15 september 2020
Jaguar F-Pace
Nieuws

Jaguar F-Pace

Jaguar F-PACE krijgt hybride aandrijving

15 september 2020 - De Jaguar F-PACE is aanegpast voor modeljaar 2021. De belangrijkste verbeteringen zijn het Pivi Pro-infotainmentsysteem van de nieuwste generatie en keuze uit vier- en zescilindermotoren met Plug-in Hybride en Mild Hybride-techniek. De volledig nieuwe 297 kW (404 pk) sterke Plug-in Hybride P400e met viercilinder benzinemotor heeft een elektrische actieradius van 53 km.

Dankzij een nieuwe motorkap met een bredere 'power bulge' en vloeiende vormen oogt de Jaguar F-PACE krachtig en strak. De nieuwe voorbumper is voorzien van luchtinlaten die zijn afgewerkt met donker gaaswerk. Daardoor oogt de nieuwe F-PACE extra breed. De grille is groter dan voorheen en wordt geflankeerd door superslanke, dubbele LED-koplampen. Die zijn voorzien van 'Double J'-dagrijverlichting en beloven een intens helder licht. Met de functie Adaptive Driving Beam past het LED-verlichtingssysteem de verlichtingspatronen automatisch aan elke situatie aan. Deze functie analyseert de weg voor de auto continu en stelt automatisch het grootlicht zo in dat het risico van verblinding van tegenliggers en andere verkeersdeelnemers minimaal is en de weg en verkeersborden optimaal worden verlicht.

Jaguar F-Pace

De nieuwe Jaguar F-PACE is in de uitvoeringen SE en HSE leverbaar met Auto High Beam Assist. Dit systeem switcht op basis van de beelden van de naar voren gerichte camera automatisch tussen groot- en dimlicht om het risico dat tegenliggers worden verblind te reduceren.

De nieuwe, ranke achterlichten hebben de 'double chicane'-vormgeving die voor het eerst te zien was op de volledig elektrische Jaguar I-PACE. Ze accentueren de breedte van de auto en geven die in combinatie met de nieuwe achterbumper en vijfde deur een meer zelfverzekerde uitstraling.

Het geheel nieuw ontworpen interieur van de Jaguar F-PACE is extra verfijnd en biedt ook verbeterde connectiviteit. De middenconsole loopt in een scherpere hoek over in het dashboard en biedt plaats aan een optionele draadloze oplader voor daarvoor geschikte smartphones én meer bergruimte. Het centrale element in het dashboard is de gebogen, volledig geïntegreerde 11,4-inch HD touchscreen in een magnesium behuizing. Met het scherm is het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem te bedienen. Authentieke afwerkingsdetails van houtfineer met een open oppervlaktestructuur en aluminium sieren de bovenzijde van de portierpanelen en de bovenrand van het dashboard. De roosters van de speakers voor de hogere bastonen en de draaiknop van de JaguarDrive Control zijn met laser gegraveerd.

Een van de vele details is de nieuwe Drive Selector, waarvan het bovenste deel is voorzien van stiksel dat doet denken aan dat van een cricketbal, terwijl de basis is gemaakt van verfijnd vormgegeven metaal voor een aangenaam gevoel bij het aanraken. In de nieuwe portierbekleding zitten handgrepen die kunnen draaien voor extra gemak bij in- en uitstappen. De deurpanelen bieden ook extra bergruimte voor onder meer drinkflessen en de knoppen van de elektrisch bedienbare ruiten zijn nu lager geplaatst zodat ze gemakkelijker te bedienen zijn. De nieuwe stoelen zijn breder en bieden nieuwe massagefuncties en grotere verwarmbare delen. Het Jaguar-beeldmerk, de 'Leaper', is in bepaalde uitvoeringen in reliëf in de bekleding van de hoofdsteunen aangebracht en labels met het opschrift 'Est. 1935 Jaguar Coventry' verwijzen naar de rijke historie van het merk.

Cabin Air Ionisation verbetert de luchtkwaliteit in het interieur dankzij nanotechnologie waarmee allergenen en onplezierige geurtjes worden verwijderd. Het systeem filtert ultrakleine deeltjes (PM2,5) uit de lucht in het interieur. Inzittenden kunnen het systeem activeren met de Purify-knop.

De nieuwe Jaguar F-PACE is er niet alleen met de nieuwe P400e Plug-in Hybride aandrijflijn, maar ook met de nieuwste vier- en zescilinder Ingenium benzine- en dieselmotoren. Voor het eerst is op de meeste motoren ook Mild Hybride-technologie verkrijgbaar. Elke F-PACE is voorzien van intelligente vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat.

