16 mei 2013

Hyundai

Hyundai produceert miljoenste auto in Tsjechische fabriek

16 mei 2013 - In de Hyundai-fabriek in het Tsjechische Nošovice is vanmorgen de miljoenste Hyundai van de band gerold: een nieuwe i30. De productie in deze Europese fabriek begon op 3 november 2008. Het eerste model dat destijds werd gemaakt was een i30 van de eerste generatie. In Nošovice produceert Hyundai vijf modellen: de ix35, de ix20, de i30 hatchback, de i30 Wagon en sinds kort ook de i30 3-deurs. Ook worden er motoren en transmissies gemaakt.

Hyundai heeft in totaal 1,2 miljard euro in de productiefaciliteit geïnvesteerd. Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) begon in november 2008. Aan het einde van de maand daarna waren er al 15.500 eenheden gemaakt. In september 2009 werd een tweede dienst toegevoegd. De jaarproductie was toen 200.000 eenheden. Door de toenemende vraag werd in 2011 een derde dienst toegevoegd, waardoor de jaarproductie kon worden verhoogd naar 300.000 eenheden. HMMC heeft een jaaromzet van 3,2 miljard euro, terwijl 47 miljoen euro aan salarissen wordt betaald. Er werken 3.500 mensen bij HMMC, nog eens 7.000 bij de 15 toeleveranciers van de fabriek en 500 bij services, zoals de keuken, veiligheid en transport.

Hyundai

Alle Hyundai-fabrieken ter wereld worden op uniforme wijze gebouwd en zijn gericht op kwaliteit, duurzaamheid, veiligheid, flexibiliteit en snelheid. In de directe omgeving van elke Hyundai-fabriek staan de fabrieken van toeleveranciers, zoals Hyundai Mobis. Op deze locaties worden bijvoorbeeld stoelen gemaakt, of transmissies, of complete uitlaatsystemen met roetfilters. Ook zijn er aparte motorenfabrieken. Weer andere toeleveranciers maken ruitenwissers, matten, of spiegels. Alle onderdelen komen via een ingenieus systeem precies bij elkaar op de band van de fabriek.

Het duurt 19 uur en 20 minuten om een complete i30 te bouwen in de Tsjechische fabriek. Iedere 60 seconden wordt een compleet chassis van een auto geproduceerd in de Stamping Shop.

De fabriek is onderverdeeld in diverse productielijnen. Grofweg zijn dat: Stamping (het persen van de carrosseriedelen), Welding (het samenvoegen van de carrosseriedelen), Paintshop (hier wordt de carrosserie volledig geautomatiseerd gespoten) en Assembly (hier wordt elke carrosserie geassembleerd tot een complete auto). Daarnaast leveren de toeleveranciers op het juiste moment onderdelen aan die bij de assemblage bijeenkomen. Op deze manier wordt in 1 minuut de bodemplaat gemaakt in de Stamping Shop. 1 uur en 45 minuten wordt besteed in de Welding Shop, 9 uur in de Paintshop en 8,5 uur in Assembly. Tussen de fabricageprocessen zijn er diverse ijk- en controlepunten. Alles processen worden door mens en machine tientallen malen (dubbel) gecontroleerd.

De totale lengte van de productielijn is 7,5 kilometer: Stamping 100 meter, Welding 1.100 meter, Paintshop 5.100 meter en Assembly 1.200 meter. De lengte van het station waar het betreffende onderdeel wordt geassembleerd is 5,8 meter.

Hyundai

Elke auto die bij HMMC wordt gebouwd, wordt tijdens de productie uitgebreid gecontroleerd. Hiervoor heeft Hyundai na elke productiestap uitgebreide controlesystemen ingebouwd. Het leveren van een constante kwaliteit is immers het belangrijkste voor een autofabriek. Zodra de auto is geproduceerd worden diverse eindcontroles uitgevoerd, waaronder controle van lak en carrosserie, een lekkagetest en een testrit op de speciale testbaan van de fabriek. Hier wordt de auto dynamisch en statisch gecontroleerd op motorprestaties, stuurresultaat, transmissie en schakelen, remsystemen, veiligheidssystemen zoals ABS, geluid, interieurgeluid en windgeruis, functies zoals ESP, Hill-start Assist Control en start-stopsysteem, ruitenwissers, audio en navigatie. Voorts wordt de auto na de testrit gecontroleerd op lekkage van vloeistoffen.

Nadat de auto de fabriek heeft verlaten, wordt de Hyundai bij aankomst in het logistiek centrum in Rotterdam nogmaals gecontroleerd; de zogenoemde Pre Delivery Inspection. Ook de dealer loopt elke auto nog eens uitgebreid na. Hyundai Rotem is de eigen staalfabriek van Hyundai, Hyundai Mobis is de onderdelenfabriek, Hyundai Robots de 382 robots die in de Hyundai-fabriek actief zijn. Dit maakt de Hyundai-fabriek uniek: Hyundai is niet alleen producent van de auto, maar ook van de autofabriek.

De producten van de fabriek in Tsjechië worden naar zestig landen geëxporteerd. Het laatste land dat onlangs werd toegevoegd is Australië, waar – net als in Afrika, het Caribisch gebied en Oceanië – ook vraag is naar de nieuwe generatie i30. Samen met de productiecapaciteit in Turkije levert HMMC 70 procent van alle Hyundai's die in Europa worden verkocht. Als binnenkort de productiecapaciteit in Turkije wordt vergroot, groeit dit totaal naar bijna 90 procent.