Hyundai E3
Hyundai toont E3 conceptcar in Geneve
E tot de derde macht staat bij Hyundai voor Excellente uitrusting, Excellente aantrekkingskracht en Excellente veelzijdigheid. De E3 is van binnen naar buiten ontworpen, stelt Michael Fink, hoofd design van Hyundais Europese designcenter. "We hebben gekozen voor een aanpak waarin we eerst wensen en smaak van autorijders hebben geevalueerd. Extra comfort, meer kwaliteit en meer gebruiksmogelijkheden staan voorop. Verder telt probleemloos rijden, dus de betrouwbaarheid".
Het gedachtegoed van de designers komt tot leven zodra de deur van de conceptauto geopend wordt. Zacht, geprononceerd leer is gecombineerd met eigentijdse andere materialen. Er is plaats voldoende voor vier volwassen inzittenden. Het dak is van sterk getint glas. Bijzonder is het hangende paneel met interieurverlichting en zonnekleppen. Door de lichtinval (gedempt) en de stoelopstelling ontstaat een beeld van ruimte. Tussen de voorstoelen zit een flinke console met veel verschillende opbergmogelijkheden.
Bij de vormgeving van het instrumentarium is gekozen voor eenvoud en logica, zodat de bestuurder zijn aandacht bij het rijden kan houden. De snelheidsmeter heeft meerder functies en centraal in het dashboard is een LCD-beeldscherm geplaatst. Verder is er een verticaal verplaatsbaar communicatiecentrum met daarin talrijke infotainmentsystemen. Voor bedieningsgemak zijn alle knoppen voor audio en de climate control gegroepeerd in een paneel. Door hun vorm is de bediening zo logisch mogelijk gemaakt voor verreweg de meeste automobilisten. De hang naar eenvoud tekent zich ook af in het enkelspaaks stuurwiel, dat is voorzien van een airbag.
Van buiten oogt de E3 slank en sterk. Voor de koplampen en achterlichten is LED-technologie gebruikt. Ze zijn daardoor opvallend compact en sluiten volledig aan bij de gestroomlijnde carrosserie. De technologie biedt designers flink wat vrijheid om de verlichting op diverse plaatsen in het ontwerp te integreren. Zo zijn de richtingaanwijzers gecombineerd met kleine achteruitkijkcameras, die de buitenspiegels overbodig maken. De portieren openen ver in een hoek van 90 graden dankzij vernuftig geconstrueerde scharnieren. En achter in de nummerplaathouder is een elektrisch te bedienen fietsdrager geintegreerd.
De 1,8-litermotor levert 140 pk. Deze benzinemotor prijkt in de E3. Letterlijk, want onder de motorkap is duidelijk veel aandacht gegeven aan vormgeving. De interieurkleur is bijvoorbeeld doorgetrokken. De E3 is volgens Hyundai meer dan alleen een studiemodel, het is een serieuze wegwijzer voor de onderscheidende koers die Hyundai heeft ingezet. Het Europese designcentrum speelt hierin een hoofdrol.