Kia Optima SW
Voor Europa
We zijn inmiddels bij de vierde generatie van de Kia Optima. En bij de voorgaande generaties was het eindoordeel steeds hetzelfde: prima auto, maar als sedan kansloos in Europa. Kia heeft nu, eindelijk, naar die wens geluisterd en komt voor het eerst met een Optima stationcar. Om het allemaal iets spannender te maken, heet de auto officieel "Optima Sportswagon" ook wel "Optima SW".
Ruimte
En Kia gaat voortvarend van start, want de Optima is één van de grootste stationcars in het segment. De Optima SW weet die royale buitenmaten bovendien om te zetten in heel veel binnenruimte. De bagageruimte meet standaard 552 liter en door de achterbank op te klappen neemt dat toe tot 1.686 liter. Die eerste waarde is matig, maar dat is te verklaren door de keuze voor meer dan riante beenruimte achterin. De tweede waarde behoort wederom tot de top in het segment.
Om de kofferruimte nuttig te kunnen gebruiken, voorziet Kia in rails in de laadvloer waarop een verplaatsbaar schot staat. Ook voorziet Kia in een rolhoes en een scheidingsnet. Helaas is voor deze laatste twee geen bergvak onder de vloer en daarom gaan ze door de bagageruimte zwerven wanneer ze niet in gebruik zijn.
Meer missers: de achterbank is alleen op te klappen met hendels op de zittingen. De concurrentie biedt tegenwoordig knopjes in de bagageruimte, waarmee een rondje om de auto lopen wordt bespaard. Ook jammer: de voorstoel kan niet plat worden gelegd om extra lange vrachtjes mee te kunnen nemen.
De hoofdruimte is alleen goed wanneer niet wordt gekozen voor het zonnedak, want dat gaat ten koste van kostbare centimeters. De voorstoelen zijn lekker groot en dat geeft juist een aangenaam gevoel van overdaad.
Uitrusting
Het interieur is keurig afgewerkt met mooie materialen en een logische indeling van het dashboard. Bijzonder of origineel is het echter niet. Als het gaat om de uitrusting kiest Kia ervoor om simpelweg alles te bieden wat gangbaar is. Alleen head-up display ontbreekt.
Zoals anno 2016 mag worden verwacht, kijkt een camera mee met de bestuurder en kan de elektronica waarschuwen of zelfs ingrijpen. Dit werkt allemaal keurig, op één ding na. In plaats dat de computer waarschuwt wanneer de belijning op het wegdek onbedoeld wordt overschreden, worden continu kleine stuurcorrecties uitgevoerd. Dit is weliswaar effectief, maar maakt de besturing onrustig en kunstmatig.
Het verplichte audio-, communicatie- en navigatiesysteem functioneert naar behoren (incl. ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto). Dankzij een samenwerking met Harman Kardon is de geluidskwaliteit dik in orde.
GT
Om in de smaak te vallen in Europa, is de Optima ook leverbaar als GT. Dat betekent dat de Optima, naast een sportieve aankleding, is voorzien van een twee liter viercilinder turbomotor die goed is voor niet minder dan 245 pk / 353 Nm. En daarmee nestelt de Optima GT zich tot de sterkste auto's in zijn soort!
Door te kiezen voor de sport-stand, reageert de Optima welhaast agressief op het gaspedaal. De kleinste beweging van de rechtervoet resulteert direct in een versnelling. Daarbij zorgt een "sound actuator" voor een spannender motorgeluid. Dat is voor korte tijd leuk, maar dit rauwe, boxer-achtige geluid gaat snel vervelen.
Wanneer door de presentatie heen wordt gekeken, blijven de daadwerkelijke prestaties helaas achter bij soortgelijke auto's van andere merken met een vergelijkbaar vermogen. Tegelijkertijd ligt het verbruik veel hoger dan bij de concurrentie (geen stop/start systeem!), waarmee de Optima GT duurder is in zowel aanschaf als gebruik.
Weggedrag
De Optima Sportwagon heeft dezelfde wielbasis en spoorbreedte als de sedan en rijdt daarom ook hetzelfde. Opnieuw zorgt de GT-uitvoering voor de broodnodige variatie. De Optima GT is namelijk voorzien van variabele dempers.
Met een druk op de knop verandert het comfortabele, goedmoedige karakter in een (iets) scherper en dynamisch karakter. In de sport-stand geeft de besturing meer gevoel en geeft hard rijden meer voldoening. Geheel zoals Kia plande, spreekt de Optima daarmee nu ook de Europese bestuurder aan.
Conclusie
Nadat Kia met de Optima de Aziatische en Amerikaanse markt heeft veroverd, wil het merk nu ook Europa veroveren. Daarom is de vierde generatie van de Optima leverbaar als sportieve GT. Daarmee is de Optima zonder twijfel dynamischer en aansprekender voor Europeanen. Echter, in vergelijking met andere merken is het verbruik te hoog en blijven de prestaties achter.
Als stationcar weet de Optima SW meer te overtuigen. De (been)ruimte op de achterbank is riant. Wanneer de achterbank wordt opgeklapt behoort de Optima Sportswagon tot de ruimste en meest praktische auto's in zijn soort. Helemaal klaar voor Europa!
- Moderne techniek
- Prima rijeigenschappen
- Zeer ruim, vooral achterin
- Geen onderscheidend karakter
- Vermoeiend motorgeluid (2.0 T-GDI)