Forum Kia Niro (2016 - 2022)
Reacties van eigenaren
Ervaring met Kia Niro: Auto nieuw opgehaald medio oktober 2018. Alles werkt probleemloos. Auto rijdt lekker en geeft premium gevoel, zelfs meer dan de vele probleemwagens van duitse makelij die ik ook heb gehad. Kwaliteit komt uit Japan en tegenwoordig ook uit Korea. De heren autojournalisten komen er ook eindelijk achter.
Antwoord: In januari 2019 een Dynamicline Hybrid opgehaald. De auto rijdt zeer comfortabel, voor het bedrag zou je bij VW in een kale T-roc 1.0 rijden handgeschakeld. Het verbruik ligt tussen 17 en 20 kilometer per liter, hetgeen meer is dan de fabriek opgeeft maar gunstiger is dan soortgelijke auto's zonder hybrid systeem. Als de techniek het goed blijft doen is het een perfecte auto, dit zal de toekomst leren.
Antwoord: Inmiddels tussen 20 en 23 km per liter.
Antwoord: Inmiddels 28.000 km ervaring verder met Kia Niro van oktober 2018. Nog nooit zo'n kwalitatief goede auto gehad. Geen enkele klacht.
Ervaring met Kia Niro: Ik heb de Kia Niro nu een jaar 19.000 km op de teller alles wat er geschreven wort kom mij niet bekend voor. Ik vind het een fijne auto.
Ervaring met Kia Niro: Na aanschaf inmiddels ruim 40.000 km gereden en een gemiddeld verbruik van 1:25. Ik moet hierbij wel vertellen dat de auto wel rustig gereden wordt en door 2 personen met een verschillende karakters bereden wordt.
Antwoord: Ik ben sinds januari 2018 in het bezit van een Niro, we rijden heel voorzichtig niet snel en remmen heel weinig. In de zomer haalden we wel eens 1 op 23 maar nu het kouder wordt staat hij nu gemiddeld op 1 op 18. Hoe kunnen jullie dan 1 op 25 halen? Mvg roelf
Antwoord: Het ligt er maar helemaal aan wat voor trajecten er gereden worden. In de randstad met 100 km wegen haalt de Niro gemakkelijk de 1:20 en zuiniger. Kom je buiten de randstad, bijvoorbeeld vanaf Amsterdam richting Leeuwarden en je houd je aan de max snelheid dan krijg je heel andere waarden. Daarnaast halen korte stadsritten het verbruik onderuit.
Een tip voor een laag verbruik: zet bij koude motor de verwarming uit voor het stoplicht. De motor draait dan alleen maar om het interieur te verwarmen.
Ervaring met Kia Niro 1.6 GDI DynamicLine: Maak een proefrit en vergelijk 16 inch of 18 inch banden. Trekgewicht max 1300 kg.
Antwoord: Nu 8500 km mee gereden, Zeer tevreden, comfortabel, luxueus, zuinig en goede bouwkwaliteit overtuigen nog steeds.
Ervaring met Kia Niro Executive: Dit is een fijne auto ,stil en comfortabel en belangrijk zuinig in gebruik. Voor mij de fijnste auto sinds jaren. Ook met de caravan erachter geen probleem. Dus al met al dik tevreden.
Antwoord: Wij hebben ook een kia Niro gekocht om met de caravan mee naar Italie te rijden.
1100 km gereden, over de Vernpas en de Brennerpas. Met 1300 kg er achter, uitstekende auto. Bijna alles in de D gereden.
Antwoord: Wij zijn de maand mei en juni met onze Kia Nro. En onze nieuwe Hobby 460 gewicht 1300 kg via fernpas en Regia pas naar Italie geweest. Het bereik was 500 km op volle tank.
Antwoord: het gebruik was 1 op 10 met de caravan
Ervaring met Kia Niro: Ik vind een auto als vervoermiddel belangrijk, maar ik geef geen lor om automerken. Heb hiervoor Volkswagen, Audi, Peugeot, Mazda, Ford, Opel en Renault gereden. Ik heb de laatste 15 jaar ook geen proefrit meer gemaakt. Zonde van de tijd. Voorgaande auto's waren allemaal lease auto's via werkgever.
Deze Kia Niro nu (Dynamic, 16 inch bandjes) is private lease (betaald uit alternatief vervoersbudget van werkgever). Gekocht vanwege complete uitvoering en zuinigheid (ik heb geen tankpas meer). Ik rijd nu totaal anders, inclusief lang uitrollen, zachtjes optrekken (zonder dat het irritant wordt voor medeweggebruikers, denk ik). Op de snelweg A12 's ochtends Den Haag richting Utrecht rijd ik nu meestal in meest rechtse baan (i.p.v. meest linkse baan voorheen in mijn voorgaande auto's); dit gaat in de drukte volgens mij even snel, maar dan met minder remmen en optrekken.
Ik probeer zoveel mogelijk op cruisecontrol te rijden. Ik houd geen bonnetjes bij van tankbeurten, maar de KIA heeft een display die het gemiddeld gebruik aangeeft. Het is nu juni, warmere maanden, en het verbruik ligt nu, na 4 maanden en 8800 km, volgens het display op 4,2/100 km, dan weer 4,3/100km.
(1 op 23,3). Twee weken geleden zelfs even op 4,0/100 km.
Ik moet nog op vakantie (Frankrijk) en dan ga ik gewoon 130 rijden op de tolwegen. Verbruik zal dan wel omhoog gaan, met 3 personen en bagage.
Verder bevalt auto prima; mijn eerste automaat. Ik ben 1,93 en zit goed. Achterin veel ruimte, alleen kofferbak is vind ik te krap.
Antwoord: Ik heb mijn kofferbak 10 cm dieper gemaakt. Al het tempex verwijderd en nieuwe afdekplak gemaakt. Standaard in Italiaanse Kia.
Ervaring met Kia Niro: Sinds een klein jaar rijden we nu in de Niro en dat bevalt uitstekend! De auto biedt volop ruimte aan inzittenden en bagage. De zit voor en achterin is comfortabel en ruim. Het brandstofverbruik is zondemeer gunstig, maar hangt logischerwijs af van snelheid en buitentemperatuur. In het relatief warme voorjaar lukte het om 1 op 24 a 25 te halen. Nu de airco hard nodig is om het vol te houden achter het stuur, ligt het verbruik wat lager: 1 op 22 a 23.
Afgelopen winter werd 1 op 20 gehaald. Toegegeven, ik heb een rustige rijstijl en die zorgt ervoor dat je pas na ruim 850 km weer moet tanken. Diesel waardig dus...
De kritiek op lane keeping assist deel ik niet. Ik vind het juist een prachtige en veilige aanvulling op mijn eigen stuurkunst.
Kritiek heb ik wel op de geluidsinstallatie: mager geluidje... Dat was in mijn vorige auto (VW Golf) echt stukken beter. En elke 15.000 km olie verversen is ook een punt van kritiek: is dat met moderne olie nou echt zo snel weer nodig? Desondanks is het oordeel: een comfortabele auto met een zeer net brandstof verbruik en een keurige aanschafprijs.