Hyundai NTT
Hyundai toont NTT concept car op Los Angeles Auto Show
De laatste jaren wordt er op de LA Auto Show meer en meer nadruk gelegd op design. Dat is dan ook meteen het algemene thema van deze beurs geworden en de organisatoren schrijven in de marge een wedstrijd uit waaraan 13 in Californie gevestigde designcenters mogen deelnemen. Een van de inzendingen is de spectaculair gevormde Hyundai NTT.
Het Hyundai / Kia American Design Center uit Irvine (ten zuiden van LA), zal de NTT onthullen. NTT staat eigenlijk voor "Entity" of eenheid, entiteit. Het is een engelse term die vaak gebruikt wordt voor een eerder vreemd object. De banaangele NTT heeft dan ook een ongewoon design, maar volgens de ontwerpers is hij niet alleen een voertuig, maar staat de NTT ook voor "a way of life".
De NTT heeft verschillende opvallende designkenmerken. Er zijn bijvoorbeeld de gigantische wielen waarbij de achterste wielen groter zijn dan de voorste. Verder houdt de NTT het midden tussen een uitdagende hot-rod en een ruime monovolume. De prominent aanwezige haaienvin op het dak met ingebouwd remlicht of reflector, heeft ook een functioneel aspect. Het is namelijk tegelijk de vin van de ingebouwde surfplank. Op die manier kan het surfboard tegelijk ook dienen als dakhemel.
Tijdens de presentatie zal een driekoppige jury de 13 inzendingen beoordelen. Deze juryleden zijn vooraanstaande mensen in hun vakgebied: Tom Matano, Directeur van de "School of Industrial Design at Academy of Art University" (San Francisco), Imre Molnar, schoolhoofd van "the College for Creative Studies" (Detroit) en tot slot Nathan Young, Executive Vice President van het "Art Center College of Design" (Pasadena).