2 maart 2011

Hyundai Curb

Hyundai presenteert Curb Concept

2 maart 2011 - Hyundai onthult op de Autosalon van Genève (3-13 maart) zijn nieuwste concept car: de Curb. Met deze compacte 'Urban Activity Vehicle' (UAV) richt Hyundai zich naar eigen zeggen op de volgende generatie autokopers. De Hyundai Curb is tevens een test case voor toekomstige technologieën, zoals de Hyundai Blue LinkTM-techniek en Car to Car-communicatie.

De Hyundai Curb (codenaam HCD-12) is de twaalfde concept car die door het designcentrum van Hyundai in Californië is ontworpen. De crossover, die in januari al kort te zien was op de Internationale Autoshow van Detroit in Noord-Amerika, is ontwikkeld volgens Hyundai's Fluidic Sculpture-designtaal en moet vooral jonge automobilisten aanspreken.

Hyundai

Het design van de Hyundai Curb kenmerkt zich door glas, dat zich als het ware om de carrosserie wikkelt, waarbij het ook de A-stijlen bedekt. Onder het glas zijn structurele, doorzichtige profielen te zien waaraan de glaspanelen als een schild zijn bevestigd. De structuur van de A-stijl verbetert het zicht in drukke stedelijke gebieden. Het profiel van de Hyundai Curb wordt overheerst door een boemerangvormige lijn in de flank.

De smalle, slanke verlichtingunits aan de voor- en achterzijde van de Curb wekken de illusie dat ze met elkaar zijn verbonden via het motorcompartiment en het interieur. En om de ruige, technologische looks te vervolmaken, voorziet Hyundai de Hyundai Curb van lichtmetalen vijfspaaks velgen van 22 inch en banden met een opvallend, saffraankleurig profiel. De spaken van de velgen lopen door in de banden voor een meer geprononceerd profiel.

De eindstukken van het uitlaatsysteem hebben een dubbele functie. Ze kunnen worden uitgetrokken zodat een fietsendrager ontstaat. Op die manier kan de bestuurder ervoor kiezen de Hyundai Curb te parkeren en met de fiets verder te gaan. Het dak is voorzien van een uitklapbaar imperiaal. De portieren van de Hyundai Curb openen via een touchpad. Ook de schelpvormige achterklep opent zich na een simpele aanraking. Een derde achterportier vergemakkelijkt de in- en uitstap voor de passagiers.

Hyundai

Connectiviteit is het sleutelwoord als het gaat om het interieur. Informatie wordt uitgewisseld tussen de passagiers en de stedelijke omgeving buiten de auto. Een groot scherm loopt van het dashboard over in de middenconsole en vandaar naar de achterzittingen. Het stuurwiel heeft een donker oppervlak, waar een monitor doorheen schijnt. Ook zijn er monitoren in de achterkant van de hoofdsteunen aangebracht. Een Head-Up-Display (HUD) met navigatie zorgt dat de bestuurder zijn ogen op de weg kan houden, ook omdat de zijspiegels zijn vervangen door camera's die aan de HUD zijn gelinkt. Verder kan het scherm ook diagnostische informatie weergeven, apps downloaden en als videotelefoon fungeren.

Saffraankleurige accenten op de stoelbekleding leggen een link naar de gekleurde profielen van de banden. De achterstoel kan in de lengterichting worden versteld. Om de bagageruimte te optimaliseren, zijn de achterste hoofdsteunen aan de carrosserie bevestigd en niet aan de zittingen zelf. De hoofdsteunen kantelen weg in het dak, zodat de stoelen vlak kunnen worden weggeklapt.

De ontwerpers van de Curb realiseerden zich dat de consumenten van de volgende generatie te allen tijde met hun elektronica in verbinding willen staan. Zo kan de bestuurder bijvoorbeeld een telefoontje van een vriend aannemen, waarbij de locatie van deze vriend via Blue Link als Point-of-Interest (POI) wordt weergegeven. De vriend kan vervolgens vertellen dat hij zojuist een fantastische muziekband hoorde spelen in een plaatselijke club, waarop hij de bestuurder zou kunnen uitnodigen om langs te komen. De locatie van de vriend wordt dan de bestemming van het navigatiesysteem.

Hyundai

De technologie kan ook de locatie van de Hyundai Curb naar leden van een sociaal netwerk zoals Facebook sturen. Dat begint met het toevoegen van e-mailadressen van vrienden aan een speciale website. De bestuurder is dan in staat zijn vrienden een routebeschrijving te sturen. Als iemand de uitnodiging accepteert, wordt zijn locatie als POI op het scherm van het navigatiesysteem van de ander zichtbaar.

De Hyundai Curb wordt aangedreven door een 1.6-liter viercilinder turbomotor met directe benzine-injectie (GDI). Deze krachtbron is gekoppeld aan een Direct-Shift-transmissie (DSG) en levert een vermogen van 129 kW (175 pk), waarbij het maximumkoppel 229 Nm bedraagt. Door gebruik te maken van een start-stopsysteem (ISG) zou de Hyundai Curb in de stad minder dan 8 l/100 km verbruiken. Het verbruik op de snelweg ligt onder de 6 l/100 km.