Het volledige motorengamma ziet er als volgt uit: Diesel:

  • 120 kW (163 pk) MHEV 2.0 liter viercilinder turbo
  • 150 kW (204 pk) MHEV 2.0 liter viercilinder turbo
  • 221 kW (300 pk) MHEV 3.0 liter zescilinder turbo

Benzine

Jaguar F-Pace
  • 184 kW (250 pk) 2.0 liter viercilinder turbo
  • 294 kW (400 pk) MHEV 3.0 liter zescilinder met elektrische supercharger en turbo
  • 297 kW (404 pk) PHEV 2.0 liter viercilinder turbo

De Plug-in Hybride-aandrijflijn van de P400e heeft een systeemkoppel van 640 Nm. De elektromotor wordt gevoed door een 17,1 kWh lithium-ion-batterij en helpt om de theoretische CO2-emissie tot 49 g/km en het brandstofverbruik tot 2,2 l/100 km te beperken. Bovendien speelt hij een belangrijke rol bij de prestaties, zoals de acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 5,3 seconden. Met een volle batterij kan deze nieuwe P400e tot 53 kilometer volledig elektrisch rijden. Met Fast Charging (32 kW gelijkstroom) is de accu in een half uur van 0 tot 80 procent op te laden; een wallbox thuis met een capaciteit van 7 kW kan dat in twee uur.

De MHEV-technologie voor de vier- en zescilinder dieselmotoren en de zescilinder benzinemotoren, is uitgerust met een Belt integrated Starter Generator (BiSG). Die kan tijdens remmen en gas los de kinetische energie die anders verloren gaat, terugwinnen. Die energie wordt opgeslagen in een aparte 48-volt lithium-ion-batterij. Die levert energie voor de elektromotor als die de verbrandingsmotor ondersteunt bij accelereren en ondersteunt het stop-startsysteem.

De 120 kW (163 pk) sterke 2.0 viercilinder Ingenium-diesel met MHEV-technologie laat een CO2-emissie noteren van 163 g/km en een brandstofverbruik van 6,2 l/100 km). De zescilinder-in-lijn 3.0 Ingenium-diesel met MHEV-technologie claimt veel trekkracht vanaf lage toerentallen terwijl hij in theorie 7,4 l/100 km) verbruikt en 194 g CO2/km uitstoot. De motor voldoet aan de strengste emissie-eisen, inclusief Euro 6d-Final, dankzij technologie, zoals sequentiële turbo's en nabehandeling van uitlaatgassen.

Wie de voorkeur geeft aan een benzinemotor, die heeft keuze uit de 184 kW (250 pk) 2.0 liter viercilinder benzinemotor met een koppel van 365 Nm of de 294 kW (400 pk) 3.0 zescilinder-in-lijn motor met een koppel van 550 Nm. De 3.0 zescilinder-in-lijn motor is voorzien van de nieuwste technologie, onder meer een elektrische supercharger, ondersteund door een twin scroll turbocharger en Continuous Variable Valve Lift (CVVL). Met de 294 kW-motor accelereert de nieuwe F-PACE in 5,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur.

Alle motoren zijn gekoppeld aan Jaguars automatische achttrapstransmissie. Die is desgewenst ook via de schakelpaddles aan het stuur te bedienen. Alle versies van de nieuwe Jaguar F-PACE zijn standaard voorzien van vierwielaandrijving en Intelligent Driveline Dynamics. Het laatste systeem legt de nadruk op aandrijving van de achterwielen en kan de verdeling van de trekkracht over voor- en achteras variëren op basis van de omstandigheden.

De Jaguar F-PACE heeft het nieuwste JaguarDrive Control en Auto Vehicle Hold. JaguarDrive Control biedt diverse rijmodi (Comfort, Eco, Rain-Ice-Snow en Dynamic), die de bestuurder zelf kiest op basis van de omstandigheden op de weg. Hij maakt zijn keuze via de nieuwe draaiknop die zich naast de eveneens nieuwe Drive Selector bevindt. Met de rijmodus veranderen ook de instellingen van de besturing, de transmissie, gaspedaal en (indien aanwezig) Adaptive Dynamics. Auto Vehicle Hold zorgt voor gemakkelijker en soepeler wegrijden op een helling dan het conventionele Automatic Hill Hold. Als de Jaguar op een helling stilstaat, houdt de nieuwe technologie de remmen zonder tijdslimiet vast en laat ze pas geleidelijk los als de bestuurder het gas intrapt.

