2 maart 2015

Hyundai

Volop primeurs bij Hyundai in Geneve

2 maart 2015 - De nieuwe Tucson is het grote nieuws voor Hyundai op de Autosalon van Genève 2015. Hyundai presenteert ook de i20 Coupé. De Hyundai i30 en i40 zijn opgefrist en hebben verbeterde motoren en zijn daardoor interessanter voor zakelijk rijders. En er worden twee hybrideconcepten onthuld op basis van de Tucson: de 48V Hybrid en een Plug-in Hybrid-variant. Ook laat Hyundai een geavanceerd concept van toekomstige connectiviteit in de auto zien.

Hyundai heeft inmiddels meer dan een miljoen SUV's en crossovers verkocht in Europa en bekleedt daarmee een stevige positie in deze nog altijd groeiende markt. De totaal nieuwe Hyundai Tucson is dan ook van groot belang voor de Europese verkopen, en dan met name in het crossover-segment. In 2014 was dit segment goed voor 22 procent van de totale omzet van Hyundai in Europa.

Hyundai

De geheel nieuwe Tucson heeft de proporties van een krachtige SUV, terwijl het design gestroomlijnd en scherp oogt. De voorzijde valt op door de vleugelvormige voorbumper, de hexagonale grille en de LED-dagrijverlichting. Andere krachtige designkenmerken zijn de expressieve 'Z'-vormige lijn boven de achterwielkasten, de horizontale lijnen over de flanken en de slanke achterlichtunits.

De Tucson is gebouwd op een totaal nieuw platform. Het belooft maximale ruimte voor inzittenden op en een royale bagageruimte van 513 liter. De crossover is te voorzien van Autonomous Emergency Braking (AEB), Lane Keeping Assist System (LKAS), Rear Traffic Cross Alert (RTCA), Blind Spot Detection (BSD), Speed Limit Identification Function (SLIF) en het Active Hood System (AHS).

Het onderstel is ontwikkeld voor Europa. De Tucson wordt verkrijgbaar met een van de breedste motorengamma's in zijn klasse. Het aanbod omvat twee benzine- en drie dieselmotoren. Nieuw is de 1.6-liter T-GDI-turbomotor met 129 kW (175 pk), die naar keuze is te combineren met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Verder is er de keuze uit een 1.6-liter GDI met 99 kW (132 pk) en drie diesels: een 1.7 liter van 84,5 kW (115 pk), een 2.0 liter van 100 kW (136 pk) en een 2.0 liter van 136 kW (186 pk).

Hyundai presenteert een 3-deursversie van de i20, die zich duidelijk onderscheidt van de 5-deursvariant. Dat is de i20 Coupé. De dynamische styling en het fris gestileerde interieur moeten jonge kopers en lifestyle-georiënteerde kopers trekken. De daklijn is 25 mm lager dan bij de 5-deurs en de A-, B-, en C-stijlen staan schuiner.

Hyundai presenteert de vernieuwde i30, die drie jaar geleden voor het eerst op de markt kwam in Europa. De i30 CRDi hatchback en Wagon komen beide in aanmerking voor 20% bijtelling. De vormgeving van de vernieuwde i30 is licht gewijzigd, de motoren zijn zuiniger en er is een nieuwe zeventrapsautomaat met dubbele koppeling leverbaar. Deze transmissie is zo efficiënt dat de uitvoering die is gekoppeld aan de 1.6 CRDi-krachtbron in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Ook in de Wagon-uitvoering.

Hyundai

Van de Hyundai i40 zijn sinds de introductie in Europa inmiddels al meer dan 100.000 exemplaren verkocht. In Genève is de vernieuwde versie te zien met nieuwe stylingdetails en verbeterde motoren, waaronder een 1.7 CRDi. Met deze motor komt de i40, ook als Wagon, in aanmerking voor 20% bijtelling. Hyundai biedt voor de i40 verder een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Ook nieuw zijn Bi-Xenon-koplampen, LED-mistlampen, een radio met DAB+ en stoelen met geheugenfunctie.

De twee nieuwe hybride-concepten in Genève zijn gebaseerd op de volledig nieuwe Tucson. Beide versies showen aandrijftechnologie die Hyundai in toekomstige modellen wil gaan gebruiken. De 48V Hybrid-aandrijving is bedoeld voor grotere modellen en crossovers. Een 48 volt lithium-ionbatterij en een elektromotor van 10,3 kW (14 pk) bieden tot 10% extra aandrijfkracht. Het 48V-hybridesysteem kost echter maar een kwart van de full hybrid-oplossing.

De Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) concept maakt elektrisch rijden mogelijk over een afstand van maximaal 50 km. Opladen van een lege batterij kan in 2,5 uur (snel laden) en in 5 uur met een 220-volt stopcontact. Dit concept maakt gebruik van een lithium-ion polymeerbatterij van 10,7 kWh en een 50 kW (68 pk) sterke elektromotor. Die ondersteunt de 1.7-liter CRDi-dieselmotor van 84,5 kW (115 pk) die is gekoppeld aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. De CO2-emissie komt naar schatting uit op minder dan 48 g/km.