22 februari 2018

Hyundai Santa Fe

Hyundai onthult nieuwe Santa Fe

22 februari 2018 - Hyundai trekt het doek van de nieuwe generatie Santa Fe. De vierde generatie Hyundai Santa Fe waakt dankzij nieuwe technologieën en veiligheidssystemen over het welzijn van zijn passagiers. De nieuwe Santa Fe beleeft zijn wereldpremière tijdens de Autosalon van Genève (8 tot en met 18 maart).

Hyundai

De nieuwe Hyundai Santa Fe heeft een moderne en elegante uitstraling. Het uiterlijk is stoer, atletisch en gedurfd. Bijzonder zijn de opvallende twin-koplampen met bovenaan de unit opvallende LED-dagrijverlichting. De stoer geprononceerde Cascade-grille geeft profiel aan de nieuwe identiteit van de SUV-familie van Hyundai. Het interieur van de Santa Fe ademt kwaliteit en sfeer uit. De indeling is ruim en de zichtbaarheid naar achteren sterk verbeterd.

De buitenafmetingen zijn door de lengte van 4770 mm, breedte van 1890 mm en een langere wielbasis van 2765 mm prominent te noemen. De Santa Fe biedt ook meer comfort aan zijn passagiers dankzij een toegenomen interieurruimte en een meer verfijnde indeling. Ook op de tweede en derde zitrij is er ruimte genoeg voor volwassen passagiers. Op de tweede zitrij is er 38 mm meer beenruimte dan voorheen. De achterbank is 18 mm hoger gepositioneerd. De nieuwe "one-touch walk" maakt de instap naar de derde zitrij eenvoudiger. Bovendien is de hoofdruimte op de derde zitrij met 22 mm toegenomen. De bagageruimte meet voortaan 625 liter (+40 liter) voor de versie met vijf zitplaatsen. De zichtbaarheid naar achteren is verbeterd door een groter glasoppervlak (+41 procent). De bestuurder en passagier voorin genieten optioneel van tienvoudig elektrisch verstelbare stoelen.

Hyundai biedt klanten diverse connectiviteitsvoorzieningen. Er is keuze uit drie infotainmentsystemen. Standaard heeft de Hyundai Santa Fe het Standard Audio-systeem met een 5,0-inch TFT-display met radio, Bluetooth-connectiviteit en een AUX- en USB-aansluiting. Als aanvulling op het infotainmentsysteem heeft Hyundai een centraal informatiescherm (7,0-inch TFT-kleurendisplay) geplaatst in het midden van het instrumentencluster tussen de twee meters. De Display Audio-functie stelt de inzittenden in staat om content van hun smartphone te tonen op de 7,0-inch display via Apple CarPlay en Android Auto.

Hyundai

Het optionele 8,0-inch infotainmentsysteem is het topsysteem en integreert alle navigatie-, media- en connectiviteitsdiensten, biedt een gratis zevenjarig abonnement op LIVE Services en ondersteunt bovendien Apple CarPlay en Android Auto. Het navigatiesysteem heeft verder 3D-kaarten en het voor Hyundai unieke Lifetime MapCareTM met jaarlijks een gratis kaart- en software-update. Een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen en trailerview is ook onderdeel van dit moderne infotainmentsysteem.

De Hyundai Santa Fe is uitgerust met Hyundai's nieuwe full head-up display, waarbij relevante rij- en veiligheidsinformatie direct op de voorruit wordt geprojecteerd. De helderheid van 10.000 cd/m2 en de schermgrootte van 8,0 inch zorgen niet alleen voor perfect zicht overdag, maar ook voor snellere herkenning van de informatie zonder dat de bestuurder zijn ogen van de weg hoeft te halen.

Een inductielader maakt draadloos opladen van smartphones mogelijk. De oplaadstatus van de smartphone-accu wordt weergegeven met kleine indicatielampjes. Om te voorkomen dat de telefoon vergeten wordt bij het uitschakelen van de auto, toont de centrale display in het instrumentencluster een herinnering.

