Jaguar XE
Nieuwe compacte Jaguar heet XE
De Jaguar XE is de eerste in zijn segment die gebruikt maakt van een aluminium monocoque. Dit heeft belangrijke voordelen. Om te beginnen is deze zelfdragende carrosserieconstructie zeer licht. Zo vormt hij de basis voor hoge prestaties én gunstige verbruik-/emissiecijfers. Bovendien is de monocoque buitengewoon stijf: hét uitgangspunt voor dynamische rijeigenschappen in combinatie met comfort en veiligheid.
De XE is de eerste Jaguar die de beschikking krijgt over motoren uit de compleet nieuwe "Ingenium"-familie. Er zijn viercilinder benzine- en dieselversies. Deze zijn stuk voor stuk geschikt voor twee montagevormen: in lengterichting of dwars. Ook zijn ze te combineren met achterwiel- en vierwielaandrijving. Alle Ingenium-motoren zijn licht en hebben een lage interne weerstand. Om een idee te geven van de 'bandbreedte': er komen XE-modellen met een topsnelheid van ruim 300 km/h en uitvoeringen met een CO2-uitstoot van minder dan 100 g/km. De Ingenium-motoren worden gebouwd in een nieuwe Jaguar Land Rover-motorenfabriek in Groot Brittannië.
Ian Callum Jaguar's Director of Design over de XE: "Dit nieuwe model is in alle opzichten een moderne Jaguar. Hij is compact én spectaculair. Klanten verwachten veel van een compacte Jaguar: hij moet op alle gebieden praktisch en premium zijn. Wij op onze beurt zullen nooit vergeten dat een Jaguar spannend moet ogen én rijden. Al deze punten hebben we met de XE weten te realiseren".