Hyundai Intrado
Hyundai toont Intrado concept
Hyundai Intrado wordt op de Autosalon van Genève (6 tot en met 16 maart 2014) voor het eerst aan het publiek getoond. Met deze conceptauto laat Hyundai zien wat het verwacht dat consumenten in de nabije toekomst nodig hebben en wat zij verwachten van hun auto. Namelijk: auto's die gemakkelijk zijn te gebruiken, intuïtief zijn te besturen, gemakkelijk zijn in reparatie en onderhoud, voorzien zijn van intelligente systemen én naadloos aansluiten bij, of eenvoudig zijn aan te passen aan, de wisselende eisen van drukke en actieve levensstijlen.
Intrado is vernoemd naar de onderzijde van een vliegtuigvleugel; het deel dat zorgt voor lift. De materialen en technieken die zijn gebruikt, zijn dan ook geïnspireerd op de vliegtuigindustrie. Er is zoveel mogelijk gewicht bespaard. Continu is gezocht naar oplossingen voor problemen, met een zeer zuivere doelstelling; de creatie van een zeer efficiënte 'volgende generatie' brandstofcelaandrijflijn.
De buitenzijde van Intrado toont een interpretatie van Hyundai's Fluidic Sculpture-designtaal. De kenmerkende vorm van het voertuig wordt bepaald door de noodzakelijke aerodynamische efficiëntie. Het model is gladder en meer gepolijst, zonder al te veel versieringen. De carrosseriedelen zijn vervaardigd van superlichtgewicht staal, afkomstig van Hyundai's eigen staalfabriek.
De deuren en panelen in de auto sluiten naadloos aan op het 'carbon' frame, waarbij de koolstofvezel duidelijk te zien is bij het openen van portieren, motorkap of kofferruimte. Componenten die meestal zijn verborgen, waaronder de luchtventilatoren en de bevestigingssystemen voor de stoelen, zijn in Intrado juist duidelijk zichtbaar. Het gebruik van fel Beaufort-oranje contrasteert fijntjes met de zichtbare koolstofvezel, met als resultaat dat de ingetogen vormgeving juist extra wordt geaccentueerd.
Met de superlichtgewicht structuur van Intrado toont Hyundai naar eigen zeggen aan dat het lichtere en sterkere auto's kan en gaat bouwen die beter te rijden zijn en ook eenvoudiger te repareren en te produceren. Het centrale koolstofvezelframe is gebouwd met behulp van nieuwe gepatenteerde productiemethoden. Deze structuur geeft Hyundai de mogelijkheid de wijze waarop auto's worden gebouwd radicaal te veranderen.
De sterkte en stijfheid van deze centrale carrosseriestructuur maakt het mogelijk bodypanelen van elk mogelijk materiaal te vervaardigen, waardoor ontwerpers meer flexibiliteit hebben. De lichtgewicht staalconstructies hebben voorts een grote invloed op de verbetering van de veiligheid en zijn bovendien gemakkelijker te vervangen of te repareren.
Intrado wordt aangedreven door een nieuwe generatie brandstofcelaandrijflijn die gebruikmaakt van een kleine en lichtere maar tegelijkertijd krachtiger 36 kWh lithium-ion-batterij. Intrado is binnen een paar minuten bij te tanken en heeft een actieradius van ruim 600 kilometer. De uitstoot is louter waterdamp. Behalve de verbeterde prestaties en het verhoogde bereik, belooft Intrado ook meer rijcomfort en rijdynamiek dankzij het lagere gewicht en de verbeterde efficiëntie van de brandstofcelaandrijflijn.
Intrado is de eerste Hyundai die is ontwikkeld onder leiding van Peter Schreyer, die in januari 2013 benoemd werd tot President en Chief Designer van Hyundai Motor Group. Intrado is ontworpen en ontwikkeld in het ontwikkelingscentrum van Hyundai Motor Europe in het Duitse Rüsselsheim en heeft de codenaam HED-9 gekregen: Hyundai European Design concept car no. 9.