Land Rover Defender (1948 - 2018)
Land Rover onthult elektrische Defender in Geneve
De elektrische modellen behouden de vierwielaandrijving met centraal blokkeerbaar differentieel van de standaard Defender. Omdat de elektromotor direct vanaf stilstand reeds zijn maximum koppel levert, is een traditionele versnellingsbak overbodig en bestaat de transmissie derhalve uit een enkele versnelling met 2,7:1 reductie. Deze is direct gekoppeld aan de vierwielaandrijving. Tevens is een aangepaste versie van Land Rover's Terrain Response-systeem voor het eerst geïntegreerd in een Defender.
De auto's zijn ontwikkeld door Land Rover's Advanced Engineering Team, na eerdere succesvolle proeven met de Leopard 1, een op de Defender gebaseerd elektrisch model. De capaciteiten van de elektrische Defenders zijn getest onder extreme en ecologisch gevoelige condities, waarbij de auto's prestaties, capaciteiten en eigenschappen hebben gedemonstreerd waarmee ze zich sterk onderscheiden van conventionele, voor weggebruik ontwikkelde EV's. Proeven waren onder meer het trekken van een 12 ton wegende 'road train' tegen een helling van 13 procent en waden door water met een diepte van 800 mm.
Het accupakket weegt 410 kg en is voorin de Defender gemonteerd op de plaats van de dieselmotor. Het ledig gewicht is 100 kg meer dan dat van een standaard Defender en varieert van 2.055 kg tot 2.162 kg, afhankelijk van de carrosserie-uitvoering (Pick Up, Hard Top of Station Wagon).
Alle belangrijke componenten van de elektrische aandrijving (inclusief accu, omvormer en motor) zijn lucht- in plaats van vloeistofgekoeld. Dit zorgt voor een aanzienlijke gewichtsbesparing, reduceert de complexiteit en verbetert de robuustheid van het systeem. Regeneratief remmen is dusdanig geoptimaliseerd dat bij gebruik van de afdalingsremregeling (HDC = Hill Descent Control) de motor een dynamowerking heeft met een capaciteit van 30 kW.
Omdat de accutechnologie zeer snel opladen toestaat zonder verlies van levensduur, met een piekwaarde van 54 kW (tweemaal de accucapaciteit), kan bijna alle geregenereerde energie worden teruggewonnen en opgeslagen. Tot 80 procent van de kinetische energie van de auto kan afhankelijk van de omstandigheden op deze manier worden teruggevoerd naar de accu.
Hoewel er op dit moment geen plannen zijn om de elektrische Defender in productie te nemen, zullen ten behoeve van verdere evaluatie de zeven Defender EV's later dit jaar wel worden ingezet voor specialistische toepassingen.