De nieuwe Jaguar F-PACE is gebaseerd op Jaguars Electronic Vehicle Architecture (EVA 2.0). Die ondersteunt een breed gamma nieuwe technologieën om ervoor te zorgen dat de auto altijd verbonden is en te allen tijde geheel up-to-date. Zo is de nieuwste Pivi Pro infotainmenttechnologie toegankelijk via de geheel nieuwe, gebogen 11,4-inch HD-touchscreen. Het grootste voordeel is de verbeterde helderheid: het scherm is drie keer helderder en 48 procent groter dan het 10-inchscherm van voorheen. De vereenvoudigde menustructuur biedt de mogelijkheid om 90 procent van de gebruikelijke functies te zien en te gebruiken met hooguit twee kliks.

Om snel toegang te bieden tot essentiële informatie is de F-PACE uitgerust met een nieuwe 12,3-inch HD Interactive Driver Display. Met verbeterde weergave en een naar wens aan te passen lay-out kan de display navigatiekaarten op het volledige scherm met instructies per situatie weergeven, net als digitale meters, media, contactenlijst en infotainmentinformatie. In samenwerking met de nieuwste, optionele Head-up Display-technologie geeft de nieuwe F-PACE alle informatie die de bestuurder nodig heeft, zodat die zijn aandacht optimaal bij het verkeer kan houden.

Jaguar F-Pace

Het nieuwe infotainmentsysteem omvat standaard Apple CarPlay, waarmee twee smartphones tegelijk zijn te koppelen via Bluetooth. Android Auto en Baidu CarLife zijn ook standaard beschikbaar, afhankelijk van de markt. Het optionele draadloos opladen van mobiele apparaten via de versterker van het telefoonsignaal biedt inzittenden de gelegenheid om hun smartphone snel op te laden. Het systeem maakt ook de ontvangst van de telefoon helderder dankzij de aanwezigheid van een externe antenne. Om direct te kunnen opstarten, heeft Pivi Pro zijn eigen energiebron, dus het systeem is te gebruiken zodra de bestuurder achter het stuur heeft plaatsgenomen. De nieuwe technologie in de Jaguar F-PACE omvat ook Software-Over-The-Air (SOTA), waarmee de Jaguar altijd is voorzien van de nieuwste software en geen bezoek aan de dealer nodig is voor software-updates.

Pivi Pro-connectiviteit is beschikbaar dankzij de nieuwste embedded dual-sim technologie met twee LTE-modems. Daarmee kan het systeem meerdere functies tegelijk vervullen, zoals streaming van media en het downloaden van software-updates (SOTA) zonder dat de prestaties daaronder lijden. De geavanceerde connectiviteit zorgt ook voor minimale onderbrekingen vanwege weggevallen dekking, want het systeem scant de netwerkproviders voor het sterkste signaal.

De zogenoemde Active Road Noise Cancellation-technologie monitort continu de vibraties van het wegoppervlak en berekent de tegengestelde fase geluidsgolven om het geluid te onderdrukken, zodat de inzittenden er geen last van hebben. Dat zorgt voor minder geluid in het interieur en meer verfijning zodat de inzittenden minder vermoeid raken. Het system houdt rekening met het aantal inzittenden terwijl het voortdurend zou zorgen voor de beste ervaring voor alle inzittenden. De technologie legt weinig gewicht in de schaal, zodat de massa van de Jaguar en het rijgedrag niet nadelig zouden worden beïnvloed. Engine Noise Cancellation isoleert het interieur van ongewenst geluid en verhoogt het gevoel van rust.

Voor meer gebruiksgemak kan de auto worden ver- en ontgrendeld en gestart met de Activity Key van de tweede generatie. Het is niet nodig om de conventionele sleutel mee te nemen. Het oplaadbare apparaatje bevat ook een horloge en functioneert tot wel zeven dagen zonder tussentijds te moeten worden opgeladen.

De Jaguar F-PACE is ook voorzien van een aantal rijassistentiesystemen van de nieuwste generatie. Bijvoorbeeld de Clear Exit Monitor, die passagiers voorin en achterin waarschuwt voor de nadering van een auto of fietser terwijl ze (gaan) uitstappen. En Adaptive Cruise Control bewaart automatisch een vooraf ingestelde afstand tot de voorligger.