Hyundai

Als onderdeel van zijn "SmartSense"-technologie biedt de Santa Fe een uitgebreid pakket van Hyundai's nieuwste actieve veiligheidsvoorzieningen, waarmee geavanceerde technologie betaalbaar wordt gemaakt. De nieuwe Santa Fe is voorzien van: Blind-Spot Collision Warning, Forward Collision-Avoidance Assist met voetgangersherkenning, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Rear Occupant Alert, Safety Exit Assit en Speed Limit Info Function.

De passieve veiligheid van de nieuwe generatie Hyundai Santa Fe is sterk verbeterd dankzij toepassing van staalsoorten van hoge sterkte. Het ultrastijve chassis is niet alleen lichter, maar verbetert ook de dynamische performance en verhoogt de passagiersveiligheid. 57 procent van het chassis is gemaakt van staalsoorten van hoge sterkte: het hoogste percentage ooit gebruikt in een Hyundai en 15 procent meer dan de vorige generatie. Elke Santa Fe heeft standaard zes airbags (twee airbags voorin, twee zij-airbags en twee gordijnairbags van de eerste tot tweede zitrij).

Het motorenprogramma van de nieuwe Hyundai Santa Fe bestaat uit twee dieselmotoren. Beide voldoen aan de nieuwe Euro 6C-emissienorm. De R 2.0-dieselmotor is er met 110 kW (150 pk) of 134 kW (182 pk), met 397 Nm koppel. De 2,2-liter CRDi-dieselmotor levert 144 kW (194 pk) en heeft een koppel van 436 Nm. Beide dieselmotoren zijn leverbaar met keuze uit een handgeschakelde zesbak of de nieuw ontwikkelde achttrapsautomaat. Er is afhankelijk van de motorisering keuze uit voor- of vierwielaandrijving (zie schema hieronder). De motoren zijn stiller dankzij een herzien zuigerontwerp (-4 dB). Externe verticale schokbrekers optimaliseren de alertheid en stabiliteit, verlagen het motorgeluid en verminderen vibraties.

Hyundai

R 2.0-dieselmotor

  • R 2.0 - 110 kW/150 pk - handgeschakelde zesbak - vóór- of vierwielaandrijving
  • R 2.0 - 110 kW/150 pk - achttrapsautomaat - vierwielaandrijving
  • R 2.0 - 134 kW/182 pk - handgeschakelde zesbak - vóór- of vierwielaandrijving
  • R 2.0 - 134 kW/182 pk - achttrapsautomaat - vierwielaandrijving

R 2.2-dieselmotor

  • R 2.2 - 144 kW/197 pk - handgeschakelde zesbak - vóór- of vierwielaandrijving
  • R 2.2 - 144 kW/197 pk - achttrapsautomaat - vóór- of vierwielaandrijving

Hyundai heeft tijdens de ontwikkeling van de Santa Fe aandachtig gekeken naar de wielophanging en besturing voor het verbeteren van het stuurgedrag, de wendbaarheid, het comfortniveau en de stilte aan boord. Door reductie van trillingen in de wielophanging op ruigere wegen genieten de bestuurder en passagiers van nog meer comfort. Temeer omdat een extra dik vloerpaneel en dikkere vloerbekleding het geluidsniveau aan boord verlagen. De optionele niveauregelaar past continu de rijhoogte aan, ongeacht de belading van het voertuig.

Hyundai

Hyundai's in eigen huis ontwikkelde HTRAC-vierwielaandrijvingsysteem controleert elk wiel afzonderlijk. De naam is een combinatie van de H van Hyundai en het eerste deel van het woord 'tractie'. HTRAC variable torque control claimt een betere wendbaarheid en betere koppelverdeling per wiel, afhankelijk van de wielgrip en de snelheid van het voertuig. De koppelverdeling is zichtbaar op de display. In de modus Sport stuurt HTRAC maximaal 50 procent van het koppel naar de achterwielen. In Comfort is dat maximaal 35 procent. In Eco gaat alle kracht alleen naar de voorwielen, maar tijdens gladde omstandigheden stuurt het systeem indien noodzakelijk automatisch aandrijfkrachten naar de achterwielen voor maximale grip.