Kia Pro_Cee'd (2007 - 2013)
Een tikkeltje ondeugend
Termen als "ondeugend" of "kattenkwaad" hadden in een ver verleden een negatieve lading. Nu worden ze geassocieerd met eigenzinnigheid en een positieve manier om zich te onderscheiden van de massa. Om dat de bereiken is de "Pro_cee'd" veel meer dan een driedeurs Cee'd.
Vanaf de voorruit tot de achterlichten is de driedeurs Pro_cee'd anders dan de vijfdeurs Cee'd. De Pro_cee'd is geen radicaal vormgegeven aandachtstrekker of strak vormgegeven coupé. In vergelijking met de alledaagse Cee'd is de driedeurs echter wel spannender vormgegeven. Dat effect wordt verstrekt door de standaard zwarte grille en lichtmetalen velgen.
Voor 2011 komt daar een nieuw vormgegeven front bij. De auto heeft daarom een iets minder braaf aangezicht en dat past bij de Pro_cee'd. De koplampen bedienen zich voortaan van projector-techniek in plaats van reflector-techniek. Daar is aan de buitenzijde weinig van merkbaar, maar de bestuurder ervaart een grotere lichtopbrengst.
Uitrusting
Binnenin is de Pro_cee'd een heel gewone Kia. De atmosfeer in het interieur is niet exclusief en ook ontbreekt het geborgen gevoel van een coupé. Dit is geen auto die al een bevoorrecht gevoel geeft voordat de rit is begonnen. Daar staat tegenover dat de Pro_cee'd geen van de luxeproblemen van coupés kent. Voorin is de Pro_cee'd even ruim en praktisch als iedere andere Kia Cee'd.
Voor 2011 zijn het stuurwiel en het instrumentencluster nieuw vormgegeven. Belangrijker is dat het audiosysteem is opgewaardeerd. Bij de luxere varianten behoort een navigatiesysteem zelfs tot de uitrusting. Dit navigatiesysteem behoort op het gebied van grafische vormgeving en mogelijkheden overduidelijk tot de meest recente generatie; Kia heeft zich er niet makkelijk van af gemaakt door een oud toestel van de plank te halen en dat voordelig aan te bieden.
Rijeigenschappen
Als het gaat om rijeigenschappen, onderscheidt de Pro_cee'd zich duidelijk van de gewone Cee'd. De Pro_cee'd staat op een sportief afgestemd onderstel en dat is goed merkbaar. De besturing is iets directer en dankzij de kortere veerwegen reageert de auto alerter. In het dagelijks verkeer is de Pro_cee'd niet uitdagend, maar harder rijden wordt beloond met een levendig karakter.
De rijeigenschappen staan zeker niet op het niveau van de MINI of Citroën DS3, de twee grootste pretmachines in het segment, maar de Pro_cee'd geeft wel meer rijplezier dan de andere Cee'd.
De standaard gemonteerde banden met lage rolweerstand hebben geen negatieve invloed op de wegligging. Ook zorgen deze eco-vriendelijke banden niet voor extra rijgeluiden.
Diesel
Eerst is gereden met de vernieuwde 1.6 liter dieselmotor. Deze is voortaan leverbaar in een versie die 128 pk levert (voorheen was alleen 90 en 115 pk beschikbaar). Daarmee is dit de sterkste motor waarmee de Pro_cee'd kan worden geleverd. De "1.6 CRDi" presteert prima, maar is desondanks karakterloos. De auto reageert met een zekere vertraging op het gaspedaal en ook wanneer voluit wordt geaccelereerd ontbreekt het broodnodige enthousiasme.
De Pro_cee'd is standaard voorzien van een schakelindicator. Deze helpt de bestuurder zo zuinig mogelijk te rijden door aan te geven wanneer het beste kan worden geschakeld. In vergelijking met schakelindicatoren van andere merken is de hulp van Kia opmerkelijk terughoudend: alleen wanneer de motor nadrukkelijk in de toeren wordt gejaagd, verschijnt de suggestie om een hogere versnelling te kiezen.
Een ander hulpmiddel om brandstof te besparen is het start/stop-systeem. Zodra de auto tot stilstand komt, wordt de motor uitgeschakeld. Wanneer de koppeling weer wordt ingetrapt, start de motor zo vlot dat het nooit storend werkt. Wel kan het systeem de fout in gaan als de motor afslaat en de koppeling dan alweer wordt ingetrapt om weer weg te kunnen rijden. Mede dankzij de brandstofbesparende technieken ("EcoDynamics", heet dat bij Kia) kwam het testverbruik uit op 4.7 liter dieselolie per 100 km.
Benzine
Niet nieuw, maar wel aangepast, is de 1.6 liter benzinemotor. Deze levert hetzelfde vermogen als voorheen (126 pk), maar is voortaan gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Daarmee moest de auto vooral op de snelweg comfortabeler worden. Het geluidsniveau neemt boven de 100 km/u desondanks sterk toe, maar wordt nooit storend.
Alhoewel de benzine- en dieselmotor elkaar op papier nauwelijks ontlopen, verschilt het karakter enorm. De "1.6 CVVT" benzinemotor reageert juist zeer direct op het gaspedaal en toont het karakter waar het de dieselmotor juist aan ontbreekt. Bovendien heeft de bestuurder altijd het gevoel dat er een flinke reserve paraat is. Zelfs in de zesde versnelling zet de "Pro_cee'd 1.6" nog steeds verdienstelijke tussen-acceleraties neer.
Het is wel belangrijk dit in het juiste perspectief te zien: de Pro_cee'd is in absolute zin geen snelle auto (0-100 km/u kost 10.8 seconden). In vergelijking met de gewone Cee'd is de Pro_cee'd echter net even levendiger. Ook de Pro_cee'd is een degelijke auto, zelfs als dat een tikkeltje ondeugend is.
Conclusie
Naast de brave Kia "Cee'd" en de praktische "Cee'd Sporty Wagon" is er de ondeugende "Pro_cee'd". De auto verschilt van de voorruit tot de achterlichten van de andere varianten en is daarom meer dan een driedeurs Cee'd. Dankzij het sportievere onderstel geeft de Pro_cee'd ook (iets) meer rijplezier.
De prestaties zijn ruim voldoende, maar zelfs de sterkste benzine- of dieselmotor maakt de Pro_cee'd niet tot een spannende auto. In plaats daarvan is de Pro_cee'd even economisch als iedere andere Kia. Dankzij de facelift voor 2011 ziet de auto er moderner uit en is de uitrusting verrijkt.
- Nette prijs
- Sportieve ondertoon
- Onderscheidend uiterlijk
- Interieur gelijk aan gewone Cee'd