Jaguar XJ (2003 - 2009)
Dieselmotor voor Jaguar XJ
De XJ is de meest technologisch vooruitstrevende Jaguar ooit gebouwd. Het is de eerste in productie gebouwde Jaguar met een lichtgewicht aluminium monocoque carrosserie; een unieke karaktertrek die de XJ een belangrijk voordeel biedt ten opzichte van zijn concurrenten. Een lichtere auto betekent immers een snellere acceleratie en korte remafstand, alsmede een laag brandstofverbruik en een groter bereik; zeker in combinatie met de nieuwste dieselmotor. De aluminium carrosserie van de XJ biedt bovendien meer stijfheid en veiligheid ten opzichte van het conventionele stalen chassis van het vorige model. Dus profiteert de klant niet alleen van de gewichtsbesparing die aluminium nu eenmaal oplevert, maar ook van de extra voordelen als uitmuntende rijeigenschappen en een extreem stille en veilige auto.
Met een vermogen van 207 EEC-pk/152 EEC-kW accelereert de dieselaangedreven XJ Saloon naar 100 km/h in 8,2 seconden, terwijl het maximum koppel (435 Nm) vrijwel het hele toerenbereik beschikbaar is. Het gecombineerd brandstofverbruik bedraagt 8,1 l/100 km.
Daarbij is elektronisch geregelde, zelf nivellerende luchtvering standaard op alle modellen. Deze vering verlaagt automatisch de rijhoogte van de auto wanneer deze met hoge snelheid rijdt. Dit zorgt voor meer stabiliteit en verbetert bovendien de aerodynamiek.
De XJ modeljaar 2006 beschikt bovendien over veel nieuwe accessoires die standaard op alle modellen terug te vinden zijn. Subtiele wijzigingen aan het exterieur van de auto geven deze een meer hedendaagse uitstraling terwijl een hele serie hulpsystemen, waaronder het bandenspanningswaarschuwingssysteem, de automatische snelheidsbegrenzer en de draadloze Bluetooth-telefoonsysteemvoorziening, voor een veiligere en meer relaxte omgeving zorgt.