Vier primeurs bij Hyundai in Geneve
De volgende generatie Hyundai Sonata die in Genève wordt getoond, is de zesde uitgave van het model dat in 1988 is geïntroduceerd. De gewijzigde voorzijde geeft de Sonata een krachtigere uitstraling. De grootste en opvallendste designverschillen zijn in het interieur van de auto te vinden. De nieuwe Sonata heeft een volledig nieuw dashboard, nieuw ontworpen tellers en klokken, een nieuwe middenconsole en voortaan ook blauwe verlichting van de instrumenten.
De Hyundai Sonata krijgt ook nieuwe (Series II Theta-)motoren met dubbele variabele kleptiming. Deze nieuwe motoren leveren meer kracht, hebben een een hoger koppel én zijn zuiniger. De 2.0 viercilinder benzinemotor in de Sonata levert nu 164 pk (was 145 pk). Het vermogen van de 2.4i benzinemotoren is gestegen van 161 naar 174 pk. De 3.3i V6-benzinemotor levert nu 250 pk (was 235 pk). Het vermogen van de 2.0 CRDi-dieselmotor is gestegen van 140 pk naar 151 pk. De nieuwe Hyundai Sonata kan afhankelijk van de versie worden uitgerust met een vier- of vijf trapsautomaat of een handgeschakelde vijf- of zesversnellingstransmissie.
De nieuwe Hyundai Matrix heeft – vooral aan de voorzijde – stijlkenmerken van de i30 gekregen. De Hyundai Matrix, die met 1.6i- en een 1.8i-benzinemotoren met respectievelijk 103 en 123 pk verkrijgbaar is, komt in het tweede kwartaal van 2008 naar Nederland.
Hyundai toont in Genève ook enkele bijzondere studiemodellen. De HED 5 i-mode Concept Car (HED staat voor 'Hyundai European Design') is duidelijk meer dan een hersenspinsel van het Europese designteam. Dit studiemodel kan als voorloper van de geheel nieuwe compacte MPV worden gezien die vermoedelijk eind 2010 het levenslicht ziet. Het platform van de nieuwe i30 CrossWagon zou als basis kunnen dienen. De HED 5 heeft zes zitplaatsen en pakt uit met een serie innovatieve ideeën die zijn ontwikkeld in samenwerking met partners als Recaro, Bayer en LG. De HED 5 wordt aangedreven door een nieuwe 180 pk sterke 2.2 CRDi-motor.
Ook voor Hyundai is milieu een onafgebroken zorg. Ter gelegenheid van de Geneefse autoshow stelt Hyundai drie eco-dynamische voertuigen voor op basis van bestaande modellen. Met de eco-versies van de Hyundai i10 en de Hyundai i30 wil het Koreaanse merk aantonen dat het met relatief makkelijke aanpassingen, op bestaande modellen de CO2-uitstoot tot 29% kan reduceren. Daarmee duikt de uitstoot van CO2 tot ver beneden de 100 g/km. Hyundai toont onder meer een ultrazuinige Hyundai i10 met een 800 cm3 driecilinder turbomotor. Deze nieuwe motor wordt al eind volgend jaar verwacht. Ook toont Hyundai een i10 die op aardgas rijdt en slechts 65 g/km CO2 uitstoot.
De Hyundai i30 1.6 CRDi i-Blue die Hyundai in Genève toont, realiseert een CO2-uitstoot van 106 g/km. Behalve een serie aerodynamische verbeteringen heeft deze Hyundai i30 i-Blue banden met een lage rolweerstand en een stop-startsysteem.