1 november 2018
Feedback
 

Hyundai

Hyundai onthult oplaadsysteem op zonne-energie

Autozine
1 november 2018 | Hyundai heeft een plan gepresenteerd om zonne-energie te gebruiken voor toekomstige geselecteerde elektrisch aangedreven auto's. Zonnepanelen worden verwerkt in het dak of de motorkap om de verbrandingsmotor, de hybride- of de elektrische aandrijflijn te ondersteunen. De extra energie van de zonnepanelen draagt bij aan een lager brandstofverbruik, een lagere CO2-uitstoot en een grotere actieradius.
 

Hyundai ontwikkelt nu drie verschillende oplaadsystemen die gebruikmaken van zonne-energie: een siliconen zonnepaneel, een semi-transparant zonnepaneel en lichtgewicht flexibele zonnecellen. Het siliconen zonnepaneel is bevestigd op het dak en laadt per dag 30 tot 60 procent van de batterij op. Het semi-transparante zonnepaneel is uniek op een auto met verbrandingsmotor en kan tevens dienstdoen als panoramisch schuifdak. De flexibele zonnecellen past Hyundai toe in de motorkap of het dak van een auto om zo de batterij maximaal op te laden.

Hyundai

Het oplaadsysteem bestaat uit een zonnepaneel, een regulator en een batterij. Het zonnepaneel zet het licht om in elektriciteit om de batterij op te laden. Maximum Power Point Tracking (MPPT) controleert de maximumspanning en vertaalt dit naar een bruikbaar voltage om de batterij op te laden.

"In de toekomst verzorgen verschillende elektrische systemen de energietoevoer in auto's. Dit transformeert de auto's tot rijdende energiecentrales die actief stroom opwekken", zegt Jeong-Gil Park, Executive Vice President Engineering Design Division van Hyundai. "De auto verandert van een energieverbruiker in een energieopwekker".

Hyundai implementeert de eerste generatie oplaadsystemen op zonne-energie vanaf 2019 in een geselecteerd aantal modellen. Hyundai is momenteel marktleider op het gebied van elektrisch rijden. Met de volledig elektrisch aangedreven KONA Electric en IONIQ Electric en de waterstofauto NEXO heeft Hyundai drie uitgesproken duurzame modellen. Deze zero emissie-auto's vallen alle drie in de voor zakelijk rijders gunstige bijtellingscategorie van 4 procent.