Hyundai HCD-8 Sports Tourer
Hyundai onthult HCD-8 Sports Tourer
Het lijnenspel, het formaat en de bijzondere gele carrosseriekleur geven de HCD-8 een krachtige en dynamische uitstraling. Chris Zarlenga, Design Manager bij Hyundai: "De ontwerpers van de HCD-8 zijn tot het uiterste gegaan. Om de entree tot de achterbank zo gemakkelijk mogelijk te maken is gekozen voor extra lange portieren. Hierdoor is de toegang bijzonder royaal. Voor maximale interieurruimte hebben de ontwerpers de daklijn aan de achterzijde geleidelijk laten aflopen. En rondom is extra veel glas gebruikt voor een optimaal zicht op het overige verkeer".
Voor de aandrijving van HCD-8 maakt Hyundai gebruik van een 2,7-liter V6-motor met een mechanische compressor. De V6-motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De bestuurder kan de rijhoogte van de auto aan de omstandigheden aanpassen. De bodemspeling van de auto is namelijk door het gebruik van een luchtvering 10 centimeter in hoogte te varieren. Tijdens snelwegritten ligt de auto stabiel op de weg dankzij een laag zwaartepunt en met de maximale bodemspeling kan de HCD-8 ook in ruw terrein uit de voeten. De verlichting van de HCD-8 bestaat uit Light Emitting Diodes (LED). Deze LED-lampen branden feller dan conventionele halogeenlampen. Ook de levensduur van de lampen is veel langer. Naar verwachting gaan de lampen gedurende de hele levensduur van de auto mee.
De Hyundai California ontwerpstudio in Irvine is geopend in 2003. In deze ontwerpstudio werken meer dan honderd auto-ontwerpers en technici aan de volgende generatie Hyundai's. Zij hebben de nieuwste computers en technieken tot hun beschikking, zoals een driedimensionale pers voor het maken van schaalmodellen. Met de bouw van de ontwerpstudio was een bedrag van circa dertig miljoen dollar gemoeid.