Hyundai
Hyundai zet vol in op groene mobiliteit
De nieuwe Hyundai KONA Electric, die pas in juli van dit jaar op de markt komt, is zo succesvol dat er, nog voordat de prijs en de specificaties bekend zijn, in ons land al 1.500 pre orders zijn genoteerd. Ook de door een brandstofcel aangedreven Hyundai NEXO en de IONIQ Hybrid en IONIQ Plug-in Hybrid zijn in ruime mate beschikbaar voor de Nederlandse markt.
Ronald Dubbelman, algemeen directeur van Hyundai Motor Nederland, zegt: "Hyundai manifesteert zich steeds meer als een vooruitstrevende en innovatieve autobouwer met rijk uitgeruste modellen die tegen sterk concurrerende prijzen worden verkocht. Ons groeiende aanbod elektrisch aangedreven auto's vormt een van de pijlers voor groei".
Hyundai is al wereldwijd marktleider op het gebied van waterstofauto's, die sinds 2013 in het leveringsprogramma zijn opgenomen. Op het gebied van elektrische mobiliteit is het doel de leidende positie te verkrijgen, waarbij Nederland en Noorwegen in eerste instantie de spits moeten afbijten. Met de IONIQ-drieling, en straks de nieuwe KONA Electric en de waterstofauto NEXO, kan Hyundai in 2018 meer dan 5.500 auto's met een groen aandrijfsysteem in Nederland leveren. Tot 2025 lanceert Hyundai daarom 8 nieuwe hybride modellen, 4 plug-in hybrides, 5 volledig elektrische auto's en 1 waterstofauto.
De Hyundai IONIQ Electric is beschikbaar vanaf 33.995 euro. Voor een bedrag van 2.200 euro wordt de Hyundai IONIQ Comfort geleverd met een uitgebreid Wallbox-servicepakket (oplaadpunt, E-roamingkaart, laadkabel, garantie, installatie én onderhoudspakket). De Premium-uitvoering kost 37.995 euro (met Wallbox 39.695 euro).
De Hyundai IONIQ heeft een actieradius van 280 kilometer volgens NEDC-cyclus en een fiscale bijtelling van 4 procent. De praktijk leert dat een actieradius van rond de 200 kilometer in de zomer en van 175 kilometer in de winter realistisch zijn. De batterij van de Hyundai IONIQ beschikt over een eigen koelings- en verwarmingssysteem. De IONIQ is dus goed aan de snellader te plaatsen. In de winter wordt de temperatuur in het interieur door de interne energiezuinige warmtepomp snel gereguleerd. In situaties waar juist extra koeling nodig is, zoals in de zomer of bij snelladen, maakt de IONIQ gebruik van een intern waterkoelingssysteem. Dit zorgt ervoor dat de actieradius op niveau blijft.
Hyundai verwacht de KONA Electric vanaf eind juli 2018 te kunnen leveren. De introductieprijs wordt volgende maand bekendgemaakt, maar die blijft in elk geval onder de 50.000 euro. Algemeen directeur Ronald Dubbelman: "Omdat de prijs onder de magische grens van 50.000 euro blijft, valt de KONA Electric met 64 kWh-batterij in het voor zakelijk rijders aantrekkelijke bijtellingtarief van 4 procent. Bijkomend voordeel is de actieradius van 482 kilometer gemeten volgens nieuwe WLTP-richtlijnen". Bij dure elektrische auto's wordt het bedrag boven de 50.000 euro extra belast met 22 procent bijtelling. Waterstofauto's zijn daarvan uitgesloten.
De Hyundai NEXO, de auto met een brandstofcel die op waterstof rijdt, wordt vanaf augustus in Nederland leverbaar. Hyundai heeft reeds 21 pre-orders van dit model kunnen noteren. Dat komt mede omdat er, behalve de bestaande waterstoftankstations in Rhoon, Helmond en Delfzijl, de komende jaren in hoog tempo waterstoftankstations bij komen in Den Haag, Arnhem, Groningen en Pesse (in 2018) en vanaf 2019 ook in Utrecht, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Zwolle en Goeree-Overflakkee. Hyundai biedt sinds 2013 waterstofauto's in Nederland aan. Er zijn tot nu toe ongeveer 40 exemplaren van de Hyundai ix35 Fuel Cell in Nederland verkocht.