Hyundai
hyundai ontwikkelt nieuw opslagsysteem voor waterstof
"Het nieuwe opslagsysteem slaat waterstofgas onder een druk van 700 bar op, en dat heeft grote voordelen", zegt Dr. Kwon Moon-Sik, Executive Vice-president van de Advanced Technology Group. Dit bedrijf is Hyundai's partner in de ontwikkeling van milieuvriendelijke voertuigen. Kwon Moon-Sik vervolgt: "De huidige opslagsystemen werken met een druk tot maximaal 350 bar. Het verdubbelen van de opslagdruk tot 700 bar heeft als grootste voordeel dat de actieradius aanmerkelijk stijgt. Auto's met zo'n waterstofcel aan boord hebben een bereik dat net zo groot is als dat van een normale personenauto", legt Kwon uit.
Hyundai is een van de autofabrikanten die zeer actief is in het ontwikkelen van milieuvriendelijkere auto's. Het doel van de Koreaanse autofabrikant is om vanaf 2005 auto's te produceren die voor de aandrijving gebruikmaken van een waterstofcel. Deze cel genereert uit het waterstofgas de elektriciteit waarmee de motor wordt aangedreven. De uitstoot bestaat uit niets anders dan water.
Eerder werden in de Verenigde Staten al enkele Hyundai's Santa Fe met waterstofaandrijving getest. Dankzij de nieuwe ontwikkelingen is een van de problemen waar men toentertijd mee kampte, de beperkte actieradius, verholpen. De marktintroductie van een Hyundai met waterstofcel komt daardoor steeds dichterbij.