onderscheidt de Defender OCTA zich door zorgvuldig samengestelde materiaalcombinaties. Voor de stoelbekleding zijn twee zeer duurzame Ultrafabrics polyurethaan-opties beschikbaar, met een 30% lager gewicht dan traditioneel leder. Deze naadloos gebreide stoelbekleding heeft een minimalistische uitstraling en is standaard op de Defender OCTA Edition One, uitgevoerd in Khaki en Ebony. Voor de standaard Defender OCTA is een nieuwe stoelbekleding in Semi-Aniline leder in Burnt Sienna standaard, gecombineerd met details in Kvadrat-wolmix in Ebony. Als alternatief kan elke Defender OCTA worden uitgerust met Ultrafabrics polyurethaan in Light Cloud en Lunar, of Semi-Aniline leder in Ebony.

Voorin heeft de Defender OCTA geheel nieuwe Performance-stoelen met extra zijdelingse steun en geïntegreerde hoofdsteunen. Ook nieuw in de Defender is de Body and Soul Seat-audiotechnologie. Deze technologie is ontwikkeld in samenwerking met muziekexperts SUBPAC en de Coventry University en maakt het mogelijk dat bestuurder en voorpassagier de muziek niet alleen kunnen horen, maar ook voelen. Er zijn daarnaast zes wellness-programma's beschikbaar om inzittenden te helpen ontspannen of om de cognitieve respons tijdens het rijden te stimuleren, afhankelijk van hun voorkeur.

De orderboeken voor de nieuwe Defender OCTA openen deze zomer, met een indicatieve prijs vanaf € 275.000. De Edition One die beschikbaar is in het eerste productiejaar van de Defender OCTA, heeft een indicatieve prijs vanaf € 295.000.